Vezetéstechnika
Az abroncsok mérete komoly fejtörést tud okozni. Legyen nagyobb? Megkockáztathatunk a gyári értéknél szélesebbet, futóműgyilkos barbár tett, vagy ártalmatlan szépészeti beavatkozás? Szakértőnk segít megválaszolni ezeket a fontos kérdéseket.
Olvasónk kérdezi
Kedves Gyula!
Eljött (végre) az ideje, hogy lecseréljem a nyári gumit szeretett 2005-ös Swift II-mön. Fiatal fejjel mindig szép széles gumit akartam rá, de ahogy idősödik az ember, mindig okosabb (?) lesz kicsit.
Most, hogy aktuális kezd lenni a szituáció megfordult a fejemben, ha a kocsira a gyári 165/70R14 helyett 185/60R14-et rakok, akkor vajon mennyivel fog nőni a fogyasztásom? Az autót 99%-ban Pécsen belül használom, és jelenleg (dinamikus vezetési stílus mellett, évszaktól is függően) 6,9-7,2 litert kér a Suzuki. Ez ugyan ilyen körülmények között mennyit emelkedne?
Továbbá az óra jelenleg kb. 7-9%-kal mutat kevesebbet a valós sebességemnél, és ha ezt a méretet választom, akkor az eredmény elméletileg még 1,5%-kal kevesebb lesz. Vagy nem lesz kevesebb, csak a gyári (2005-ös) gumik kopása számít ennyit?
Szakértőnk válasza
Kedves Attila!
Van egy Suzukija.
Tudja, hogy egy időben, amikor még fiatalabb volt, szeretett volna egy kicsivel szélesebb gumit rá, ez több olyan emberrel is előfordult már, akinek 1 ? el kezdődik a személyi száma, de többnyire az idő előre haladtával a többség ezt kinövi. Azt írja, hogy 99 % – ban Pécsen közlekedik az autóval. Fogyaszt amennyit leírt, elhiszem. Ez így mind rendben van.
Azt kérdezi hány százalékkal emelkedik majd a fogyasztása, ha két centivel szélesebb gumit tenne rá. Azt gondolom,talán pár százalék lehet a várható fogyasztástöbblet, de ha mindvégig a városi sebességhatárokat betartva közlekedik, még az is lehet, hogy nem fog többet enni az autó.
Az adott körülmények között,semmit nem nyer, ha szélesebb gumit használ, ha egyéb célja nincs vele, ne növelje a rúgózatlan tömeget egy ekkora autónál. Amit a kilométerórája által mutatott érték, és a valós érték közötti eltérésről ír, azt furcsának találom, az autók kilométerórája általában pár százalékkal többet szokott mutatni, mint a valódi sebesség.
Egyébként erre egy Uniós előírás is vonatkozik, mielőtt bárki azt gondolná, hogy ez véletlenül nem lenne szabályozva.
Azt remélem nem gondolta komolyan, hogy a mai világban egy 2005 ? ös autóval, egy vélhetően ugyanilyen idős , tehát feltételezhetően 8 éves gumival közlekedik. Még a csapból is az folyik, hogy négy max. 5 éves korára a gumi az oxidációs folyamatoknak köszönhetően elveszti azokat a műszaki jellemzőit, ami a biztonságos talajfogáshoz kell, tehát egy öreg gumival jelentősen hosszabb lehet a fékútja adott esetben egy vészfékezésnél. Azonnal cserélje le a gumijait, ha azok valóban az autóval egyidősek. Nem szélesebb gumi kell Önnek, hanem egy megfelelő.
Üdvözlettel,
Székely Gyula
Autóvásárlás
Olvasónk leváltaná a családi igáslóként bevállt Nissan Almerát egy fiatalabb egyterűre. Első számú vágyott darab a Toyota Corolla Verso, azonban szakértőnk józan választásként egy új Dacia Lodgy megvásárlását ajánlja.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő Úr !
Vidékről keresem, Jak István vagyok, autó vásárlás előtt állok, évi 10000 km egy Nissan Almera 1.4 benzines kiváló megbízható 15 évig hajtott autó után. Toyota corolla versot szeretnék Németországból behozni és nem tudom hogy dízelt vagy benzinest vegyek ,3-4 millióért már kapok nagyon szép állapotút. Jó választás-e az autó vagy van jobb egyterű is? A család ötfősre emelkedett 5 hónapja.
Nagyon várom a választ, köszönettel Jak István !
Szakértőnk válasza
Kedves István!
