Ha jól csinálják, az olcsó autó nagy üzlet lehet. A Renault a belépőmodellek M0 padlólemezére épülő autókból már 2011-ben eladott 813 000 darabot, tavaly a Dokker és a Lodgy belépésével megvolt az évi egymillió, idén pedig további növekedés a cél.

Alacsony gyártási költségei és az árközpontú tervezés miatt a Renault magas, az árbevétel 9 százalékára becsült profitot ér el a Daciákon, ami a prémiummárkákra jellemző arány. Ez a nyereségráta annyira vonzó, hogy a konkurencia is kidolgozta olcsóautó-stratégiáját.

Kilenc éve nem sokan hittek a 6-8 ezer eurós új autókban, de a Daciák darabszáma elgondolkodtatta a konkurenciát. Mostanra a FIAT, a Nissan és a VW is kidolgozta olcsóautó-stratégiáját

2004 óta a Dacia kínálata hét autóra nőtt, 11 üzem készíti az autókat és a jobbkormányos Duster gyártásának beindulásával az indiai gyárból már ellátható Nagy-Britannia vagy Írország, ahol a Dacia most száll partra a Dusterrel

2004 óta a Dacia kínálata hét autóra nőtt, 11 üzem készíti az autókat és a jobbkormányos Duster gyártásának beindulásával az indiai gyárból már ellátható Nagy-Britannia vagy Írország, ahol a Dacia most száll partra a Dusterrel

Polgárosodó tízmilliók Ázsiában és Dél-Amerikában

A megcélzott ügyfelek között a fejlődő országok polgárosodó tízmilliói állnak az első helyen, akik első új autójukat vásárolják meg. Érdemes megnyerni ezeket a kuncsaftokat, mert jó eséllyel a cégnél tarthatók, ha egyszer majd feljebb lépnek. Ám Európában is egyre többen gondolják úgy, hogy helyváltoztatásra elég nekik egy olcsó modell és inkább járnak egy szerény, de új, mint egy menőbb, de használt autóval.

Az autógyárak, ha van veszítenivalójuk, nem szívesen árulnak azonos márkanéven mélyre pozícionált kocsikat, mert ezzel romlana a normál árú modellek megítélése. A Nissan sem adja saját nevét az olcsó autóhoz, inkább feltámasztja a Datsunt.

1981-ig a Nissan személyautók jó részét Datsun néven értékesítették, így a Z240-260-280 sportkupékat is

1981-ig a Nissan személyautók jó részét Datsun néven értékesítették, így a Z240-260-280 sportkupékat is

Datsun. Rémlik valami?

Egy új márka bevezetésekor a marketingeseknek rettenetes pénzekért kell elültetni a fejekben, hogy ez nem hízótáp, melltartó vagy utazási iroda. A Datsunról viszont a fogyasztók egy része még sejti, hogy egy autómárka. Japánban 1932-től készültek autók ezen a néven, de a Nissan 1981-től elsorvasztotta ezt a részleget, hogy erősítse saját arculatát.

A Wall Street Journal hat modellről ír, de nyitányként csak két-három modell várható. Az egyik egy lépcsőshátú kompakt autó lesz, majd jöhet ennek kombiváltozata és ötajtósa. A felállás hasonlít majd a Dacia Logan-Sandero-Sandero kombi trióra.

A Datsunok a 2013-as Lada Kalina alapjaira épülnek, gyártásuk is Oroszországban folyik majd, Togliattiban

A Datsunok a 2013-as Lada Kalina alapjaira épülnek, gyártásuk is Oroszországban folyik majd, Togliattiban

„Japán” autó 700 ezer forintból?

A Datsunok a Logan helyett a 2013-as Lada Kalina alapjaira épülnek, gyártásuk is Oroszországban folyik majd, a Ladákról ismert Togliattiban. Azonos lesz a Ladák és a Datsunok technikája, például a kormánymű, az üzemanyagellátó-rendszer vagy a fék, de a formaterv belül és kívül is erősen eltér.

