Jog

A kerékbilincs jogossága sokszor  téma, viszonylag könnyen pattan az autóra a béklyó, ezért fontos, hogy sziklaszilárdan ismerjük a jogainkat ebben a témában.

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Az V.ker Só u.1 előtt távolság és időkorlát kiegészítő táblával ellátott várakozni tilos táblánál kerék-bilincsel büntettek. Kerékbilincs kiegészítő piktogram nincs kihelyezve! Jogszerű a büntetés vagy eltúlzott?

Amennyiben eltúlzott,a kerékbilincs, akkor mi a járható út a jogsértéssel szemben?

Köszönettel: Bátori István
Egerből

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Kerékbilincset sajnos nem csak ott lehet alkalmazni, ahol az ki van táblázva, hanem néhány kivétellel bárhol, ahol megsértették a várakozás szabályait. A vonatkozó törvény értelmében a közterület felügyelő intézkedésének arányosnak kell lennie, erre azonban inkább a gépjárművek elszállításánál lehet sikerrel hivatkozni.

Tisztelettel:
dr. Kozma Tamás
www.karterito.hu

Vezetéstechnika

Vezetéstechnikai szakértőnket a kezdő sofőrök egyik legjellemzőbb problémájával keresték meg. A kuplungpedál megfelelő kelezését nem egyszerű elsajátítani. Sokk a befolyásoló tényező, de megfelelő gyakorlással garantálható a siker.


Olvasónk kérdezi

Kedves Székely Gyula!

Friss jogosítványos 40 éves nő vagyok. Dízel autón tanultam vezetni.
A jelenlegi autónkkal (benzines Ignis 1.3) az elindulásnál vannak problémáim. 2 hónapja próbálkozom vele, hogy ráérezzek a kuplungra, de még mindig nem tudom összehangolni a kuplung/gázt. Ez főleg emelkedőn probléma, rendszeresen lefulladok, hiába próbálom alkalmazni a kuplungcsúsztatást, nem érzem a fogáspontot, nem érzek semmiféle jelet az autón (sem rezgés, sem az autó elejének megemelkedése, motorhang megváltozása), hogy hol is a fogáspont.

Már azon gondolkodom, hogy inkább eladom az autómat és veszek egy dízelt, mert nagyobb esélye
lenne, hogy megszeressem újra a vezetést és ne terelje el a figyelmemet ez a gond.

Ön szerint mi az a határ, ameddig érdemes próbálkozni – ilyen probléma esetén – egy vezető és egy autó összeszokásával?
Az autó beállításain lehetne esetleg korrigálni, pl. magasabb alapjárat beállításával?

Válaszát előre is köszönöm!

Jogosan kattan a kerékbilincs? 1
Jogosan kattan a kerékbilincs? 15

Szakértőnk válasza

Kedves Rita!

A probléma, amit leír, nem ritka azoknál a friss jogosítványosoknál, akik diesel autón tanultak meg vezetni. Minden ember más módon ? érzi, vagy jön rá? hogy mire kell adott esetben figyelnie az elinduláskor, a kuplung, és gázpedál kezelése közben.

A következőket javasolom:

– ne adja el az autót,
– most még ne cserélje le egy dieselre,vagy egy automata váltósra
Tudom hogy hihetetlen, de van olyan, amikor kortól, nemtől, korábbi tapasztalatoktól független valaki néhány ( 3 ? 4 ) alkalommal, csak erre fókuszálva végzett gyakorlás után elvárható szinten megtanulja az elindulást, sík úton, és lejtős úton kézifékkel is. Ugyanakkor megéltem már olyat is amikor valaki húsz éves jogosítvánnyal , még a kuplung csúsztatásával szabályozza az autó tempóját, és a sebességváltásokat is minden alkalommal megemlegeti szegény autó.

– egy forgalommentes nagy parkolóban,teljesen sík úton gyakorolja be, egyesbe tett váltóval, hogyan tud elindulni az autóval, csak alapjáraton. Simán menni fog, ha finoman kezeli a kuplungot, annyi nyomatéka van a motornak, hogy nem fog lefulladni.

Ártani ezzel nem tud a szerkezetnek,amíg nagy gázt nem ad, addig nem fogja leégetni a kuplungot. Próbálja meg tehát a gáz nélküli elindulást. Forgalomban ezt nem fogja majd használni, de araszolásnál egyébként ez simán működik, még a benzineseknél is.

