Ajánlás: „elme” nicknevű rendszeres kommentelőnknek, és mindenki másnak, aki még nem vette le pontosan, mi is ez a moduláris padlólemez a Volkswagennél.

Borzasztó trollháború indult a cikkünk alatti kommentablakban nemrég, a Mazda 6-os nemzetközi bemutatója után. A vita lényege: miben is más a Volkswagen MQB nevű gyártástechnológiája, mint a többi márkánál is évtizedek óta használt megoldás, a közös padlólemez, amelyre többféle típus is építhető. (MQB: Modularer Querbaukasten – Moduláris kereszt(motoros) építőkészlet) Nos, ha majd’ egy évvel a forradalmi gyártási rendszer beindulta után még mindig ekkora a zűrzavar a közönség köreiben, autós szaklapként kötelességünk tisztázni a kérdést. Erre pedig remekül alkalmas Gajdán Miklós kollégánk, társlapunk, az AutóMagazin vezetőszerkesztője, Év Autója-zsűritag írása, mely tavaly tavasszal jelent meg nyomtatásban. A lényeg, hogy az MQB sokkal nagyobb szabadságot enged, mint a sima közös padlólemez. Készülhet például ötméteres Cross Blue és 4,3 méteres Leon ugyanabból a készletből. További előny, hogy az eddigieknél kisebb költséggel lehet új modelleket piacra dobni vagy meglévőket a helyi igényekhez igazítani. De íme, itt a tiszta víz mindenki poharába:

Autó IKEA módra

Az új A3-assal kezdődően úgy épít autót a VW, mint bútort az IKEA. Néhány alapelem variálásával csaknem ötvenféle típus állítható elő rugalmasabban, gyorsabban és nem utolsósorban, olcsóbban. Ennek egy részét a gyár fektetheti igényesebb műszaki megoldásokba, továbbadhatja a vevőnek árkedvezmány formájában vagy amire a legnagyobb az esély, növeli az autón nyereséget a részvényesek legnagyobb örömére.

Az MQB gyártástechnológia alkalmas a hajtásláncok végtelenül rugalmas variálására a gyártási folyamaton belül. Ha benzines, ha dízel, ha hibrid, ha elektromos: az alkatrészek legnagyobb része ugyanaz

Az MQB gyártástechnológia alkalmas a hajtásláncok végtelenül rugalmas variálására a gyártási folyamaton belül. Ha benzines, ha dízel, ha hibrid, ha elektromos: az alkatrészek legnagyobb része ugyanaz

Az MQB gyártástechnológia alkalmas a hajtásláncok végtelenül rugalmas variálására a gyártási folyamaton belül. Ha benzines, ha dízel, ha hibrid, ha elektromos: az alkatrészek legnagyobb része ugyanaz

Lassan egy évtizede dolgozik a VW a moduláris keresztmotoros építőkészletén, amely tavaly, a Genfi Autószalonon az új Audi A3-mal mutatkozott be. Miközben kívül csak egy szép új autót látunk, ami elődjéhez képest nem is olyan sokat változott, alul forradalminak nevezhető átalakulások zajlottak le. Az egyik leglényegesebb ezek közül a padlólemez, ami majdnem a végtelenségig variálható. Annyira mindenesetre, hogy a Pólótól a Passatig minden keresztmotoros Audi, Volkswagen, Skoda és SEAT erre épüljön majd – méretétől függetlenül. És itt nemcsak a kommersz személyautókra kell gondolni, hanem ebben benne vannak az egyterűek, a szabadidő-autók és a sportkupék is.

Csak azért nem variálható a végtelenségig, mert van egy része a padlólemeznek, ami minden típusban fix. Az első tengely és a tűzfal közötti szakasz nem változhat, egyrészt azért, mert ez a feltétele, hogy ebbe a nagyon sok létfontosságú egységet tartalmazó részbe egységesített, vagy sok esetben ugyanaz az elem legyen beépíthető, másrészt ez a kötöttség nagyon leegyszerűsíti a gyártást.

Legoautók; még egy Polóban és egy Bentley-ben is akadnak azonos modulok

Legoautók; még egy Polóban és egy Bentley-ben is akadnak azonos modulok

Példaként azt említenénk, hogy a márkánként és típusonként különböző műszerfalak beépítéséhez oldalanként csak egy kis lemezt kell megváltoztatni ahhoz, hogy mondjuk a Polo, vagy a Superb műszerfala a helyére illeszkedjen. (De például a Golfé, az Octaviáé, az A3-é és a Leoné ugyanaz a lemez, vagyis egy kategóriába tartozó modelleknél ez is megegyezhet.) Ráadásul egyetlen robot a helyére emelheti a műszerfalat, míg eddig ehhez minden típushoz másik robotra volt szükség!

