Áprilisra ígértek dombornyomott új jogsit a januárban lejárt régi helyett egy olvasónknak, de két másik okmányirodában is némi csúszásról számoltak be. Az illetékesek szerint nincsenek problémák az átállással.
Áprilisra ígértek dombornyomott új jogsit a januárban lejárt régi helyett egy olvasónknak, de két másik okmányirodában is némi csúszásról számoltak be. Az illetékesek szerint nincsenek problémák az átállással.

Áprilisra ígértek dombornyomott új jogsit a januárban lejárt régi helyett egy olvasónknak, de két másik okmányirodában is némi csúszásról számoltak be. Az illetékesek szerint nincsenek problémák az átállással.

Áprilisra ígértek dombornyomott új jogsit a januárban lejárt régi helyett egy olvasónknak, de két másik okmányirodában is némi csúszásról számoltak be. Az illetékesek szerint nincsenek problémák az átállással.


„Január 5-én elmentem orvoshoz, mivel január 31-ig volt érvényes a jogosítványom” – kezdi mesélni olvasónk, János. Színtévesztőként szemészeti szakvizsgára küldték, de emellett laborra is, végül 26-án jutott el az okmányirodába, ahol azt ígérték, 3 hét múlva elkészül az új, immár dombornyomott jogsija. Természetesen a vezetői engedélye lejárta és az új okmány kézhezvétele között is vezethet itthon azzal az igazolással, amit átadtak neki: ez bizonyítja, hogy kérvényezte az újat.

Mivel a felesége jogsija is lejárt, ezért János helyett ő érdeklődött 3 héttel később, mehetnek-e az új vezetői engedélyekért. „Azt mondták neki, lehet, hogy csak áprilisban lesznek kész, mert új, dombornyomott jogsi készül.” Mivel indokolták a csúszást? – kérdeztük. „Nem nagyon tudták megmondani, valami olyasmit hallottak, hogy át kell állni a gépeknek.”

A törvény 30 napot ad az okmányirodáknak az új irat elkészítésére, ám beépítettek némi tartalékot a rendszerbe. Az igényléskor kézhez kapott igazolással ugyanis 60 napig lehet vezetni, tehát a jogalkotó gondolt arra az esetre is, hogyha az előírt egy hónap alatt valamiért mégsem készülne el a jogsi, akkor is vezethessen az időközben lejárt vezetői engedéllyel rendelkező sofőr.

Csakhogy ezzel a papírral nem lehet külföldre menni, kizárólag a magyar rendőr fogadja el. Az országhatáron kívül már érvényes vezetői engedély kell, és Jánoséknak éppen ez okoz most problémát. „Március 18-ra kinéztünk egy síutat, de nem merjük lefoglalni a szállást Ausztriában, mert mindkettőnknek lejárt a jogosítványa, és nem tudjuk, hogy mikor kapjuk meg az újat. Márpedig anélkül nem hagyhatjuk el az országot” – mondja a férfi.

Ha jobban megnézik, több ponton más az új jogsi, mint a mostani. A dombornyomás az adatok felvitele után következik, hogy nehezebben lehessen csalni

Ha jobban megnézik, több ponton más az új jogsi, mint a mostani. A dombornyomás az adatok felvitele után következik, hogy nehezebben lehessen csalni

Mostantól biztonságosabb, dombornyomott

Két hete jelentette be a kormány, hogy új típusú jogosítványokat adnak ki az okmányirodák, miután az Európai Unióban egységessé válik a vezetői engedélyek kinézete. A látszatra a jelenlegihez hasonló, de immár dombornyomott jogsikban több biztonsági elem van a mostaninál, és ezek alkalmasak chip későbbi beültetésére is.

Azok kapják az új okmányt, akik január 19. után adták be igénylésüket, ugyanakkor az érvényes vezetői engedélyeket nem kell lecserélni, azok a lejártukig használhatók. A jogsik kiállításának, pótlásának a díja  változatlan marad, és a gyártási költségeik sem emelkednek, így a változtatás a sofőröknek, és elvileg az államigazgatásnak sem kerül többe.

Az új irat előoldalán a dombornyomott „Magyarország” és „vezetői engedély” felirat látható. A dátumok megjelenítése is módosult; az eddigi év/hónap/nap sorrendje nap/hó/évre fordult. Az új okmány hamisítása nehezebb, így például már nem lehet utólag felvezetni rá egy újabb járművezetői kategóriát.

Máshol is lassabban jön meg az új jogsi

Az olvasónk által felkeresett kelet-magyarországi okmányiroda mellett felhívtunk találomra egy fővárosit, és egyet a nyugati országrészben is.

