Ezért most hatalmas teher nyomja a hazánkban is bemutatott friss Seat Leon vállát, a spanyol gúnyába bújtatott Golf klónnak mindenképp növekedést kell hoznia. És ezen a ponton jön a kérdés, amit hallva minden marketinges homlokán patakban indul el a sós verejték: miért inkább Leon, mint Golf?
Hasznos részletinformációk mellett ennek a kérdésnek a megválaszolásához is közelebb kerültünk a típus hazai bemutatóján. A Seat Leon kiemelt szerepét a helyszínválasztás is jól mutatja, az enjoyneering jelszóval díszített zászlókat a frissen nyílt Budapest Music Center előtt tépte a márciusi tél.
A különös mottó jelentését Rácz Tamás már hosszasan boncolta a nemzetközi menetpróba alkalmával, aki szeretne elmerülni az élvezettervezettség filozófiájában, mindenképp rágja át magát az anyagon.
A BMC koncerttermében egészségesen rövid sajtótájékoztatón ismertük meg a részleteket. A nyakatekert szlogen tökéletes illik a Leonhoz, a Volkswagen nyújtotta alaphoz csak az érzelmekre hatva tudnak némi pluszt csempészni a spanyolok. Ezért kellett olyan formatervvel előállni, ami az első percben hódít, számok, táblázatok nélkül győzi meg a vevőt, miért érdemes lemondani a VW emblémáról.
A fényszórófétis a Seatot is utolérte, a dizájn központi elemei lettek a szigorú, határozott vonalakkal rajzolt lámpatestek. Ezek különlegessége, hogy a kategóriában egyedülállóan rendelhető izzószál nélküli, kizárólag LED fénydiódákból álló kivitel (Style felszereltségtől elérhető, FR esetén alapáras extra).
Ezzel tulajdonképpen a Leon összes újításáról lehullt a lepel, biztonsági, kényelmi felszereltséget tekintve hasonló a választék, mint a Golf esetén. Beülve a Leon elrendezése, kialakítása frissebb, tetszetősebb, mint a Golfé, kár hogy az anyaghasználat, és a minőség némileg elmarad, a fekete műanyag kilincs elég lohasztó látvány egy alapáron majdnem négymilliós autóban. A térkínálat szintén német örökség, hátul sincs ok panaszra, és a csomagokat egészen 380 literig pakolhatjuk.
Reference szinttől széria az 5 colos érintőképernyős rádió, Style felszereltséggel pedig elérhetővé válik a közelítés-érzékeny 5,8 colos kivitel, akár tíz hangszóróval kiegészítve.
A biztonságot tekintve szintén az Év Autója jelenti az alapot, fáradság-felismerés, sávtartó asszisztens, automata távolsági fényszórók könnyítik meg, és teszik biztonságosabbá az utazást, ha pedig gyűrődik a karosszéria, alaphangon 6+1 légzsák csökkenti a sérülések mértékét.
A választható vezetői profil sem jelent újdonságot, akárcsak a német testvérnél itt is Normal, Eco, Sport (a fék és gázpedál reakciója, kormányrásegítés mértéke változik), és egyéni módok közül választhat a vezető.
Motorpaletta? Szerintem már mindenki sejti. TDI és TSI motorok minden mennyiségben 86-180 lóerőt lefedve, váltóból pedig öt és hatsebességes kézi, illetve 6-7 sebességes DSG bonyolítja a választást, a futómű elöl minden esetben Mcpherson, hátul 150 lóerőig csatolt lengőkar, e felett multi-link.
Benzinmotorok |
1.2 TSI 86/105 LE |
1.4 TSI 122/140 LE |
1.8 TFSI 180 LE |
EURO5 |
EURO5 |
EURO5 |
|
Hengerszám |
4 |
4 |
4 |
Lökettérfogat cm3 |
1197 |
1395 |
1798 |
Max. teljesítmény kW (LE) / 1/min |
63 (86) / 5300 |
90 (122) / 5000 |
132 (180) / (4200-6000) |
Max. nyomaték Nm / 1/min |
160 / (1400-3500) |
200 / (1400-4000) |
250 / (1500-3900) |
Végsebesség km/h |
178 |
202 |
224 |
Gyorsulás 0-100 km/h s |
11,9 |
9,3 |
7,5 |
Átlagfogyasztás l/100 km |
5,2 |
5,2 |
5,7 |
Végül elérkeztünk a legfontosabb kérdéshez, a költségekhez. Olcsóbb a Golf spanyol öltönyben? Válaszolni nem egyszerű, mert ha a nyers számokat nézzük, igen. A Seat Leon Entry felszereltséggel jelenleg 3,9 millió forintért elérhető. Ennyi pénzért a felsorolt extrák közül viszont semmit sem kapunk, és motort sem nehéz választani, csak az 1.2 TSI jelent opciót 86 lóerővel.
A manuális klímát, és az alap médiarendszert bepipálva a Seat konfigurátorában máris 4.231.870 forint az ár, ami körülbelül hetvenezer forinttal drágább, mint a klímával, érintőképernyős, 8 hangszórós médiarendszerrel elérhető Golf (Start – 4.150.590 Ft).
Ha dízelt szeretnénk, a Reference szintre kell lépni a Seat esetén, ahol az 1.6-os TDI 90 lóerővel, ötfokozatú manuális váltóval már 5.7 millió forint. A szérialista ezen a szinten manuális klímával, rádióval, 60/40 arányban dönthető ülésekkel egészül ki.
Itt már van némi árkülönbség, a 105 lóerős legolcsóbb dízel Golf Trendline szinten 6.037.000 forint, de megfontolandó mértékben teletömve extrákkal.
SEAT Leon árak a bevezetési akció alatt | |
---|---|
LEON 1.2 TSI 86 LE ENTRY | 3 896 000 Ft |
LEON 1.2 TSI 105 LE REFERENCE | 4 345 000 Ft |
LEON 1.2 SI 105 LE STYLE | 5 163 000 Ft |
Kevés józan érv szól a Seat Leon mellett a Golf ellenében. Talán annyi, hogy ugyanazt a motort megkaphatjuk minimálisan olcsóbban, az eltolt felszereltség miatt kevesebb kiegészítő extrával. Akárcsak a mottó, ez az érv is elég nyakatekert. Viszont ha sosem bírtuk az egyenruhát, az élre vasalt szürke öltönyöket, a sablonházakat, és Svájcot, akkor érdemes esélyesként kezelni a Seat megmentőnek szánt típusát.