Az építőkészletbe tartozó padlólemez variálhatóságát – a tengelytávolság, az első és a hátsó túlnyúlások változtathatósága mellett – jól mutatja, hogy elsőkerék- és négykerék-hajtás befogadására éppúgy alkalmas, mint különböző hátsó futóművek felszerelésére. Ahol takarékoskodni kell, ott a csatolt lengőkaros, ahol az úttartás számít, ott a többlengőkaros felfüggesztést használhatják.

Polótól Passatig minden egy soron készülhet, minimális számú eltérő elem gyártásával

Polótól Passatig minden egy soron készülhet, minimális számú eltérő elem gyártásával

Bár az elnevezésük nem változott, teljesen újak a motorok is. Az új 1.4 TSI már alumíniumblokkos, vagyis jóval könnyebb a régi TSI-nél, de ennél sokkal többet tud. Lényeges tulajdonsága, hogy egyszerűen az acél hengerhüvelyek és a hozzájuk tartozó dugattyúk cseréjével éppúgy lehet belőle 1,2, vagy 1,6 literes motort is kialakítani. A variálhatóságot fokozza, hogy például a vezérműtengelyeket a szelepfedélben csapágyazzák, így megoldható, hogy igény esetén hengerkikapcsolásos vezérlést kapjon a motor ? és az egészhez csak a szelepfedelet kelljen kicserélni. De hasonlóképpen felépülő modul a szívócsővel egybeépített vízhűtéses töltőlevegő hűtő, a turbó-katalizátor egység, vagy a segédberendezések csoportja.

Hasonló szellemben újult meg a kétliteres TDI dízelmotor, amely változatlan furat-löket arány és lökettérfogat mellett újult meg gyökeresen. Ezt talán az mutatja a legjobban , hogy a kiegyensúlyozó tengelyeket az olajteknő helyett a hengerblokkban helyezték el, amihez nyilván teljesen új öntvényre van szükség. Persze a lényeg nem az új blokk, hanem a moduláris felépítés. Külön modul például a kipufogógáz tisztító rendszer a turbóval, a szívócsövekkel egyesített vízhűtéses intercooler, a kipufogógáz visszavezető rendszer, és az intelligens motorhőmérséklet-vezérlés. Utóbbi azt jelenti, hogy három hűtőkör és két vízszivattyú gondoskodik a motor megfelelő temperálásáról – egy hűtőkör csak télen az utastér minél gyorsabb felmelegítésére szolgál.

Eddig öt különböző elemet kellet készíteni négy különböző modellhez ugyanarra a funkcióra - az MQB rendszerben egy alkatrész jó mindenhez

Eddig öt különböző elemet kellet készíteni négy különböző modellhez ugyanarra a funkcióra – az MQB rendszerben egy alkatrész jó mindenhez

Kiterjed az egységesítés minden kisebb kiszolgáló elemre, így a fékrendszerre, a kormányműre, a klimatizáló rendszerekre és az információs-szórakoztató rendszerekre is. Utóbbiból például összesen hármat használ ezután az egész VW konszern és ezzel akarják lefedni a teljes kínálatot a VW Polótól a Bentley-ig.

A moduláris keresztmotoros építőkészlet elemeiből összeállított típus az Audi A3-mal megérkezett. Őt követi majd a év végével a Golf VII, majd érkezik a Seat Leon, a Skoda Octavia, később a VW Passat és a többi futó típus legújabb generációi. És mindnek az alapja ugyanaz: a moduláris keresztmotoros építőkészlet.

– – – – – – – – – – – – – –

Eddig a cikk. A tisztánlátás javítása végett még pár példa más gyártók gyártási egységesítési megoldásaira, amik NEM ilyen átfogóak, mint a VW-é.

Toyota

Az új Yaris és az új Auris egyaránt szinte csavarkulcsokkal lehetnének átszerelhetőek hibriddé és vissza. A hibridakku helye a nem-hibridekben is ott van, csak pár alkatrészt kell kicserélni, no meg a tankot (a hibridé pár literrel kisebb), és kész is.

Mercedes

Az A, CLA, B és GLA modellek ugyanarra padlólemezre épülnek, ami tud összkerekes és nem-összkerekes hajtásláncot is fogadni. Ez komplex gyártástechnológiai előrelátás nagyon közel áll a VW MQB-éhez, de a Volkswagen már most majd’ 50 különböző modellt építhet ugyanabból a legósdobozból, a Merci csak – négyet.

Mazda

A Mazdánál Skyactivnak hívják azt az új tervezési filozófiát, ami az új motorcsaládok és váltók, karosszériák könnyű és hatékony működése mellett a rugalmas padlólemez intézményét is ugyanabba a filozófiába integrálja. A CX5, a 6-os és hamarosan érkező 3-as ugyanarra a padló-alapra épül – de persze 3 még mindig nem 50.