Ez az anyag nem a legelvetemültebb autóbuziknak készült, akik mindent megértenek, ami egy katalógusban le van írva vagy rajzolva. Ellenben, ha nem akarnak sokat magyarázkodni, ők is odaadhatják a linkjét annak a fogalmatlan vevőjelöltnek, aki segítséget kér tőlük.

Nemrég Honda Insightot próbálni mentünk egy kedves rokonnal, aki máskülönben jó fej, de a kocsik egyáltalán nem érdeklik. Viszont olvasta a cikkeimet a kocsiról a Vezessen, és úgy gondolta, ha én azt mondom rá, hogy jó egy átlagosan sokat autózó, szervizbe járni nem kedvelő négyfős családnak, akkor nekik is jó lesz. A próbaút alatt és után gyakorlatilag minden megjegyzésemre, tanácsomra a végtelen űrt láttam felvillanni válaszként, amikor belenéztem a szemébe. Úristen, mit kezdene ez az ember egy típus márkakereskedői weboldalával, vagy katalógusával, ha segítség nélkül kellene új autót vásárolnia?

Jelenlegi tartós tesztautónk, a Kia Ceed kombi katalógusa például ezzel a mondattal kezdődik:

„Az élet a számunkra legkedvezőbb döntésekről és lehetőségekről szól. Az izgalmas, új cee’d modellcsaláddal ez minden eddiginél egyszerűbbé vált.”

A műszaki adattáblázat viszont ezzel a sorral:

„Motor / 1.4 DOHC CVVT / 1.6 GDI / 1.4 CRDi VGT / 1.6 CRDi VGT”

Vajon melyik információ befolyásolná jobban a döntésben azt, aki az autótól csak azt várja el, hogy guruljon alatta? A Vezess.hu (egyik) szlogenje: Az autóvásárlók weboldala. Kedves autó-analfabéta rokonom márpedig épp autót vásárol, tehát kötelességünk segíteni neki azzal, hogy lefordítjuk az ő nyelvére azt is, amit nem ért. Íme, egy kompakt autó műszaki adatlapjának értelmező katekizmusa:

Autót vennél? Így olvass műszaki adattáblát 1
Autót vennél? Így olvass műszaki adattáblát 13 Motor / 1.4 DOHC CVVT / 1.6 GDI / 1.4 CRDi VGT / 1.6 CRDi VGT

Ebben a sorban a szám a motor méretére, a gyártóként eltérő betűkombináció a motor konstrukciójára utal, mindkettőt lejjebb bővebben is kifejti majd a gyártó. Valójában egyik rövidítésnek sincs sok jelentősége; amióta a Volkswagen közismertté tette a TDI rövidítést, minden márka kényszeresen saját betűkupacot kreál magának a motorjaihoz. Akit esetleg érdekel: a DOHC a kettős, felül fekvő vezérműtengely, a CVVT a folyamatosan változó szelepvezérlés, a GDI a közvetlen benzinbefecskendezés, a CRDi a közös nyomócsöves dízelmotor, a VGT a változó lapátszögű turbó rövidítése.

Ökölszabály 1: minél bonyolultabb egy rövidítés, annál bonyolultabb a motor is, ami egyszerre jelent műszaki igényességet és drága javításokat a garanciaidő után.

Hengerűrtartalom (ccm) / 1396 / 1591 / 1396 / 1582

A közkeletűen használt „egy-négyes”, „egy-hatos” precízebb leírása: mekkora az a térfogat, melyben az üzemanyag elég. Ha nagyobb a motor, erősebb is, a turbós motor pedig akkor is lehet, erős, ha kicsi, csak jobban kopik, mintha nagy szívóból szednénk ki ugyanazt a teljesítményt.

Ökölszabály 2: a mai Golf-méretű autóknál általában az 1,4 literes szívó benzinmotorok jelentik a belépőt, ezeket autópályán erősen kínozni kell, hogy menjenek. Nyugisabban lehet gurulgatni az 1,6-os, 1,8-as motorokkal, ezek városban többet, sztrádán kevesebbet fognak enni a kisebbeknél. Aszerint kell választani, hogy mire használjuk majd elsősorban a kocsit.

