Csepreghy „1:18” Dániel a Zsebgarázs rovat gazdája, ahová modellautókról ír és fotóz pompás anyagokat. Most viszont méretarányt váltott és az 1:1-es BMW 320d Touringról küldött úti beszámolót.

Pontosan 13 472 km-es óraállásnál vettük át és 17 050 kilométerrel adtuk vissza a kék kombit. Közben elvitt minket a rastatti Mercedes-Benz-gyárhoz, Strasbourg óvárosába, aztán a Fekete Erdő Klinikához, majd a Nürnbergi Játékkiállításra és egy mannheimi modellbörzére is. Mi pedig cserébe elvittük őt szülőhelyére, Münchenbe. A hazaúton – afféle pihenésképpen – Schönau am Königssee és Berchtesgaden alpesi tájain villantottuk meg sportosan vadító kék színét.

Bajor népviselet

Fájó szívvel adtuk vissza a kék kombit. Mert, bizony az együtt töltött 3.578 km alatt bőven volt időnk megszeretni és összeszokni vele
320d – Az optimális autó? 55 Magabiztos, agresszív és tradicionális vonásokat visel arcán az új 3-as. Ez a frontrész egy vérbeli M3-asnak is becsületére válna. Az enyhén előredöntött, lamellás hűtőrácsig behúzott fényszórók és a szinte függőleges orr a klasszikus cápa-BMW-ket idézi. Az elég borsos áron mért M-csomagnak és az E36 M3-ról származó, Estoril kék fényezésnek köszönhetően elég fenyegetően és feltűnően néz ki. Üde színfolt a sok ezüst és fekete autó között.

Takarékos izompacsirta

A kétezres turbódízel 184 lóereje és 380 Nm-e jóformán bármire elég és étvágya is szerény

A kétezres turbódízel 184 lóereje és 380 Nm-e jóformán bármire elég és étvágya is szerény

Kétségkívül ez a 20d jelzésű változat a legkelendőbb a 3-as sorozatból. Nem csoda, hiszen az 1995 köbcentis, turbós, négyhengeres 184 lóereje és 380 Nm-e bárhol elég, budapesti dugótól a német autópálya belső sávjáig. Viszont benzineshez szokott fül számára traktoros hangja van, amikor a hajnali hidegben felébresztik. Nagyszerű párost alkotnak a villámgyors, 8 sebességes ZF sport-automata váltóval, aminek akár a kormány mögötti kapcsolók segítségével is adhatjuk a fokozatokat.
Idő kellett, amíg megszoktam ezt a sziluettet, aztán nem is akartam megválni tőle

Idő kellett, amíg megszoktam ezt a sziluettet, aztán nem is akartam megválni tőle

Eco Pro mindenek felett

Az Eco Pro mód például a 6-osban nekem nagyon idegen volt, itt nem. Valóban képes akár 20 százalékkal is mérsékelni a fogyasztást, az ember is egészen hamar megszokja, hogy a fordulatszámmérő mutatója csak néha téved 1500 fölé és a gázpedál határozottabb taposását kelletlenül fogadja. Sőt, ezt egy kis ábrával a műszerfalon a tudtunkra is adja! A teszthét elején a nagy átlag a kijelzőn 6,8 litert mutatott, ami az első nap végére a belvárosi dugóban a stop-start rendszerrel 6,6-ra csökkent. Ezek után nyugodt lelkiismerettel néztem a NatGeo-n a játszadozó pandamacikat.

Bömbi otthon van ezen a környéken, a háttérben a BMW Négyhenger-tornya és a múzeum időszaki kiállításainak helyet adó Csésze

Bömbi otthon van ezen a környéken, a háttérben a BMW Négyhenger-tornya és a múzeum időszaki kiállításainak helyet adó Csésze

Okosan kalibrálták a takarékos üzemmód programját, használata 130 km/h-ig ajánlott. Ez a látásmód lassanként beépül az ember tudatalattijába és azon kapja magát, hogy inkább kicuccolja a kocsihoz azt a három tejet, pár zsömlét és még azt a kajamennyiséget, amit pont macerás átfogni, utána pedig lóbálja a lökhárító alatt a lábát hosszúnak tűnő másodperceken át, minthogy venne egy szatyrot 25 Ft-ért. S arra is viszonylag hamar rájöttünk, hogy inkább nem toljuk le a belső sávban a C 220 CDI-ket, mert amit az üzemanyagköltségen megspórolunk, azt vigyorogva költhetjük el a mannheimi modellbörzén. Végül az átlag egészen 6,3-ig szorult vissza, az utolsó szakaszunkon pedig 5,75 literes autópályás fogyasztást mértünk a kúton, ami jó. Nagyon jó!
Némi állítgatás után remekül szólt a rádió is, a kapcsolási érzetre panasz nem lehet

Némi állítgatás után remekül szólt a rádió is, a kapcsolási érzetre panasz nem lehet

De nem kell mindig spórolni, néha nem árt egy kis „ereszd el a hajam” és a Comfort-ot kihagyva Sport vagy Sport+ állásba pöckölni az élménykapcsolót. Ekkor a menetstabilizáló nem fogja őrangyalként a kezünket és egyből értelmet kap az összes M logó és az M futómű.