– Ezután egy enyhe emelkedésű szakaszon, próbálja ugyanezt úgy, hogy ad egy pici gázt, de csak akkor, amikor már érzi, hogy a kuplung pedál felengedését követően eléri a fogási pontot, tehát valóban mozdulni fog az autó. Minél kisebb gáz mellett már felengedhette a kuplungot a motor lefulladása , vagy a kuplung jellegzetes túlzott csúsztatása nélkül , annál jobb a helyzet. Amint megmozdult az autó, és teljesen felengedte a kuplungot, a gázt növelheti bátran, figyelembe véve a forgalmi helyzetet, és a belátható útszakasz jellegét.

– Kézifékkel ugyanezt lehet gyakorolni, egy már kicsit meredekebb szakaszon, itt az lenne a cél, hogy valóban akkor engedje fel a kéziféket, amikor az autó már a részben felengedett, és mérsékelt gáznak köszönhetően már képes húzni, tehát elindulni felfelé, hátragurulás nélkül.

A legnehezebb időszaknak azt tartom, a kuplung kezelés begyakorlásánál, amikor a türelem elfogy a vezetőnél, vagy a jótékonyan segíteni akaró partnernél, és a következő mondatok jönnek elő, az autóban ülve:

– nem igaz, hogy nem érzed, mikor fog a kuplung?
– nem érted, hogy ne nyomd azt a r. gázt !
– hányszor mutassam még meg?
– mi ebben olyan bonyolult, nem hiszem el
– nem igaz hogy már zsibbad a bal lábad, mitől ?
– érzed ezt a büdöset az autóban ? ?? na ilyenkor kell azonnal abbahagyni

és legközelebb újra kezdeni, mert alaptétel, hogy nem adjuk fel csak úgy.

Ne adja fel, lesz idő, amikor majd mosolyogni fog azon, hogy mi okozott egykor problémát, jól tette, hogy lehajtott fejjel nem söpörte be problémáját a szőnyeg alá, ez az első lépcső, hogy elkezdjen jó úton járni.

Üdvözlettel Székely Gyula

Autóvásárlás

Olvasónk dinamikus, jól vezethető autót szeretne 1,7 milliós maximum ár mellett. A kinézett kategóriában a szokásosnál is fontosabb az óvatosság, ezek a 8-10 éves autók a kilométeróra-pörgetők igazi kedvencei. Elég egy polír, némi kozmetika, majd a tekerés, és máris kész a lógó belű, de látszólag megkímélt, tuti ajánlat.


Olvasónk kérdezi

Üdv!
Autóvásárlás előtt állok és szívesen meghallgatnám a véleményét a kiszemelt autókról! Szeretnék egy megbízható autót ami azért mutatós is.. Az ár amit rászánok az kb 1,7 m. 2002-es évjáratnál nem nagyon szeretnék idősebb autót.

Amik között vacilálok:
Audi A4: 1,9 tdi vagy 2,5 tdi
-BMW: 320d
-Opel vectra C: 2.0 DTI vagy 1.8 comfort(benzin)

Vezetési stílusom dinamikus ezért fontos szempont hogy az autó szedje a lábát és élvezet legyen vezetni. Az audi 1,9 tdi felé húz a szívem mert arról olvastam a legtöbb jót és külsőre is nagyon tetszik! A BMW-től kicsit tartok,az opelekről pedig sok helyen olvastam, hogy lomhák. Nagyon kíváncsi vagyok a véleményére.

Előre is köszönöm! Tisztelettel:Marcell

Szakértőnk válasza

Kedves Marcell!

Sosem vennék 2.5 V6-os TDI-t, sem Superbben, sem Passatban, sem A4-ben, sem más modellben (régi A6 és A8). A 320d talán az óratekerők kedvence (bár mindent visszavesznek, mert az autó különben eladhatatlan az irreális futásteljesítményt váró vevők miatt.) Oly sokan vágynak a menő BMW-re a remek motorral, hogy elhiszik az elhihetetlent és benyalják megkíméltnek a 300-400 ezerről visszatekert, innen-onnan beseftelt autókat.

Jogosan kattan a kerékbilincs? 16

Nagyon nehéz lesz jót találni belőle, így marad az A4 és a Vectra C. Ha Audit szeretne, vegyen 1,9 TDI-t belőle, mert különben nem lesz boldog egy mégoly jó C Vectrával sem, de ésszerűségi alapon én inkább az Opelre beszélném rá, abból is az igénytelen és kedvező fogyasztású 1,8-as benzinesre. Ha valami különlegesebbre vágyik, amit amúgy maximálisan megértek, még mindig ott a Vectrából kihozott Cadillac BLS vagy az elterjedtebb Saab 9-3. A BLS itthonról esélytelen, Németországban akad egy pár a strapabíró, FIAT-eredetű 1,9-es dízellel. Pl. ez itt.

Üdvözlettel, Szörényi András

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!
Füstöl, csörög, de senki sem tudja a hiba okát? Karbantartási szakértőnk segít a bajban!