Autót vennél? Így olvass műszaki adattáblát 14 Az adatot benzinmotorok esetében másképp kell értelmezni turbós és nem turbós motornál. Mivel a turbó feladata, hogy nagy nyomással több levegőt toljon a hengerekbe, mint amennyi magától bemenne, a több levegőhöz pedig több üzemanyag keverhető, egy turbós egy-négyes jó közelítéssel egy szívó kétliteres teljesítményét – vagy többet – nyújthatja. Ha viszont gyakran használjuk ki az elérhető többletteljesítményt, annyit is fog enni. Ha azt akarjuk, hogy a turbós benzinmotor annyit fogyasszon, mint a nem turbós – ahogy a katalógus ígéri majd lejjebb -, nagyon óvatosan kell bánni a gázpedállal.

Dízelmotoroknál más a helyzet. Mindegyik Európában kapható dízel személyautó turbódízel, viszont a motorokat különböző teljesítményűre hangolják. Ebből elég jól következik, hogy azz ugyanakkora, de erősebb motor gyorsabban megy tönkre, ha sokszor ki is használják a többleterőt.

Ökölszabály 3: a mai modern kompakt autók 1,5-ös, 1,6-os dízelmotorral, 100-110 lóerővel mindent tudnak, amire normális közlekedési stílus mellett szükség lehet. Ezektől jellemzően 130-160 ezer hibamentes kilométer, 250-300 ezer komoly hozzányúlás nélküli kilométer várható el. A kisebb motorok hamarabb kopnak, a nagyobbak viszont nem sokkal lassabban.


Max. teljesítmény kW (LE) fordulat/perc mellett 73(100)/5500 99(135)/6300 66(90)/4000 94 (128)/4000

A válasz a „hánylóerős?” kérdésre ebben a sorban található. A gyártók a mai napig kettős formátumban adják meg a teljesítményt Európában, mert bár a kötelező SI-mértékegység a kilowatt, a lóerő oly mélyen gyökerezik a kollektív tudatban, hogy a nép igényli a klasszikus egységet is. A teljesítmény nem az autóról, csak a motorról ad információt! A teljes kép megalkotásához ismernünk kellene a sebességváltó tulajdonságait, a kocsi tömegét, légellenállási tulajdonságait, a gumi gördülési ellenállását, és még ezer dolgot. Érdemes inkább megnézni a tömeg/teljesítmény arányt. Ha tíz kilogrammnál kevesebb jut egy lóerőre, a kocsi nagyon fürgének mondható, ha tizenötnél több, rém lomha lesz szegény, ha gyorsulni kellene.

Max. nyomaték (Nm) fordulat/perc mellett 137/4200 164/4850 220/1500-2750 260/1900-2750

A laikusok általában ezt az adatot tudják a legnehezebben értelmezni, pedig sokkal több értelme van ezt nézni a katalógusban, mint a teljesítményt. Egy átlagos autós saját kocsiját valószínűleg soha nem fogja kiforgatni leszabályzás-közelbe gyorsításkor, pedig a csúcsteljesítmény csak ott kerül elő. Bizony, kedves nem-autófüggő olvasó: ha van egy százlóerős kocsid, de mindig elváltasz 3000 alatt, valószínűleg soha nem használtál ki nagyobb teljesítményt mondjuk 60-nál. A csúcsnyomaték viszont sokkal hamarabb jelentkezik, a dízeleknél már nem sokkal alapjárat felett.

De nincs értelme most belemennünk a nyomaték fogalmába, azon túl, hogy minél nyomatékosabb a motor, annál kevésbé számít neki, hány kilót kell vonszolnia. Ezért maradnak dinamikusabbak az eleve nyomatékosabb dízelautók, ha megpakoljuk őket nyaraláshoz.

Ökölszabály 4: a Ceed méretében benzinmotor esetén 130 Nm, 100 lóerő alatt, dízelnél 200 Nm, 90 lóerő alatt elég nyugdíjas kocsik teremnek, manapság ezt mondanám minimum elvárásnak. Fürge közlekedéshez legalább az előbbi értékek harmadával többre lesz szükségünk ebben a méretosztályban.