Utastér

Újra inkább vezetőközpontú autó a 3-as BMW. Imádtuk a vastag karimájú M-es kormányt és a nyolcsebességes ZF automata váltót

Újra inkább vezetőközpontú autó a 3-as BMW. Imádtuk a vastag karimájú M-es kormányt és a nyolcsebességes ZF automata váltót

A kulcsot a zsebünkben tartva, a kilincset megsimogatva is bejuthatunk az utastérbe és indíthatunk is, ez a feleslegesnek tűnő kényelmi funkció hamar az egyik kedvencem lett. A szőnyegtől a plafonig feketébe és minőségi anyagokba burkolózó kabinban kézi állítású, hosszú úton is rendkívül kényelmes, kiváló oldaltartású ülések vártak. A manuális állítgathatóság kifejezetten jól jött, ha sofőrváltásra került a sor, így nem kellett lomha elektromotorokat zizegtetni az egyes szakaszok után. Nagy örömömre visszatért az E90-es kilengés után a vezető felé orientálódó műszerfal és középkonzol, valamint az E30 M3-ast idéző, finom bőrrel borított, vastag karimájú háromküllős sportkormány, ami az M6-osban is visszaköszön.
Valóban sokat nőtt itt a 3-as

Valóban sokat nőtt itt a 3-as

Az F30/31-et megelőző generációknál mindig panasz volt a szűkös lábtér hátul, itt ez már nemigen jelenthet problémát, esetünkben egy 180 centis én mögött terpeszkedve elfér még egy én, és akkor a térdeknél még akad néhány kihasználatlan centiméter. A fejteret ugyan némileg leszűkíti a panorámatető, de megéri áldozatot hozni, mert utolérhetetlen a hangulata. A másik kritikus pont a tárolóhelyek mennyisége az utastérben. Ilyen téren is tapasztalható csekély mértékű fejlődés, például van négy pohártartó és az ajtózsebek is elnyelnek egy-egy másfeles palackot, viszont a kesztyűtartó szabálytalan alakú és szűk, alig pár CD és a pohártartó helyére illeszkedő betét fér el benne. Apropó! A hagyományos cédék tárolására semmi hely sincs! Az okostelefonoké és a pendrive-oké a jövő?
Nagyszerű sport-automata, jól kezelhető iDrive és szerencsére nem elektromos kézifék

Nagyszerű sport-automata, jól kezelhető iDrive és szerencsére nem elektromos kézifék

Kiválóan működik a mára már kiforrott iDrive, hamar rátanítható a telefon és nagy segítség az első-hátsó tolatóradar is. Egyedül a navigációsrendszerrel vesztem össze a szokásosnál többször, bizonyára több időt kéne Rosalindával töltenem ahhoz, hogy ez a kapcsolat megfelelően működjön, viszont őrületes, hogy a BMW Múzeumnál annyira képben van, hogy még a BMW Welt alatti mélygarázsban is elnavigál a sorok között. Ez egy kedves, poénos ötlet!

Csomagtér

Börze és bevásárlás után. Modellautóból és sörből természetesen akármennyit elnyel

Börze és bevásárlás után. Modellautóból és sörből természetesen akármennyit elnyel

Nem voltunk maradéktalanul elégedettek a csomagtér befogadóképességével, pedig a konkurensekre ráígér a maga 495 literjével és az alakja is szabályos, sőt a padló alatti mély rekeszek is elnyelnek a jégvakarótól a hóláncig minden kis apróságot. Három ember egyheti csomagjából jutott a hátsó ülésre egy bő sporttáskányi úgy, hogy már – az első körben kezelhetetlennek tartott, aztán megszokott – roló alatt púpozva halmozódtak a motyók. Szerencsére a gengszteresített üvegeken szinte lehetetlen belátni, így – sok száz kilométer megtétele után – valamivel nyugodtabban mehettünk fejenként fél euróért WC-re mindhárman az autót magára hagyva. Az alapáron járó elektromos csomagtérajtó sokszor nagy segítség és jól használható, főleg, hogy innen is be tudjuk zárni pakolás után az autót, amíg visszabattyogunk a bevásárlókocsival.

Összegzés

Szinte teljesen függőleges az orra, a cápaságra még csak rájátszik például az előre döntött lamellákkal

Szinte teljesen függőleges az orra, a cápaságra még csak rájátszik például az előre döntött lamellákkal

A 320d Touringért ebben a mérsékelten teleextrázott változatban 16 és fél millió forintot kérnek. Ezt eleinte nehéz volt megemésztenünk, de fokozatosan jöttünk rá, hogy tulajdonképpen megéri a pénzét. Hiszen elnavigál oda, ahová csak kell, mindenhol vigyáz ránk és a pénztárcánk tartalmára minden tekintetben, ha pedig kell, akkor veszedelmesen meg tud indulni és lehet szeretni. Úgy igazán.

A korábbi modellautós cikkekért nem kell messzire menni, elég csak erre a linkre kattintani.