Elrepültünk Sunderlandbe, Északkelet-Angliába, hogy megnézzük az autógyárat, ahol a több mint száz ponton megújított Nissan Leaf, a világ legsikeresebb villanyautója készül mostantól kezdve Európának. Nem csak a sajtó volt kíváncsi a Qashqaiok, Juke-ok és Note-ok mellett immár Leafeket is gyártó üzemre, hanem David Cameron, a brit miniszterelnök is. Le is fényképeztem, amint a gyárban egy szalagon gördülő Leaf előtt szónokol:

A sundarlandi gyárban a Qashqai, Juke és Note mellett immár az elektromos Leafet is gyártják Angliában

David Cameron mögött épp egy Leaf húz el a szerelőszalag végén, a minőség-ellenőrző soron

David Cameron mögött épp egy Leaf húz el a szerelőszalag végén, a minőség-ellenőrző soron

A beszéd lényegét tekintve semmiben nem különbözött attól, amit a világ bármelyik országának bármelyik miniszterelnöke szavalt volna el egy autógyárban, egy többé-kevésbé új modell gyártásának beindítása előtt. Büszkék vagyunk arra, hogy milyen modern dolgok készülnek nálunk, büszkék vagyunk arra, hogy milyen sok munkahelyet teremtettünk közösen az autógyártóval, és büszkék vagyunk arra, hogy kormányunk milyen remekül dolgozik, hogy mindez létrejöhetett. Satöbbi.

Az angol és a japán kultúrák ütközésének némileg hátborzongató kísérőjelensége volt, amikor a miniszterelnök, akár számos elődje egy-egy új sunderlandi modell gyártásának indulásakor, egy fekete filctollal pupillát festett egy szerencsehozó japán Daruma baba szemére:

David Cameron szemet fest a kabalafigurának - ez amolyan hagyomány Sunderlandben

David Cameron szemet fest a kabalafigurának – ez amolyan hagyomány Sunderlandben

Bár a helyszínen jelenlévő újságírók, túlnyomórészt britek többsége miniszterelnök-spottingra jött Sunderlandbe, az autós szakmai brancs tagjai – köztük én – sokkal lelkesebbek voltak a meglepően nyílt keretek között zajló gyárbejáráson. Voltam már egy-két autógyárban, de ilyen szabadon nézelődni, szaladgálni még sehol nem engedtek.

Maga a gyár, melyet most 420 millió fontos (151 milliárd forint) beruházással készítettek fel a villanyautó-gyártásra, nemigen különbözik a többi modern autógyártól szerte a világon. Mindössze egy dolog tűnt fel: a munkások között kizárólag angol, legfeljebb skót arcokat láttunk, sehol nem volt egy mediterrán, indiai, afrikai bevándorló, de még japán felügyelőtiszt sem.

A legérdekesebb dolog viszont épp az immár itt is gyártásba került Leaf összeszerelésének integrálása volt a folyamatokba. A Nissan elektromos autója ugyanis egy soron készül a Qashqaijal; 8-10 belsőégésű motoros Nissan után egy-egy villanyautó érkezett a szalagon. Az élénk narancssárga nagyfeszültségű vezetékekkel díszített motortömbök szépen be vannak keverve a Qashqaiok dízel- és benzinmotorjai közé, ahol pedig a benzintankot kapják a Qashqaiok, a Leafekre az akkumulátorcsomagot csavarozza fel alulról közös erővel pár ember és egy robot:

A motort és a hátsó futóművet is egy helyen kapják az autók, függetlenül attól, mi hajtja majd őket. Motor és hátsó híd-szerelés:

Maga a Leaf különben nem sokat változott, száz-valahány módosítás ide vagy oda. Hogy mást ne mondjak, a gyáriak által legtöbbször említett újdonság a töltőcsatlakozók fedele alatti kis lámpa, hogy éjszaka is könnyű legyen bedugni a stekkert a kocsiba. Wow.

A légellenállás az orr kialakításának finomítása eredményeképp csökkent, az új cW-érték 0,29 helyett 0,28. Az akkut, ha van 32 amperes biztosíték a házban, már nem 8, csak 4 órába telik teljesen feltölteni. A futóművet kicsit áthangolták, európai ízlés szerint. Sokkal hatékonyabb lett a fűtés. A csomagtér 40 literrel tágasabb lett, mert a töltőelektronika hátulról előre került. A Leaf is megkapta a madártávlati képet adó kamerarendszert parkoláshoz – mármint a legdrágább Leaf, ugyanis az eddigi egyetlen kivitel helyett immár három felszereltségi szintben rendelhető az autó.

Az új Leaf csomagtere 30 literrel nagyobb, mert a töltőelektronika előre költözött

Az új Leaf csomagtere 30 literrel nagyobb, mert a töltőelektronika előre költözött

És van még számtalan apró változás, a legtöbb a Leaf-tulajdonosok visszajelzései alapján, vevői igényre történt. (Öt év vagy 100 ezer km garancia az akkura, lejtmenethez fokozottabb motorfék-kapcsoló a váltópöckön, ECO gomb a kormányon, magasságban állítható ülések elöl, okosabb hangvezérlés, bőrkárpit a legdrágább kivitelhez, stb.) A legfontosabb: az elméleti hatótáv az eddigi 175 km-ről 199-re emelkedett.

Bár a Leaf egy átlagos alsó-középkategóriás modellhez képest szerény példányszámmal dicsekedhet (2009 óta 55 000 autó világszerte), a Nissan állítása szerint profitot realizálnak az elektromos autón. Európában az elektromos Nissan legnagyobb piaca Norvégia, ahol több Leaf fogy, mint Qashqai. A Leaf immár nem egy, hanem három felszereltségi szintben létezik. A legdrágább madártávlati parkolássegítő képet is produkál, négy kamera segítségével.

A Leaf immár nem egy, hanem három felszereltségi szintben létezik. A legdrágább madártávlati parkolássegítő képet is produkál, négy kamera segítségével

A Leaf immár nem egy, hanem három felszereltségi szintben létezik. A legdrágább madártávlati parkolássegítő képet is produkál, négy kamera segítségével

A Nissan, miként autóipari szövetségese, a Renault, továbbra is elkötelezett a villanyautók fejlesztését illetően. Mivel Európában lassan, de biztosan zajlik a töltőhálózat infrastruktúrájának fejlesztése is – ide értve a nagyjából 100 km-nyi hatótávot 20-30 perc alatt biztosító egyenáramú gyorstöltők telepítését -, az elektromos autók száma előreláthatóan stabil növekedésben marad. Talán mégis közelebb van a füstmentes közlekedés áttörése az egyéni személyi közlekedésben, mint gondolnánk.

Azért Magyarországon még kicsit messzebb vagyunk ettől az egésztől. A Leaf értékesítése csak idén júniusban kezdődik majd – a komplett első generáció kimaradt nálunk, mi egyből a megújított, nagyobb hatótávú 2013-as modellel kezdünk majd.