Tavaly a rendőrség 467.208 esetben rótt ki közigazgatási bírságot a járművezetőkre-üzembentartókra, ezen felül 125.088 alkalommal szabálysértési bírságot – közölte az ORFK a Vezess.hu-val. Ez összesen 592.296 darab bírság a magyar utakon közlekedőknek, soha ennyi nem osztottak még ki.
A rendőrség által 2012-ben kirótt összeg a közigazgatási bírságok esetén 15.861.500.000 forint volt, szabálysértési bírságok esetén 3.377.745.800 forint. Ez azt jelenti, hogy az autózók összesen 19.239.245.800 forintnyi bírságot kaptak, ami szintén rekord a magyarországi statisztikák történetében.
Ez a szám egyúttal azt is jelenti, hogy az egyenruhások jelentősen túlteljesítették a költségvetési törvényben előre meghatározott 16 milliárd forintos bevételt.
Több okból is érdekesek ezek az adatok. Egyrészt a 2010-es 15,7 milliárdos bírságösszeghez képest (448.465 darab büntetés) 2011-ben fordult a trend, és tavalyelőtt valamivel kevesebbet, 14,8 milliárdot osztott ki a rendőrség az egy évvel korábbinál 17 ezerrel kevesebb alkalommal. Vagyis a 2011-es minimális csökkenést 2012-ben drasztikus emelkedés követte.Ellentétes jogszabályok, növekvő bírságátlag
Másrészt azért elgondolkodtatóak, mert tavaly két alkalommal is módosultak a közlekedési bírságokra vonatkozó jogszabályok, mégpedig ellenkező irányban: egyszer emelkedtek az összegek, máskor csökkentek. Az április közepén életbe lépett új szabálysértési törvény többek között 30-ról 50 ezer forintra emelte a helyszíni bírság lehetséges maximumát, egyúttal a rendőr mérlegelési lehetőségét csökkentve bevezette a fix bírságot.
Rögzítette ezen felül, hogy ha valaki nem ismeri el a helyszínen a vétséget, és emiatt szabálysértési eljárás indul ellene, akkor a kiszabható bírság a duplájára nő. Például az irányjelzés elmulasztása, vagy a tiltott módon telefonálás esetén 15 ezerről 30 ezerre, a gyerekülés használatának elmulasztásakor 30 ezerről 60 ezerre.
Ezzel szemben néhány hónappal később egy kormányrendelettel csökkentették több bírság mértékét, ami mások mellett a helytelenül parkolóknak és a behajtási tilalom megszegőinek kedvezett, de például 300 ezer forintról 60 ezerre csökkentette a tilos ellenére vasúti átjárón áthajtók büntetésének maximumát.
Az ellentétes hatású módosítgatások közül az ORFK egyértelműen az áprilisi változásokat, vagyis a bírságnöveléseket tartja érdemi következménnyel járóknak. „A közlekedés területén következetesen folytatódik a szabálytisztelő magatartásra való nevelés elve” – fogalmazott az ORFK a Vezess.hu azon kérésére, hogy a bírságok tekintetében értékeljék 2012-t.
A számok valóban azt igazolják, hogy a bírságok egy éven belüli növelése, majd csökkentése összességében mégis a fizetett összegek emelkedését jelentette tavaly. 2011-ben ugyanis az egy megbüntetett autósra eső 23.492 forintos bírságátlag 2012-re 27.002 forintra nőtt, ami 13 százalékos növekedés.
Még több büntetés, még magasabb összegek várhatók
Mivel az idei lesz az első teljes év, amikor ez a hatás érvényesülhet (hiszen 2012-ben csak április közepétől élt a szigorítás), jó eséllyel tovább emelkedhet az egy főre jutó bírságátlag.
Szaporodhat a megbüntetett autósok száma is, legalábbis az ORFK ígérete szerint 2013-ban több, és hatékonyabb rendőri ellenőrzés lesz az utakon. Az autósok gyakoribb megállítása mellett egyre több automata tarffipax telepítését tervezik, valamint vizsgálják a nyugaton elterjedt, de itthon még ismeretlen section control rendszerek hazai bevezetését. Utóbbiak általában 1,5-10 kilométeres távon rögzítik a járművek átlagsebességét, majd ha kell, automatikusan kiküldik a csekket a beazonosított jármű üzembentartójának. A kettőre együtt 12,5 milliárd forintot szánnak.
Ha az írott szöveget nézzük, akkor nem a költségvetési bevétel növelése a cél, hiszen 2013-ra is a tavalyival azonos, 16 milliárdnyi bírság beszedését irányozza elő a kormány. A rendőrségi ígéret szerint a közlekedésbiztonságot javítanák azzal, hogy a legtöbb sérülést és halálesetet okozó gyorshajtókra, övet be nem kapcsolókra és részegekre fókuszálnak majd az utakon.