Ha az utcatáblák és a cím alapján keresnénk, sosem találnánk meg az ÁAK diszpécserközpontját. Ugyan a forgalmas Váci úton van, de más címen kell keresni, mint ami a sajátja. Ha mégis sikerrel rátalálunk, és átjutunk a portán is, akkor felmehetünk az emeleti labirintusba. Majd ha az egyik sötét sarokból ránk rontó, harapós kedvű nénit is illemtudóan adjon Isten öreganyámmal köszöntjük, akkor szerencsésen elérünk az apró diszpécserszobáig.
Itt már igazi emberek dolgoznak, van pici konyhájuk, hatalmas Magyarország térképük, a szekrények tetején ki tudja milyen diszpécser-világbajnokság kupái, és persze elképesztő mennyiség monitor, amelyek a bekamerázott autópályákat mutatják. Néhányon élő, mozgókép, másokon csupán pár másodperenként frissülő állókép.
De minket most elsősorban a változtatható jelzésképű elektronikus táblák érdekelnek. Rácz kolléga nemrég a behavazott, lépésben használható autópálya felett világító 100-as sebességkorlátozáson húzta fel magát autós érdekvédelmi indíttatásból, így most azért vagyunk itt, hogy kiderítsük, ki, és milyen adatok alapján változtatgatja az üzenetet ezeken a táblákon. Volt egy elméletünk, ami szerint egy robot dobálja ki minden reggel a megszokott torlódás üzenetet. Vajon igazunk van?
Sablonszövegek közül lehet kiválasztani a megfelelőt
Élő műsor
Közben varázsütésre elcsendesedik a szoba, a sarokban ülő, kockás inges úriember épp valamelyik rádióban sorolja, hogy az autósok hol, mire számíthatnak. De nemcsak a rádiók szokták őt keresni, hiszen bárki felhívhatja a központ számát. És hívják is, átlag napi 40-50 érdeklődőnek válaszol, de havas időben akár 100-nál is többször csörög a telefon. Legtöbben az M0-ás járhatósága felől érdeklődnek, ami érthető is, ez a környék a legingoványosabb autópálya-szakasz.
A 100-as sebességkorlátozó tábla miatt érdeklődő kérdésre gyors választ kaptunk: a rendszert nem ilyen céllal telepítették. A sebességkorlátozások jelzésére amúgy sem lenne értelme ezeket használni, mert amúgy is csak párszáz méternyi szakaszon lennének érvényben, az őket követő igazi táblák miatt.
Sokfelé, sokféle
Változtatható képű tábla rengeteg van, sokféle kivitelben. Jelenleg 158 darab működik – néhányat éppen modernebbre cserélnek, és vannak még nem üzemelő darabok is, mert a számuk egyre bővül. Fentiek nem táblaszámok, hanem egy-egy portált jelentenek, amelyek a pálya felett átívelve akár hat-hét darab spéci táblát is tarthatnak. Ezek között is többféle van, a kisebbek 40×60 pixeles felbontásúak, a nagyobbak 216×64-esek, és vannak redőny-szerűen mozgathatóak is.
Éppen alakuló félben a dugó
Hogy mennyibe kerül a kamerarendszer, az pontosan nem tudták megmondani, de csak azért, mert az autópálya-építéssel egy időben épült ki a kamerarendszer is, így az ára benne van az egy kilométernyi autósztráda árában.
Mit üzen az autósoknak?
Bár elméletileg a változtatható képű táblákra bármit ki lehet írni, ez mégsem ilyen egyszerű, a diszpécsernek ehhez nincs joga. Ő az előre programozott sablonszövegekből választhatja ki a megfelelőt, amik között meg csak olyan unalmasak vannak, hogy „baleset, torlódás, 3km-re, csúszós útfelület, jobbról előzni tilos”, stb. Semmi szeretlek Erzsi, haver vagy János. A táblák tartalmáért elsősorban a pályaszakaszt kezelő mérnökségek felelnek, hiszen érthetően ők ismerik a legjobban a rájuk bízott szakasz állapotát. Ők nemcsak kamerák alapján, hanem a napi két alkalommal történő kötelező bejárás során tapasztaltak alapján is dönthetnek a feliratokról.
Technikailag bármit ki lehet rá írni, gyakorlatilag nem üzenhet rajta senki a politikusoknak
Mindent tudnak
A kamerák mellett ezernyi egyéb műszer is figyeli az utakat, illetve azok környékét. Egy-egy szakaszon tudják az aszfalt hőmérsékletet, szélsebességet, fagypontot, páratartalmat, de még az aszfalt felületén lévő csapadék sótartalmát is mérik. Egyes szakaszokon átlagsebesség-mérő berendezéseket is telepítettek, amelyek külön-külön mérik, hogy melyik sávban hány darab, és milyen fajta autó, mekkora sebességgel halad.
A rendőrséget szerencsére ezek a szakaszok nem érdeklik, ők nem feltétlenül ott radaroznak, ahol sokan mennek gyorsan, hanem ott, ahol ezt kényelmesen meg tudják oldani. Így az autópályakezelőt állítólag eddig nem keresték meg, pedig ők már most is meg tudják mondani, hogy átlagsebesség alapján melyik szakaszon gyakoriak a gyorshajtások.
Valós, mért adatokból számolja a szükséges időt
Csepel 10 perc. De honnan tudja?
Akad pár olyan tábla is, amely egy-egy városrész eléréséhez szükséges időt mutatja. Ez is átlagsebesség-mérés alapján működik. Itt a kamerák az autó rendszámát olvassák le, majd figyelik, mennyi idő alatt ér el a következő ellenőrzőpontra. Egyszerre több autót is figyelnek, hiszen a kinézett járgány le is térhet az útról, illetve benzinkúton, parkolóban is durván leronthatná az átlagot.
Annak ellenére, hogy az autópályaszakaszok megfigyelése elképesztően hatékonynak tűnik, azért, hogy a változtatható képű táblák azonnal friss és hasznos információkat mutassanak, persze még több emberre volna szükség. És akkor Rácz úr is elégedettebben érkezne minden nap a munkahelyére, mert aktuális, és igen hasznos üzeneteket olvashatna vezetés közben.