Családi autónak a saját pénzemet egy Dacia Lodgyra, esetleg a nyártól kapható tolóajtós Dokkerre költeném, mert új, nagyon tágas és rendkívül olcsó. 3 840 000 forintért új dízelt kap hét üléssel. Ha van rá 4 millió Ft, akár egy akciósan 4,5 milliós, hétüléses és vadonatúj Chevy Orlandóra is nekiállnék alkudni az 1,8-as motorral.
Ha az összeg inkább 3 millió és nem akar Daciát, akkor jobb a békesség alapon nem vennék dízelt használtan 3-4 évesen, 150 000 km körül, de kevesebbet mutató órával sem. A Verso megbízhatósági szempontból jó autó, korrekt a benzinesek fogyasztása is, de belső tere és csomagtartója a legszűkebbek közé tartozik a kategóriában.
Tágasabb és szintén megbízható az Opel Zafira B. Belül még jobb és olcsóbb a Renault Grand Scénic is, még akár dízellel is, ha az 1,5 dCi mellett dönt. Megbízhatósági szempontból a Mazda5 sem rossz megoldás, de a második sorban nem túl kényelmes és a benzines motorjai sokat fogyasztanak, a dízelek pedig kockázatosabbak ebben is, mint a konkurensekben.
Ha használt autót keres, a kétliteres dízel Kia Carens, amely akciósan újonnan is ötmillió alatt volt, érdekes lehet. Összefoglalva a véleményem: leginkább Lodgy, mert nincs vele kockázat. Utána használt B Zafira a méretei miatt vagy a Verso, mert azt szeretne.
Üdvözlettel, Szörényi András
Jog
Kölcsönbe, okosba, majd megdumáljuk, bármi van megoldjuk! Így megy ez barátok közt, és erre az ingoványos talajra nem szabad sohasem tévedni, mert ha a kölcsönadott autó körül gond támad, és jogilag nem tiszta a helyzet, könnyen pórul járhatunk.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Kozma Tamás ügyvédúr!
Egyik ismerősömtől kölcsönszerződéssel elkezdtem használni egy személygépjárművet! Létrejött egy adás-vételi illetve a kölcsönszerződés.
Szóban megállapodtunk hogy a felmerülő költségeket (kötelező, súlyadó, hitel törlesztés) állom. A gépjármű tehát nem az én nevemre volt írva, nem nekem jöttek ezek a csekkek, csak szóban ebben egyeztünk meg. 2 év után úgy döntöttem anyagi okok miatt nem használom többé a gépjárművet, ezért a kölcsön szerződést papíron felbontottuk, de ezután az ismerősöm (tulajdonos) elkezdte sorolni, hogy milyen károk keletkeztek a kocsiban, és rám hárította a felmerülő költségeket!
Kérdésem az lenne, hogy jogos-e a követelése? Előfordult, hogy a 2 év alatt hosszabb utakra elkérte a kocsit, és mint kiderült kapott egy 45 ezres gyorshajtás csekket. Ezt amikor lemondtam az autórol, közölte velem hogy én csináltam és én fizessem ki, de nem voltam hajlandó!
Kit terhel ilyenkor a költség?
Köszönöm válaszát!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Először is le kell szögeznem, hogy nagyon nem tartom jó ötletnek a hitellel terhelt gépkocsik tartós kölcsönbe adását, akár rokonnak, akár barátnak, és különösen nem idegennek, mivel mindkét fél részére igen jelentős kockázatokat jelent (pl.: az üzembentartót kötelezik a bírságok viselésére), és a hitelszerződést is sérti, hiszen a bank mindig kiköti, hogy a hitellel terhelt gépkocsit nem lehet kölcsönadni (max. 3 napra).
Így ha a két fél egymás közt a legkorrektebbül jár el, akkor is igen jelentős problémájuk származhat belőle a bank tudomásszerzése esetén. Sajnos a gazdasági válság és törlesztő részletek drasztikus emelkedése miatt nagyon sokan választják ezt a lehetőséget, egyrészt, hogy a túl magas törlesztő részlettől szabaduljanak, másrészt, hogy hitelképtelen személyek is gépkocsihoz jussanak, azonban egy ilyen szerződés megkötése akár bűncselekményt (hitelsértés) is megvalósíthat.
Az Önök közti elszámolási vitában egyébként az üzembentartó köteles bizonyítani, hogy ezeket a többletköltségeket Ön okozta, amennyiben nem tud bizonyítani, akkor azokat nem kell megtéríteni. A pert egyébként nem javaslom, egyik fél részéről sem, hiszen maga a bérlés jogszabály- és hitelszerződés-sértő volt.
Tisztelettel:
dr.Kozma Tamás ügyvéd
www.karterito.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!