Adatkéréssel fordultunk az ORFK-hoz egy hónapja, küldjék már el részünkre az elmúlt két év járműlopási toplistáját. Melyik típusból vitték el a legtöbbet a bűnözők, melyikből kevesebbet. Nem gondoltuk, hogy hetekig tartó verbális adok-kapok lesz az ügyből.
Ellentmondásba keveredett önmagával a rendőrség
Meglepetésünkre az ORFK azt válaszolta, hogy „nem kíván adatot közölni a lopott gépjárművek típusa tekintetében”, majd a biztosítókhoz irányított minket. Ezzel a válasszal több probléma is volt.
Egy-egy biztosító csak a saját ügyfeleiről készít lopási statisztikát, ha csinál, azok közül is csak a casco-val rendelkezőkről. Ezek a számok tehát töredékét alkotják az egésznek, így félrevezetőek lehetnek. Másrészt magáncégek, vagy kiadják a számaikat, vagy nem. Az országos statisztikát a rendőrség birtokolja hosszú évek, évtizedek óta, hozzájuk érkeznek a bejelentések, és ők keresik a kocsikat az adatok alapján. Sőt, ezeket a toplistákat nyilvánosságra is hozták korábban többször, az interneten fellelhetőek az előző évek adatai jellemzően ORFK-s forrás-megjelöléssel.
Éppen ezért nem igazán értettük, hogy most miért zárják el a nyilvánosság elöl a legfrissebb információkat, pláne akkor, amikor évtizednyi lopásszám-csökkenés után az elmúlt két évben jelentősen megugrottak a jármű-tolvajlások.
Megismételt kérésünkben leírtuk, hogy „ezek nyilvános, egyértelműen közérdekű adatok, amelyek hasznos információval szolgálnak több millió autótulajdonos számára”. Hiszen lehetnek olyan használt, vagy új autót vásárló magánszemélyek vagy cégvezetők, akiket a vásárlás előtt akár az is befolyásolhat, hogy a kinézett típus az első helyen áll, vagy a huszonhetedik a tolvajok által megcélzott járművek listáján. De információ ez minden egyes autótulajdonosnak, akinek a kocsija elöl, vagy hátul, de ott van a toplistán.Erre érkezett újabb válaszlevelében az ORFK ellentmondásba keveredett önmagával. A korábbi kijelentésükkel szemben (nem adják ki – vagyis van adat), ezúttal azt kezdték el magyarázni, hogy a rendőrség valójában nem rendelkezik „a kért adatokkal a megjelölt csoportosításban”. Emellett „tájékoztattak” arról, hogy nem kötelezhetők a kért adatok „létrehozására vagy csoportosítására”.
Az adatvédelmi hatósághoz fordultunk
Mivel kezdtük azt érezni, hogy ez lassan bűvészkedéssé válik a szavakkal, egészen konkrét kéréseket küldtünk újabb levelünkben a Teve utcai központba.
– felhívtuk a figyelmet a két levélben szereplő ellentmondásra
– megismételtük, hogy a kért adatok nyilvánosságra hozatala közérdeket szolgál
– leírtuk, hogy bármilyen csoportosításban jó nekünk a lopott típusok toplistája
– és persze megkérdeztük, hogy ha mégsem lenne ilyen statisztika – amivel kapcsolatban kételyünknek adtunk hangot – akkor miért nincs, miért álltak le az adatok korábbról ismert rendszerezésével
Egy hónapos levelezés után az utolsó válasza lett legrövidebb az ORFK-nak: „Ismételt megkeresésével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a rendőrség továbbra sem közöl lopott személygépkocsik típusát érintően adatot.”
Mi viszont továbbra is úgy gondoltuk, hogy közérdekű adatokat titkol érdemi magyarázat nélkül a rendőrség, ezért hivatalos állásfoglalást kértünk az ügyben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságtól (NAIH). Beadványunkhoz természetesen csatoltuk az összes rendőrségi levelet.
Péterfalvi Attila NAIH-elnök állásfoglalása hosszasan magyarázta, hogy mi számít közérdekű adatnak, majd azt, hogy ami közérdekű adat, még nem biztos, hogy nyilvános is, végül ezzel zárta részünkre küldött levelét: „Véleményem szerint az a statisztikai adat, hogy a 2011-es valamint a 2012-es esztendőben milyen márkájú és milyen típusú autóból mennyit loptak a tolvajok, nem eshet megismerését tekintve az említett korlátozások alá, azaz nyilvános közérdekű adatnak minősül, amelyre vonatkozóan Önt az ORFK az Infotv. 28-30. §-aiban meghatározott rend szerint köteles tájékoztatni.”
További lépések?
Hétfőn kaptuk meg az adatvédelmi hatóság elnökének levelét, amit postafordultával továbbítottunk az ORFK-nak, másolatot küldve a NAIH elnökének. Lássa ő is a rendőrségi választ.
Itt tartunk most, ha az adatvédelmi hatóság állásfoglalása ellenére sem küldi el az ORFK a toplistát, további lépéseket tervezünk. Szerintünk joga van tudni több millió járműtulajdonosnak, és az autóvásárlóknak, hogy a birtokolt, vagy kiszemelt típust mennyire kell félteni a tolvajoktól.
Területi adatok vannak
Az első levélváltás után a típusok toplistája mellett elkértük a budapesti kerületek lopások szerinti fertőzöttségét tartalmazó adatokat, amiket a megyékkel együtt elküldött a rendőrség.