Hirtelen hatalmas lett a lelkesedésem a Ford Mustang iránt, amikor 2005-ös megjelenésekor megláttam, hogy az ötödik generációs modellnél ismét elsütik azt a poént, amit kicsikét több, mint 40 évvel ezelőtt. Mindenki által szeretett, klasszikus forma született újjá. A múltat idéző amerikai izomautók közt talán az első volt, aztán példáját követve jött a Dodge Challenger és a Chevrolet Camaro.
Hát ez itt meg micsoda?
Kedves Olvasó! Ebben a rovatban Csepreghy Dániel, a modellautók nagy ismerője mesél a gyűjtögető életmód szépségeiről, elárulja, mi tesz igazán érdekessé egy-egy modellt, illetve miből és hogyan építhetünk méltó környezetet kisautónk köré. Mindezt szigorúan 1:18-ban. Kivéve, amikor nem. :)
Így történt…
Egy kellemes, júniusi napon látogattam el a hazai szakboltba, hogy egy Autoart Datsun Fairlady 2000-et zsákmányoljak magamnak, de mire teledobátam apróval a parkolóautomatát, valószínűleg elillant a kis piros roadster varázsa. Pedig majdnem tökéletes modell! Távozás előtt még vetettem egy pillantást az egyik vitrinre. Akkor szembenéztem ezzel a csodálatos kék színnel megáldott, 2010-es Mustang GT-vel. Szinte láttam, ahogy a híres 66-os út szélén áll nyitott ajtóval, és csakis rám vár. Itt már nem volt kérdés, hogy mivel gazdagodok!
Ha beültem volna…
… akkor egy egészen kellemes minőségű modellautó belsőben találtam volna magam. Csak a Shelby GT500 narancs-fekete színű ülései után itt sokkal inkább érződik a fekete tónus komorsága, de legalább nagyobb hangsúlyt kapnak az igazi részletek. Fehér, golyó alakú a váltógomb, rajta fokozatkiosztás, valósághű textúrájú alubetét a műszerfalon, amelynek két oldalán lévő kerek szellőzőrostélyok mérföldekkel jobban sikerültek, mint a középsők. Ennyi kontraszt még belefér szerintem. Bőven! Az apró kapcsolók a kormányon és a középkonzolon, a krómkeretbe ágyazott, példás kivitelezésű óracsoport, az alupedálok mind nagyszerű és igazán vérbeli sportkocsira utaló tényezők. Az első ülésből távolinak tűnő, B oszlopon függő övek az igényesebb fajtából valóak és nem sajnálták a plüssport még a kalaptartóról sem.
Körbejárva…
… egyértelműen látszik, hogy a 2010-es modellfrissítés jót tett az autó karakterének, a szűkebbre húzott fényszórók és a hangsúlyosabban domborodó gépháztető jelzik, hogy mennyire vad állat egy musztáng. Gyönyörűen kidolgozottak a fényszórók, a tiszta bura alatt a helyzet ennél kedvezőbb nem is lehetne. Ez igaz a hűtőmaszkban – melyen ott a kihagyhatatlan vágtázó négylábú és melyben a mai divattal szemben valódi rácsbetét van – elhelyezett kiegészítő lámpákra is. A lökhárítóban lévő réseknél még csak rács sincs, hogy semmi se akadályozza a V8-hoz áramló levegő útját. Finoman domborodnak a lemezek az autó oldalán, éppen csak annyira, hogy emlékeztessen a ’60-as évekbeli ősére. Az első és hátsó lökhárítókba integrált oldalfényeket sem intézték el holmi igénytelen matricákkal, hanem rendesen illeszkedő, külön darabból készítették el őket. A sárvédőn lévő GT logó fotomaratott.
Az egész autón szinte látszik tekintélyes súlya. Kézben tartva is érezni, hogy tömör, masszív darab. Mindemellett – kivétel nélkül – mindenhol példásak az illesztési hézagok. Perfect!
A motorháztető alatt…
… egy 4,6 literes, 315 lóerős szívó V8-as lakik mesésen kidolgozva. Különböző színű kupakok, különféle táblácskák és piktogramok, egyik pontból előtűnő, a másik pontban lebukó csövek adják a remek alaphangulatot az egyébként is szemrevaló blokk körül. A gépháztető sem hatalmas fém karral, hanem a miniatűr csavarokkal hozzáfogott, diszkrét fémlapka segítségével nyílik. Jobb oldalt még kitámasztó rudat is találunk.
Hibátlan?
Nem, de szerintem szándékosan fordították el a váltógombon a fokozatkiosztást kilencven fokkal, különben túlságosan közel kerültek volna a makulátlanhoz. Vagy csak egy apró szériahiba, elvégre Kínában is van péntek délután…
Megtetszett?
Ha megtetszett a bemutatott modell, és vágysz valami hasonlóra, itt biztosan megtalálod. Kattints ide, és szemezgess a webshop modellautós kínálatából.
Mennyi?
A modellfrissítés előtti változatnak nagy sikere volt, szinte megszámlálhatatlanul sok variánsát adták ki. Több közülük három- vagy hatezer darabos limitált szériában készült. A viszonylag friss, ropogós 2010-esek nagy része viszont már egészen biztosan korlátlan példányszámban jelenik meg. Az áruk a legtöbb helyen valamivel száz euró felett indul.
A korábbi modellautós cikkekért nem kell messzire menni, elég csak erre a linkre kattintani.