Hogy a maszek javítónál drágább-e a márkaszerviz? Persze. Kérdés, azonban, hogy mit kapunk a vastagabb ceruzával írt számláért cserébe. Nem meglepő, hogy az autósok nagy többsége 3-5 éves korig viszi csak márkaszervizbe az autóját, utána már egyéb megoldásokat talál kocsija karbantartására, szervizelésére.

A garanciaidő lejárta után főleg a prémiummárkák ügyfelei maradnak a megszokott szervizekben, az olcsóbb, egyszerűbb autók gazdái pedig lassan átszoknak az olcsóbb, egyszerűbb szervizekbe. Ez valahol érthető is, egy csekély piaci értékkel bíró autót még kevésbé vérzivataros időkben sem kifizetődő dolog drága márkaszervizben kényeztetni. És valjuk be, az igazán öreg autókhoz ma már nem is nagyon értenek a modern márkaszervizekben dolgozók.

A márkaszervizek fix áras szervizcsomagokkal próbálják megfogni az öregebb autók tulajdonosait is

A nagyon öreg autókkal már nem tudnak mit kezdeni egy márkaszervizben

A nagyon öreg autókkal már nem tudnak mit kezdeni egy márkaszervizben

A régi is jó

Az újautó-eladásokkal párhuzamosan a márkaszervizek forgalma is alaposan, márkáktól függően akár 20-30 százalékkal is megcsappant. Így ezek a jól felszerelt, drága szervizek is ráfanyalodtak az idősebb, problémásabb járművekre. Legtöbbjük különféle tartalmú, általában megfizethető szervizcsomagokat ajánl a korosabb autók tulajdonosainak is. Például a Renaultnál az 5+-os szervizcsomag kifejezetten az öt évnél idősebb autóknak szól, az Opelnél ugyanez négy év fölött elérhető. Ezek fixáras csomagok, munkadíjjal, gyári alkatrészekkel, garanciával. Más márkáknál, pl. a Mazdánál vagy a Mercedes-Benznél a garancia hosszabbítása is megoldható, így újabb évig, évekig az ezzel járó kényelmet, nyugalmat is élvezheti az autós.

A márkaszervizek fix áras szervizcsomagokkal próbálják megfogni az öregebb autók tulajdonosait is

A márkaszervizek fix áras szervizcsomagokkal próbálják megfogni az öregebb autók tulajdonosait is

Célkeresztben az öreg autók

A Renault 5+ csomagban elérhető szolgáltatások ára tartalmazza a beavatkozáshoz szükséges eredeti alkatrészeket, a teljes munkadíjat, a kiegészítő anyagok költségét, az áfát, a garanciavállalást. Itt egy korosabb 1,6-os Megan olaj- és mindenféle szűrőcseréje 38700 forintból kijön. Az Opel 4+ szervizcsomagjai között 23990 forintért kapunk hasonló szolgáltatást a G-Astrához. A Toyotánál a 4+ csomag az 1,4-es Corollához 37400 forintba kerül, de ebben az előzőekhez képest fékfolyadék csere, és egy éves európai asszistance szolgáltatás is benne van.

Gyári vagy utángyártott alkatrészt?

Kényes kérdés. Az átlagember ember meg van róla győződve, hogy az utángyártott ugyanúgy megteszi, mint a gyári, csak előbbi akár töredékáron is beszerezhető. A legtöbb esetben van is abban valami, hogy ugyanaz a gyártó készíti a márkaszervizben kapható, felemblémázott gyári alkatrészt, és az autósboltban, jóval olcsóbban megkaphatót is.

Gyári alkatrészek várják a beépítést. Jobbak lennének?

Gyári alkatrészek várják a beépítést. Jobbak lennének?

A márkaszervizek szerint azonban ami hozzájuk kerül, az a tuti, hiszen ezek bevizsgált, a gyár minőség-ellenőrzési rendszerén is átment darabok. Persze vannak olyan alkatrészek, amelyek ha nem bevizsgált gyári darabok, akkor sem tudnak nagy bajt okozni. Ennek ellenére olyan márkák is akadnak, ahol még a gyáriból is kétféle minőséget lehet kapni. Főleg a régebbi, már nem túl jelentős értékkel bíró modellekhez lehet szerényebb képességű alkatrészeket vásárolni, jóval kedvezőbb áron.

Van még egy nagy előnyük a gyári alkatrészeknek, ez pedig a garancia. Ez nemcsak a beszerelt alkatrészre vonatkozik – a legtöbb esetben ez a csekélyebb összeg – hanem a csere munkadíjára is. Gondoljunk bele, melyik autósbolt fizetné ki a nem megfelelő alkatrész árán felül a hiba miatt szükségessé vált szervizjárás munkadíját?