Furat x löket, mm

Ez a jellemző azt mutatja, mennyire „kocka” a henger metszete, a furat az égéstér átmérőjét, a löket a hosszát adja meg. Általánosságban a rövid löketű motorok pörgősebbek, a hosszú löketűek nyomatékosabbak, de a mai korszerű motoroknál olyan szinten vezérelt már az égés folyamata, hogy a henger méreteinek a felhasználó (tulaj) számára semmi gyakorlati jelentősége nincs.

Erőátvitel – sebességváltó

A kompakt autók mai váltói általában hatfokozatúak, ez önmagában még nem jelent semmit. Ami fontos lenne, az a fokozatok áttételi aránya; ez mutatná meg, hogy sokszor le fog-e fulladni a kocsid egyesben, és hogy mennyire lesz zajos-szomjas az autópályán hatosban. Mi azt javasoljuk, ha sokat sztrádázol, ne vegyél olyan dízel kocsit, ami hatodikban 130-nál 2300 fölött forog, vagy olyan benzinest, amiben 130-nál 3300-nál többet mutat a fordulatszám-mérő.

Ökölszabály 5: ha nem utálsz váltani, egy hibaforrással kevesebb, ha a kézi váltót választod. Ha automata kellene, a dupla kuplungos váltók a legjobbak (van ilyen a nagyobb benzines Ceedben, a VW-csoport autóinak, Fordnak, Volvónak), de ezeket drága lesz javítani 4-5-10 év után. A hagyományos automaták közül az olcsók buták és túlfogyasztást okoznak, a drágák (például a BMW-k nyolcfokozatúja) villámgyorsak és takarékosak. A hozzád hasonló nem-autóbuzik az inkább a Golf-méret alatti kocsikban használt fokozatmentes és az egykuplungos robotizált váltókkal jellemzően egész jól elvannak, de aki egy kicsit is szeret vezetni, nehezen szokja meg őket, mert olyan érzést keltenek, mintha valaki más vezetne helyetted.


Felfüggesztés elöl / hátul McPherson típusú / MultiLink

Ezzel a sorral ne is foglalkozz, számodra semmi jelentősége. Bár műszakilag igényesebb a Ceedben is használt multilink (több lengőkaros, teljesen független) hátsó futómű, a valóságban az egyszerűbb, olcsóbb és elterjedtebb csatolt hosszlengőkaros is lehet jó.
Autót vennél? Így olvass műszaki adattáblát 15 Ökölszabály 6: próbáld ki, rossz úton is, nagyobb tempónál kicsit megrángatva a kormányt, és ha nem kocognak a fogaid, vagy nem rémülsz halálra az imbolygástól, többé ne is foglalkozz azzal, mi van a kocsid alatt.

Kormányzás
– Elektromos rásegítésű mechanikus kormánymű, min. fordulási kör (m): 10,8

Az elmúlt években a legtöbb márka átállt a korábbi bonyolult, meghibásodásra inkább hajlamos, a fogyasztást érezhetően növelő hidraulikus szervokormányokról az elektromosokra. A fordulókör átmérője érdekes adat, de hogy értelmezni tudd, pontosan tudni kéne, padkák vagy falak közötti értéket közöl a gyártó. (Ha gyanúsan kicsi az érték, a sugarat adták meg átmérő helyett.)

Ökölszabály 7: elektromos szervós legyen (mint a Ceed), a 11 méter alatti padkák közötti fordulókör-átmérő már jónak számít a kategóriában.

Méretek

Ezzel a blokkal nincs sok értelme foglalkozni, ha beleülsz, fogod látni, érezni, hogy elférsz, elfértek-e benne. Ha sokat kell parkolni városban, legyen rövidebb, ha sokat kell cuccolni, legyen nagy a csomagtartója. A nagy ötajtós karosszériával 360-380 liter felettit, kombiként 500 liter felettit jelent a Golf-osztályban. A kompakt kategóriában manapság 2600 mm alatti tengelytávú kocsi nem is igen van, ha mégis, az hátul szűk lesz. A tankméret 50 liter felett kis dízellel akár 1000 kilométerre is elég lehet. A szabad magasság lehet még fontos: ha sokat mész rossz úton, legyen minél nagyobb, a Ceed 14 centije átlagos érték.
Autót vennél? Így olvass műszaki adattáblát 16 Ökölszabály 8: akkora legyen, amekkora neked kell – bele kell ülni.