Furcsának tűnhet, hogy a Renault-Nissan konszern a Datsun esetében ennyire másképp fut neki az olcsó autónak. Ám a kocsi 3000 dollár (672 ezer Ft) körüli ára megmagyarázza, miért nem a közel háromszor ennyibe kerülő Logan padlólemezére épül.

Állítólag a testvérmodellek nem hasonlítanak majd az alapokat adó Kalinára

Állítólag a testvérmodellek nem hasonlítanak majd az alapokat adó Kalinára

Tudni kell, hogy a körvonalazódó olcsó autók zöme nem az európai vásárlóknak – köztük nekünk – szól. Például a Nissan belépőmárkája hozzánk legközelebb Oroszországban lesz kapható.

A VW nem a legolcsóbb kínaiak ellen megy

A jutányos árú autók mezőnye a Tata Nanótól a Škoda Rapidig ér, tehát sokféle autónak van benne hely. A Datsunnal szemben VW nem a legolcsóbb kínai kocsikkal száll harcba, inkább a Thalia árkategóriájában mutat be új modellt.

A VW a kicsivel kétmillió Ft feletti ársávot célozta meg, a Polo limuzinnál olcsóbb autót 2015-től gyártják Kínában

A VW a kicsivel kétmillió Ft feletti ársávot célozta meg, a Polo limuzinnál olcsóbb autót 2015-től gyártják Kínában

Az ő autójuk 6000-7000 euróba (1,8-2,1 millió Ft) kerülhet, tehát a német konszern nagyjából Logannak fejleszt ellenfelet. Ez sem lesz kapható itthon, de még hazánk környékén sem. Az autót a VW egy kínai partnerrel gyártja, várhatóan 2015-től. A német óriás azért is hezitált ilyen sokáig, mert nekik van mit kockára tenni arculatukból. Az olcsó kocsikhoz várhatóan egy 13. márkát vesznek fel a Ducatitól az MAN-ig érő járműimpériumba.

A FIAT új márkája nekünk is érdekes

A FIAT vezetése is olcsóbb autó kifejlesztését fontolgatja, szintén önálló néven. A gyártást, akárcsak a Renault, jó messzire viszik a nyugat-európai szakszervezetektől és a jóléti bérszínvonaltól. A FIAT autója azért érdekes, mert Európában is kapható lehet. Várható ára 7450 euró, átszámítva 2,2 millió forint körül lenne.

Kérdéses, hogy ebben az ársávban volna-e esélye hazánkban bármilyen újdonságnak, mert a modellfrissítés előtti Linea, amely egy tágas, korrekt családi autó, most erős akcióban 2,4 millió forintért kapható 77 lóerős, 1,4-es szívómotorral és gazdag, légkondicionálót is tartalmazó felszereltséggel.

Ám a FIAT elnöke, Sergio Marchionne terveiben a ma szinte csak olcsóságukkal eladható FIAT-modellek feljebb pozicionálása is szerepel, így volna hely alattuk az új márka autóinak. A márkanév még nem dőlt el, állítólag az autó célszerűségét és egyszerűségét jelző ABC 123 jellegű kódnevek mellett az Innocenti merült fel. Utóbbi egy 1997-ben megszűnt olasz autómárka, amely 1974-től a brit Mini alapjaira gyártotta az Innocenti Minit, megszűnése előtt pedig a FIAT Uno emblémacserés változatát.

Nagy engedmény vagy jó listaár?

Aki a nagy növekedéssel kecsegtető kategóriában érvényesülni akar, aligha építhet a magas listaár-nagy kedvezmény modellre, a tömegmárkák jelenleg uralkodó árpolitikájára. A Dacia sikerében ugyanis döntő az alacsony listaár, amiből viszont nem adnak további engedményt.

Bár sokan verik a mellüket, hogy mekkora kedvezményt préseltek ki a kereskedőből, de az emberek zömének az alkudozás nem hobbi. Jobb szeretik, ha vonzó áron, de kínos erőfeszítések nélkül megvehetik az autót.