Előbbinél egy rendkívül segítőkész hölgy azt mondta, hogy a rendelkezésükre álló 30 nap alatt el fog készülni a vezetői engedély, igaz, egyből hozzátette, hogy a beszélgetésünk napján kapták meg a legelső szállítmányt a dombornyomott jogsiból, és az éppen 30 nappal az igénylést követően érkezett meg. „Az előző mindig sokkal gyorsabban megjött, nem tudom, mi lehet az oka annak, hogy ez most ilyen sokáig tartott. Elvileg ugyanonnan jönnek.”

Mivel a jogosítványt elvileg könnyebb előállítani, mint at útlevelet, remélhetőleg nem kerül majd ahhoz hasonlóan 40 ezer forintba, ha 24 óra alatt szeretnénk egyet

Mivel a jogosítványt elvileg könnyebb előállítani, mint at útlevelet, remélhetőleg nem kerül majd ahhoz hasonlóan 40 ezer forintba, ha 24 óra alatt szeretnénk egyet

A nyugat-magyarországi megyeszékhelyen pár héttel ezelőtti csúszásról számolt be az okmányiroda munkatársa. „Hetente egyszer szoktuk megkapni Budapestről az összes megrendelt okmányt, személyiket, jogosítványokat stb. Úgy 500-600 darab érkezik ilyenkor, de pár hete csak nagyon kevés jött, valami probléma lehetett” – mondja a hölgy, ugyanakkor elismétli, hogy a törvényi határidőn belül nekik át kell adniuk az új jogosítványt.

KEKKH: A sofőr felelőssége

A hosszú nevű állami szervhez, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalához (KEKKH) tartoznak az okmányok, ahol érdeklődésünkre kerek-perec kijelentették, hogy „csúszás eddig nem fordult elő”, egyúttal többször megismételték, hogy a járművezető felelőssége, hogy érvényes legyen a jogosítványa.

Amikor a külföldi útját most lefoglalni nem merő olvasónk esete mellett felvetettük, hogy mi történik akkor, ha mondjuk egy külföldre fuvarozó kamionossal közlik azt februárban az okmányirodában, hogy talán csak áprilisban lesz jogsija, a KEKKH sajtóirodája így felelt: a járművezetői felelősség különösen igaz azokra, akiknek a vezetői engedély a munkaeszköze.

Jön a gyorsított, drágább jogosítvány

Fatális véletlen folytán persze lehet, hogy éppen csak a fenti három okmányirodába érkeznek meg most a dombornyomott jogsik lassabban, mint korábban a régiek, de remélhetőleg itt is beáll a korábban megszokott rend. A budapestiek addig is gyorsíthatnak kicsit a procedúrán.

Az ország szinte összes okmányirodájába ugyanis hetente egyszer érkeznek be a megrendelt okmányok, míg a Visegrádi utcában lévő Központi Okmányirodába minden nap, így ha valaki kéri, hogy itt venné át a sajátját (hiába rendelte meg akár másik kerületben), ide érkezik. Itt pedig naponta lehet érdeklődni, hogy megérkezett-e már.

Segíthet elkerülni az esetleges problémákat az ügyfélkapun való regisztráció is. Akinek ilyen van, annak a hivatal az okmány lejárta előtt elvileg e-mailt küld, felhívva a figyelmet a csere elindításának szükségességére.

Amint azt korábban megírtuk, örömteli változás lesz, habár egyelőre még csak terv, hogy az útlevélhez hasonlóan a jogosítványnál is be akarja vezetni a kormány a soron kívüli, sőt, az azonnali eljárást. Ezzel drasztikusan le lehetne csökkenteni a mostani, akár 30 napos várakozási időt, igaz, ennek valószínűleg borsos felára lehet a jelenlegi 4000 forintos költséghez képest.

A 24 órás útlevél ára ma ugyanis 39 ezer forint, a 3 nap alatt elkészülő okmányé 29 ezer, míg a 7 naposé 19 ezer forint.

Amíg ez a rendszer életbe nem lép, és be nem áll a dombornyomottnál a szokásos 1-2 hetes kiszállítás, a legfontosabb: mindenki nézze meg a vezetői engedélye érvényességi idejét, és ha 2 hónapon belül lejárna, azonnal menjen orvoshoz, aztán gyorsan az okmányirodába, elindítani a cserét! Biztos, ami biztos.

Ha önnek is hasonló tapasztalata, vagy bármilyen más problémája van, írja meg nekünk, hogy segíthessük a többieket!