A Volkswagen fittyet hány a válságra, komoly profitot termel a német óriáscég. Mégis, mint minden családban itt is akad fekete bárány, esetünkben a Seat. A spanyol márka nem találja helyét az anyacég kebelén, csökkennek az eladások, mélyül a pénzügyi krízis, és ha nem történik robbanásszerű változás, könnyen lehet, hogy a Volkswagen betemeti a pénznyelőt.

Ezért most hatalmas teher nyomja a hazánkban is bemutatott friss Seat Leon vállát, a spanyol gúnyába bújtatott Golf klónnak mindenképp növekedést kell hoznia. És ezen a ponton jön a kérdés, amit hallva minden marketinges homlokán patakban indul el a sós verejték: miért inkább Leon, mint Golf?

Hasznos részletinformációk mellett ennek a kérdésnek a megválaszolásához is közelebb kerültünk a típus hazai bemutatóján. A Seat Leon kiemelt szerepét a helyszínválasztás is jól mutatja, az enjoyneering jelszóval díszített zászlókat a frissen nyílt Budapest Music Center előtt tépte a márciusi tél. 

A különös mottó jelentését Rácz Tamás már hosszasan boncolta a nemzetközi menetpróba alkalmával, aki szeretne elmerülni az élvezettervezettség filozófiájában, mindenképp rágja át magát az anyagon.

A BMC koncerttermében egészségesen rövid sajtótájékoztatón ismertük meg a részleteket. A nyakatekert szlogen tökéletes illik a Leonhoz, a Volkswagen nyújtotta alaphoz csak az érzelmekre hatva tudnak némi pluszt csempészni a spanyolok. Ezért kellett olyan formatervvel előállni, ami az első percben hódít, számok, táblázatok nélkül győzi meg a vevőt, miért érdemes lemondani a VW emblémáról. 

A csomagtartó 380 literes

Némi Audi örökség érezhető a formán, de a Leon teljesítette a feladatot, ebben a gúnyában csábítóbb a Golf technika

Némi Audi örökség érezhető a formán, de a Leon teljesítette a feladatot, ebben a gúnyában csábítóbb a Golf technika

Az IBL, IBX tanulmányokra emlékeztető Leon teljesítette a feladatot. Nem kapott harsány, megosztó külsőt, inkább az Audi által képviselt vonalat, hangulatot látjuk viszont, mediterrán formában. Tiszta, éles vonalak cikáznak a karosszérián, és ha nem is lett szívrabló szépség, azért a Golf mellet mindenképp jobban mutat. Arányai sokat változtak az elődhöz képest, a 4,24 méteres Seat öt centivel rövidebb az előző generációnál, tengelytávja mégis hat centiméterrel nőt.
A kategóriában először kizárólag LED fényszórókból áll a lámpatest

A kategóriában először kizárólag LED fényszórókból áll a lámpatest

A kategóriában először kizárólag LED fényszórókból áll a lámpatest


A fényszórófétis a Seatot is utolérte, a dizájn központi elemei lettek a szigorú, határozott vonalakkal rajzolt lámpatestek. Ezek különlegessége, hogy a kategóriában egyedülállóan rendelhető izzószál nélküli, kizárólag LED fénydiódákból álló kivitel (Style felszereltségtől elérhető, FR esetén alapáras extra).

Ezzel tulajdonképpen a Leon összes újításáról lehullt a lepel, biztonsági, kényelmi felszereltséget tekintve hasonló a választék, mint a Golf esetén. Beülve a Leon elrendezése, kialakítása frissebb, tetszetősebb, mint a Golfé, kár hogy az anyaghasználat, és a minőség némileg elmarad, a fekete műanyag kilincs elég lohasztó látvány egy alapáron majdnem négymilliós autóban. A térkínálat szintén német örökség, hátul sincs ok panaszra, és a csomagokat egészen 380 literig pakolhatjuk.

Reference szinttől széria az 5 colos érintőképernyős rádió, Style felszereltséggel pedig elérhetővé válik a közelítés-érzékeny 5,8 colos kivitel, akár tíz hangszóróval kiegészítve.

