„A Nemzeti Ügyek Kormánya kiemelt figyelmet fordít a magyar emberek véleményére, javaslataira. A mindennapi életet segítő javaslatok begyűjtésére, felhasználására, az Önök véleményének megismerésére egy önálló honlap jött létre” – a magasztos beharangozó így indokolja a szerintem.kormany.hu elindítását, ahol „az emberek észrevételeit várják a KRESZ hétköznapokat megnehezítő szabályaival kapcsolatban”.
A jobb-rosszabb javaslatok aztán a kormányzati ígéret szerint folyamatosan vándorolnak a KRESZ-t amúgy évek óta foltozgató minisztériumi szakemberek asztalára, akik némi szortírozást követően visszaküldik az oldal szerkesztőinek a tippek egy részét, ezekről aztán szavazhat a nép. Így születik a mostaninál pengébb KRESZ, Magyarország, 2013.
Rossz a KRESZ? És ha igen, miért?
Több kérdést is felvet a kormány akciója, kezdjük mindjárt azokkal, hogy lehet-e így jobb minőségűvé tenni közlekedésünk szabályrendszerét, és egyáltalán: mi a baj vele?
„A mostani KRESZ-ben minden benne van, de egyértelműen rövidíteni kellene, nem újabb dolgokat beleírni, egyszerűbbé és egyértelműbbé kellene tenni, nem még jobban túlszabályozni” – magyarázza a Vezess.hu-nak Mészáros Ferenc, aki számos alkalommal tagja volt a KRESZ-módosításokat előkészítő szakmai stáboknak.A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakértője a pofozgatás helyett egy teljesen új, a jelenleginél sokkal rövidebb és könnyebben értelmezhető KRESZ-t íratna. Példája szerint a toldozgatás sehová nem vezet. „Kézben tartott telefonon nem lehet ugye beszélni vezetés közben, de sonkás szendvicset enni igen. Erre nem az a megoldás, hogy rögzítjük, tilos a sonkás szendvics, mert attól még sajtosat lehet enni, hanem egyértelműen, és tömören megfogalmazva megtiltani a vezetést zavaró tevékenységek összességét.”
Mit akar a nép?
Több száz felhasználó regisztrált eddig, akik 300 feletti javaslatot küldtek két hét alatt – tudtuk meg a Miniszterelnökségtől. Arra a kérdésünkre ugyanakkor nem válaszoltak, hogy meddig tart az ötletbörze, és mikor építik be a tippeket a KRESZ-be.
A beérkezett javaslatok többségét relevánsnak tartják a kormányzati oldal szerkesztői, és a saját felhívásukra tökéletesen rímelve azt mondták a Vezess.hu érdeklődésére, hogy „a hétköznapokban bosszúságot okozó” passzusok megváltoztatására vonatkoznak.
Legnagyobbrészt a kerékpáros közlekedés szabályait vették célba a tippküldők, emellett a KRESZ szabálysértési tételeit, és a parkolás szabályozását.
Kommunikációs trükk az egész?
„Ez egy szelepkiengedés, hadd mondják csak az emberek, amit akarnak” – állítja Holló Péter, a Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezető-helyettese. Szerinte teljesen érthető, hogy a KRESZ-t sokan enyhítenék, hiszen korlátoz: lassan menj, ne igyál, kapcsold be az övet, ne itt parkolj stb.
„Valójában veszélyes játék lenne bevenni az ilyen-olyan ötleteket, hiszen egyesek anélkül módosítanának, hogy alaposan végiggondolnák a következményeket.” A KTI szakértője úgy véli, a jogszabály-változtatás előtt ezúttal is megkapják a javaslatokat, amikbe „nagyon keményen bele is írjuk a magunkét”.
Megkérdeztük az illetékeseket, nem arról van-e itten szó, hogy már eleve eldöntött módosításokat akar majd úgy feltüntetni a kormány, hogy a nép kérésének engedve rakta be azokat a KRESZ-be?
Erre nem reagált a Miniszterelnökség, viszont közölte: „A rendszer lényege, hogy összekösse a szakembereket és az állampolgárokat, segítsen becsatornázni azok elképzeléseit, így segítve a minisztérium munkáját a magyar emberek kreatív ötleteivel, megvalósítható javaslataival.”
Segítse ön is a KRESZ jobbá tételét, küldje el javaslatait a szerintem.kormany.hu oldalra!