Tömeg / Saját tömeg / Megengedett legnagyobb össztömeg

A saját tömeg igen fontos tényező autóválasztásnál. Kihatással van a fogyasztásra, dinamikára, mivel a modern, elsőkerék-hajtású autók általában annál orrnehezebbek, minél nehezebbek, a kanyarokban mutatott viselkedésre is. A gyártók mostanság erősen koncentrálnak is a tömeg csökkentésére, részben a jobb fogyasztás, ezzel együtt kevesebb károsanyag-kibocsátás elérése, részben a mozgékonyság, vividitás fokozása miatt.

Kicsit megnehezíti a katalógusadatok összevetését, hogy némely gyártó a vezető tömegével együtt, némely anélkül adja meg őket (a forgalmiban a magyar jogszabály értelmében sofőr nélküli, feltankolt, szükséges kiegészítőkkel együtt mért tömeg szerepel). A kompakt kategóriában mindenesetre elmondható, hogy kis benzinmotorral minél jobban 1300 kiló alá bukik a tömeg, annál jobb, 1400 kiló feletti autókkal pedig szóba se álljunk, ha jót akarunk.

Ökölszabály: híresen könnyű kompakt autó a Mazda 3, hírhedten nehéz az Opel Astra. Ha kocsit választunk, nézzük meg, hova esik közéjük hasonló motorral, karosszériaváltozattal a kiszemelt jószág. Adatok itt!

Üzemanyag fogyasztás

A adattáblákban itt leírtakat TILOS elhinni! Ezeket próbapadon mérik ki, a valós forgalmi viszonyokkal semmilyen viszonyban nem lévő laborkörülmények között. A gyártók pontosan ismerik a mérési módszereket, úgy állítják be autóikat, hogy a méréskor keveset egyenek. A valóság ellenben az, hogy a teljesítmény üzemanyagból lesz, több teljesítmény több üzemanyagból, és bármilyen zavaró valós körülmény belép a történetbe (szél, eső emelkedő, forgalom, nagy meleg, nagy hideg), az sosem csökkenteni fogja a fogyasztást.

Ökölszabály 9: akarod tudni, mennyit fog enni a kocsid? Golf-kategóriában adj hozzá a gyári átlagértékhez másfél-két litert, ha szívó benzines, kettőt-hármat, ha turbó, egy-másfél litert, ha dízel. Ennél pontosabb valós tapasztalatokat találsz a spritmonitor.de oldalon.

Menettulajdonságok

Max. sebesség (km/h) 180/192/192/170/193/185
Gyorsulás 0-100 km/h (s) 13,5/10,2/11,1/13,9/11,2/12,1

Minden gyerek kedvencei az autóskártyában. Egy valódi átlagautó megvásárlásakor ellenben nem sokat jelentenek, hiszen a valódi átlagsofőr sosem fogja kihasználni egyik csúcsértéket sem. Összehasonlítani is csalóka lehet ezeket az értékeket egyes típusok között, hiszen a 0-ról 100-ra gyorsulásnál lehet, hogy csak azért nyer az egyik, mert már kettesben eléri ezt a tempót, míg a legtöbb kocsinál ehhez harmadikba kell kapcsolni.

A végsebesség, a gyorsulás hiába magasabb az 1,4-es benzines Ceednél, mint a dízelnél, amiko a dízel – egyebek mellett – azért kerül többe, mert hétköznapi használatban lendületesebben, dinamikusabban, mégis takarékosabban lehet vele autózni.

Ökölszabály 10: ha 10 másodperc alatt van százon, az gyors, ha 15 felett, az lomha. A végsebesség nem számít, sokkal inkább a már korábban említett motorfordulat stabil sztrádatempónál.

Hát ennyit mondhat el nekünk egy ilyen egyszerűbb műszaki adattábla. Ha úgy gondolod, autóválasztás előtt te is megnéznéd az adatokat, jó szívvel javasoljuk a Vezess autó-konfigurátorát. Ezen a linken az összes itthon kapható kocsi főbb műszaki adatait megtalálod, sőt – az árakat is. Az adatok összehasonlítgatása is jópofa játék, de azt is meg kell nézni mindig, hogy az a pár többletlóerő, plusz liter, mínusz fogyasztás hány forintba is kerül.