Alább egy Mazda márkaszerviz, illetve egy jó nevű szakszerviz árajánlata, ugyanarra a 120-ezres szervizre, alkatrészekre:

 Alkatrész megnevezés
 XSzerviz -utángyártott
XSzerviz gyári
 Márkaszerviz
 Olajszűrő  1550  5200  5211
 Levegőszűrő  3700  8182  8184
 Pollenszűrő  2750  10250  7444
 Üza. szűrő  2900  10670  11431
 Vezérműszíj  17800  30600  25329
 Ékszíj  11900  11900  12639
 Feszítőpatron  22500  56530  42398
 Motorolaj  18000  –  20075
 Egyéb:      
 Alátétek  –  –  640
 Görgők  25400  54230  –
 Szelepfedéltömítés  –  7940  –
 Munkadíj  43000    73632
 Ajánlat végösszege  149500  195502  206983

Adóbaj

Szintén a márkaszervizek előnyeiként szokták emlegetni, hogy ott mindenről számla készül, „okosban” nem nagyon lehet megúszni a javítást. Ez nemcsak az unortodox módon szárnyaló gazdaságnak tesz jót, hanem a vevőnek is biztonságot ad, van mi alapján reklamálni. A magas ÁFA és a számla nélküli javítások okozta problémát az MGE (Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete) nyomására a kormány is felismerte, és 2013. január 1-i hatályba lépéssel elfogadta az ÁFA-törvény olyan módosítását, amely lehetővé teszi az ÁFA körbe tartozó vállalatok, vállalkozások számára, hogy a tulajdonukban lévő személyautók javítási és karbantartási számlájának ÁFA tartalmának 50 százalékát visszaigényeljék.

Ez utóbbi hír ugyan az átlagautósnak nem sokat számít, de így vonzóbbak lehetnek a márkaszervizek, még a hivatalos szervizeknek leghamarabb hátat fordító haszonjárművek esetében is.

Nem mindenhol engedik be az ügyfelet a műhelybe, de ennek főként munkavédelmi okai vannak

Nem mindenhol engedik be az ügyfelet a műhelybe, de ennek főként munkavédelmi okai vannak

Mi történik az autóval?

A legtöbb szervizben nem nagyon örülnek, ha a tulajdonos a javítás alatt ott téblábol az autója mellett. Nem azért, mintha közben szörnyű titkok történnének a színfalak mögött, leginkább munkavédelmileg aggályos. Ezért gyakori, hogy üvegfal mögül nézheti a kuncsaft az autója rendbetételét – ha nincs jobb dolga.

Márkakereskedése válogatja, de több helyen ennek ellenére is beengedik a megrendelőt – ilyen többek között a Mercedes-Benz Kárpát utcai egysége is – sőt, az autó átvételekor vele közösen néznek be az autó alá, mutatják meg neki, hogy mit és miért fognak rajta javítani, cserélni. A márkaszervizekben ezen felül csereautót is kaphatunk a hosszabban elnyúló javítások idejére, van ahol ingyen, van ahol kedvezményes áron.

A tulajdonossal együtt nézik át az autót a Kárpát utcai Mercedes szervizben

A tulajdonossal együtt nézik át az autót a Kárpát utcai Mercedes szervizben

Melyik gyorsabb?

Bármennyire is hihetetlen, a márkaszerviznek nem érdeke, hogy sokáig dolgozzanak egy autón. Hiába a súlyos óradíj, egy-egy munkára gyárilag meghatározott szintidő áll rendelkezésre. Egy komolyabb feladatot jó eséllyel hamarabb elvégeznek olyan szervizben, ahol szinte csak a kérdéses márkával foglalkoznak és minden drága, spéci célszerszám, műszer is megvan a műhelyben.

Itt a különösen problémás esetekben az importőr műszaki szakembereitől vagy a gyártól is kérhetnek segítséget. A szükséges alkatrészek beszerzése is gyorsabb, mint a mindenféle típussal foglalkozó szervizeknél, az összes márkánál komoly raktérkészlet áll a szerelők rendelkezésére, és többnyire a ritkább, drágább alkatrészek is másnapra megérkeznek a külföldi központi raktárból.

Egy egyszerű olajcserét, a szűrők kicserélését, sőt, néhány bonyolultabb javítást valószínűleg a legtöbb szervizben probléma nélkül meg tudnak oldani. De egy bonyolultabb elektronikai problémával hová fordulnának?

És Önök hová hordják az autójukat?

Ön hová hordja az autóját? A márkaszervizt, vagy az olcsóbb megoldást választja?
0-3 éves autóm van, csak márkaszervizbe járok
12% (87)
3-10 éves autóm van, csak márkaszervizbe járok
42% (304)
0-3 éves autóm van, nem járok márkaszervizbe
3% (24)
3-10 éves autóm van, nem járok márkaszervizbe
43% (310)