A lámpatest hátul is szigorú vonalvezetését kapott

A lámpatest hátul is szigorú vonalvezetését kapott

A lámpatest hátul is szigorú vonalvezetését kapott


A biztonságot tekintve szintén az Év Autója jelenti az alapot, fáradság-felismerés, sávtartó asszisztens, automata távolsági fényszórók könnyítik meg, és teszik biztonságosabbá az utazást, ha pedig gyűrődik a karosszéria, alaphangon 6+1 légzsák csökkenti a sérülések mértékét.

A választható vezetői profil sem jelent újdonságot, akárcsak a német testvérnél itt is Normal, Eco, Sport (a fék és gázpedál reakciója, kormányrásegítés mértéke változik), és egyéni módok közül választhat a vezető.

Motorpaletta? Szerintem már mindenki sejti. TDI és TSI motorok minden mennyiségben 86-180 lóerőt lefedve, váltóból pedig öt és hatsebességes kézi, illetve 6-7 sebességes DSG bonyolítja a választást, a futómű elöl minden esetben Mcpherson, hátul 150 lóerőig csatolt lengőkar, e felett multi-link.

Benzinmotorok

1.2 TSI 86/105 LE

1.4 TSI 122/140 LE

1.8 TFSI 180 LE

Emissziós besorolás

EURO5

EURO5

EURO5

Hengerszám

4

4

4

Lökettérfogat cm3

1197

1395

1798

Max. teljesítmény kW (LE) / 1/min

63 (86) / 5300
77 (105) / 5000

90 (122) / 5000
103 (140) / (4500-6000)

132 (180) / (4200-6000)

Max. nyomaték Nm / 1/min

160 / (1400-3500)
175 / (1400-4000)

200 / (1400-4000)
250 / (1500-3500)

250 / (1500-3900)

Végsebesség km/h

178
191

202
211

224

Gyorsulás 0-100 km/h s

11,9
10,1

9,3
8,2

7,5

Átlagfogyasztás l/100 km

5,2
5,2

5,2
5,2

5,7

Végül elérkeztünk a legfontosabb kérdéshez, a költségekhez. Olcsóbb a Golf spanyol öltönyben? Válaszolni nem egyszerű, mert ha a nyers számokat nézzük, igen. A Seat Leon Entry felszereltséggel jelenleg 3,9 millió forintért elérhető. Ennyi pénzért a felsorolt extrák közül viszont semmit sem kapunk, és motort sem nehéz választani, csak az 1.2 TSI jelent opciót 86 lóerővel.

A műszerfal elrendezése kevésbé unalmas mint a Golf esetén, de a felhasznált anyagok minősége lehetne jobb

A műszerfal elrendezése kevésbé unalmas mint a Golf esetén, de a felhasznált anyagok minősége lehetne jobb

A műszerfal elrendezése kevésbé unalmas mint a Golf esetén, de a felhasznált anyagok minősége lehetne jobb


A manuális klímát, és az alap médiarendszert bepipálva a Seat konfigurátorában máris 4.231.870 forint az ár, ami körülbelül hetvenezer forinttal drágább, mint a klímával, érintőképernyős, 8 hangszórós médiarendszerrel elérhető Golf (Start – 4.150.590 Ft).

Ha dízelt szeretnénk, a Reference szintre kell lépni a Seat esetén, ahol az 1.6-os TDI 90 lóerővel, ötfokozatú manuális váltóval már 5.7 millió forint. A szérialista ezen a szinten manuális klímával, rádióval, 60/40 arányban dönthető ülésekkel egészül ki.

Itt már van némi árkülönbség, a 105 lóerős legolcsóbb dízel Golf Trendline szinten 6.037.000 forint, de megfontolandó mértékben teletömve extrákkal.

SEAT Leon árak a bevezetési akció alatt
LEON 1.2 TSI 86 LE ENTRY 3 896 000 Ft
LEON 1.2 TSI 105 LE REFERENCE 4 345 000 Ft
LEON 1.2 SI 105 LE STYLE 5 163 000 Ft

Kevés józan érv szól a Seat Leon mellett a Golf ellenében. Talán annyi, hogy ugyanazt a motort megkaphatjuk minimálisan olcsóbban, az eltolt felszereltség miatt kevesebb kiegészítő extrával. Akárcsak a mottó, ez az érv is elég nyakatekert. Viszont ha sosem bírtuk az egyenruhát, az élre vasalt szürke öltönyöket, a sablonházakat, és Svájcot,  akkor érdemes esélyesként kezelni a Seat megmentőnek szánt típusát.