Amikor 2005-ben kínai cirkuszművészek parádéztak a Frankfurti Autókiállítás Chery-standján, úgy festett, hogy a kínai márkák is azt az utat járhatják be, mint a japánok, majd a dél-koreaiak, csak még gyorsabban.

Magyarországon többen is tervezték kínai autók értékesítését, de a Shuanghuan CEO-nak nem akadtak követői. Mi lett a kínai autókkal?

2005-ben a kínai cirkuszművészek parádéztak a Frankfurti Autókiállítás Chery-standján

2005-ben a kínai cirkuszművészek parádéztak a Frankfurti Autókiállítás Chery-standján

Elmaradt a terjeszkedés

Azóta eltelt hét és fél év és az európai terjeszkedésből semmi sem lett. A JATO Dynamics adatai szerint a kínai márkák tavaly mintegy 3700 autót adtak el Európában, aminek jelentős része nem is személyautó, hanem Bulgáriában összeszerelt pickup. Összehasonlításképp a cseppet sem olcsó Nissan Qashqaiból 218 586 talált gazdára, a VW Golfból pedig 441 618.

Bár idén várhatóan félmillió autót exportál az ország autóipara, Közép- és Nyugat-Európa kimarad a szórásból. Ennek egyik oka, hogy új márkákat bevezetni irtózatos költséggel jár és ez nem éri meg a visszaeső európai piacon.

Családi idill a kettes Golfból született szedánnal. Ma is Jetta néven kapható Kínában

Családi idill a kettes Golfból született szedánnal. Ma is Jetta néven kapható Kínában

Nem elég olcsók

Mifelénk ugyanis nagyon sokat várnak a vevők technológiában, biztonságban, de a tömeggyártók árai nyomottak. Jelenleg a kínai autók nem tudnának elég olcsók lenni ahhoz, hogy mostani nívójukkal elegendő vásárlót nyerjenek meg.

Ráadásul a jobbhoz szokott országokban a kínai kocsi még mindig az életveszély szinonimája. A Geely CK 1 mintha csak öngyilkosoknak készült volna, annyira leszerepelt egy 2010-es törésteszten. De ha költenek rá, a kínai gyártók is képesek biztonságos autókat kiállítani.

Chery propagandaanyag, kocsikkal és a háttérrel

Biztonság? Megoldható

Mindössze egy évvel később, egy nagyobb és drágább Geely viszont jól szerepelt az Euro NCAP vizsgálatán, sőt, ugyanabban a körben az Emgrand EC7 mellett az MG6 is négycsillagos törésteszt-minősítést szerzett. Ebből is látszik, hogy a Geelynek jó befektetés volt megcsípni a Volvót.

A biztonsági aggályok mellett az ügyfeleket a kereskedő- és szervizhálózat hiánya is eltántorítja attól, hogy akárcsak 2-3 millió forintnyi eurót kiadjanak egy bizonytalan hátterű termékért. Sokan máig nem hisznek még a koreai márkákban sem, a Kia az alkatrészellátást és a szervizelést övező bizalmatlanságra reagált a hétéves garanciával.

Ha költenek rá, a törésteszteken jól is tud szerepelni egy kínai gyártmány

Ha költenek rá, a törésteszteken jól is tud szerepelni egy kínai gyártmány

Az európai terjeszkedés visszafogása teljesen racionális lépés. Kellemetlenebb a kínai autógyártóknak, hogy hazai piaci részesedésük csúnyán esik. Az Automotive News adatai szerint az összeladások 45,6 százalékával 2010-ben érte el csúcsát a kínai márkák, tavaly azonban már csak egy jóval nagyobb piac 41,8 százaléka volt az övék.

170 helyi autógyártó

Kínában minden márka csak helyi partnerrel gyárthat autókat. Ezzel milliónyi munkahely jött létre, de elmaradt az, amiben a kínai vezetés leginkább reménykedett: nem születtek erős arculatú helyi márkák.

Magyarország jó ideig nem lesz az elsődleges célországok között. Piacunk kicsi, az árak nyomottak. Ez egy Geely CK

Magyarország jó ideig nem lesz az elsődleges célországok között. Piacunk kicsi, az árak nyomottak. Ez egy Geely CK

Jelenleg mintegy 170 kínai autógyártó létezik, de felük három éven belül kiszorulhat a piacról. A helyi márkák a kici, occó autók között erősek, minél feljebb lép valaki, amire a gyarapodó társadalomban bőven van példa, annál inkább az importmárkák felé fordul.

Azért sem valószínű, hogy nekiesnének az európai piacnak, mert jelenleg épp a világ összes autógyártója olcsó modellekkel támadja őket, gyengítve pozícióikat Kína belső tájain, a kisebb városokban, ahol eddig egyeduralkodók voltak a kínai autómárkák. A világmárkák vegyes vállalatai ugyanis egyre több, a helyi igényekre szabott kocsit dobnak be, amilyen a C-Élysée-301 páros vagy az új Volkswagen Sagitar.

Minél több pénze van valakinek, annál kevésbé vesz kínai márkát

Minél több pénze van valakinek, annál kevésbé vesz kínai márkát

Jönnek az épkézláb kínai autók. Majd

Leírni mégsem szabad a kínai autóipart, mert egyrészt a közös vállalatok révén hozzáférhetnek a fejlettebb autók dokumentációjához, másrészt szégyentelenül lopnak az európai, japán vagy amerikai partnerektől. És ebből előbb-utóbb épkézláb autók születnek.

A lenyúlás mellett bevált európai szakembergárda megnyerésére is van példa, amit a Qoros is alkalmaz. A cég a Volvót megvásárló Geely autógyár és egy izraeli ipari mamutcég, az Israel Corporation tulajdonában van. Várhatóan a Qoros hozza Európába az első valóban csábító autót, az árérzékeny vásárlók legnagyobb örömére. Mi legalábbis nagyon figyelni fogunk a Qoros 3 világpremierjére márciusban, a Genfi Autókiállításon. A külsejükkel aligha lesz gond, mivel vezető formatervezőjük az a Gert Volker Hildebrand, aki a MINI designfőnöki székét hagyta ott ezért az ajánlatért.

A kínai autógyártók inváziója tehát későbbre csúszott, de aligha marad el. Ennek első jelei már most érzékelhetők. 2012. decembere volt az első hónap, amikor három exportpiacon is kínai autó volt a legnépszerűbb modell. A DongFeng S30 Venezuelában, a Great Wall Steed Bulgáriában, a Geely CK, a Mercedestől lenyúlt orral, Ukrajnában volt a legkeresettebb autó.