Idén lesz két éves a Leaf. Nem lenne ideje, hogy a Nissan a piacra lépjen egy kisebb, olcsóbb, városi használatra alkalmas elektromos autóval?

– Abból a szempontból igaza van, hogy a felmérések szerint hamarosan a Föld lakosságának 60 százaléka városokban lakik majd, ahol fontos szempont a zéró károsanyag-kibocsátás, és ahol egy elektromos kisautó nagy szerephez juthat. A gond az, hogy attól, hogy kisebb, még nem sokkal olcsóbb, miközben kialakítása egy sor műszaki problémát vet fel. Például azt, hogyan lehet benne egy megfelelő méretű akkumulátorcsomagot elhelyezni. Továbbá az is probléma, hogy kisméretű autót csak bizonyos piacokon lehet eladni, elsősorban Japánban és Európában, ami összességében kisebb gyártási darabszámot jelent.

Egyelőre nem vár fényes jövő az elektromos autókra - derül ki a Nissan alternatív hajtású járművek fejlesztéséért felelős igazgatójával, Francois Banconnal folytatott beszélgetésünkből.

Francois Bancon, a Nissan alternatív hajtású autók fejlesztéséért felelős igazgatója nyilatkozik a vezess.hu-nak az új, átdolgozott Leaf mellett

Francois Bancon, a Nissan alternatív hajtású autók fejlesztéséért felelős igazgatója nyilatkozik a vezess.hu-nak az új, átdolgozott Leaf mellett

A Leaffel minden ilyen jellegű kérdésre sikerült választ találni. Kompakt mérete miatt nem túl nagy sem Japánban, sem Európában, ugyanakkor Kínában és az Egyesült Államokban nem túl kicsi. És ráadásul könnyebb benne minden szükséges egységnek helyet találni. A Leaf jó volt arra, hogy bebizonyítsuk: a technika tökéletesen működőképes és a mindennapi használatra is alkalmas. Azt, hogy célkitűzésünket elértük, alátámasztja, hogy a Nissan vásárlók sorában a legnagyobb, 93 százalékos arányú elégedettséget éppen a Leaf vásárlói között mérték.

Csak egyelőre még sokan eleve ódzkodnak az elektromos autóktól. Mi azonban minden eszközt felhasználunk, és a hét minden napján, 24 órában dolgozunk azon, hogy minél több emberrel ismertessük meg az elektromos autózás előnyeit. Szerencsére munkánk nem eredménytelen, így biztos vagyok benne, hogy az elektromos autók részaránya eléri majd a húsz százalékot is.

Mégis mikor?

– Ezt most még nem tudom megmondani.

Infiniti Etherea tanulmány. Amikor beindul a sorozatgyártása, tisztán elektromos hajtással is készül majd

Infiniti Etherea tanulmány. Amikor beindul a sorozatgyártása, tisztán elektromos hajtással is készül majd

– Szerintem az elektromos autók legnagyobb problémája nem az, hogy mennyire használhatóak a mindennapokban, mert ezt már sikerült elérni. Hanem az, hogy nagyon drágák. Mennyivel lehetne csökkenteni az árukat, mondjuk öt éven belül, például másfajta elektromotorral, más akkumulátorokkal? Húsz, harminc százalékkal?

– A Nissannak negyven éves tapasztalata van ezen a területen, az elektromotorokat és az akkumulátorokat is mi állítjuk elő. Ha az állandó mágneses szinkronmotorok helyett, amit a Leafben is alkalmazunk, háromfázisú váltakozó áramú motort alkalmaznánk, nem nyernénk vele sokat. Igaz, hogy az előbbiben ritkaföldfém (például neodímium) mágneseket találunk, ezek azonban nem drágábbak, mint a váltakozó áramú motorok rézhuzal tekercselése. A ritka földfémeknél inkább csak az elérhetőségük a kérdés. A lítium ion akkumulátorok technikája, előállítása pedig rendkívül bonyolult, összetett és igényes feladat. Akkor sem látok nagy árcsökkentési lehetőséget, ha mondjuk, a tízszeresére sikerülne emelni a gyártási darabszámot. Az elektromos autóknál – középtávon – legfeljebb tízszázalékos árcsökkentést tartok elképzelhetőnek.

– Mikor érkezik a következő, tisztán elektromos hajtású autó a Nissantól?

– A Leaf rendszerének felhasználásával hamarosan elkészül az NV 200 elektromos változata, és később – ugyancsak Leaf alapon ? az új, kompakt méretű Infinitiből is piacra dobunk egy elektromos kivitelt.

– És egy teljesen új, nem a Leafre épülő modellt?

– Csak később. Erre 2017 előtt biztosan nem kerülhet sor.

Infiniti Q50, a japán prémiummárka új, közepes méretű, a korábbi G-t felváltó sorozata. Hibridváltozatot is gyártanak belőle 306 lóerős, 3,5 literes, V6-os benzinmotorral és 50 kilowattos elektromotorral

Infiniti Q50, a japán prémiummárka új, közepes méretű, a korábbi G-t felváltó sorozata. Hibridváltozatot is gyártanak belőle 306 lóerős, 3,5 literes, V6-os benzinmotorral és 50 kilowattos elektromotorral

– A Toyota és a Honda is kínál Európában hibridet. A Nissan nem. Elképzelhető, hogy a Nissan is hamarosan piacra lép eggyel?

– Kizárólag a vásárlói elvárások döntik el, hogy egy adott piacon érdemes-e hibriddel jelentkezni. A Nissan régóta forgalmaz hibrideket Japánban és az Egyesült Állomokban, Európában azonban – a dízelek népszerűsége miatt – gyökeresen más a helyzet. Az itteni autósok sokat autóznak autópályákon, nagy sebességgel, ahol a dízelek keveset fogyasztanak, így nem domborodhatnak ki a hibridhajtás előnyei.

De, hogy a hibridek gyártása ma már semmilyen problémát nem jelent, s hogy erre mi is képesek vagyunk, jól mutatja, hogy Infinitiként az európai autósoknak is kínálunk hibrid típust. Ha a piac megkívánja, akkor Nissan név alatt is képesek vagyunk bármikor egyet megjelentetni ? akár konnektorból tölthető (plug-in) hibridet is.

– A harmadik út a tüzelőanyag-cella. Párizsban a Nissan bemutatott egy ilyen tanulmányt. Mikorra válhat ez sorozatgyártású modellé?

– A tüzelőanyag-cellával egyszerre több gond is van. A piac még nem érett a befogadására, drága, és nincs hozzá megfelelő infrastruktúra. Szinte sehol nem lehet hidrogént tankolni.
Amíg ez nem oldódik meg, nem érdemes a piacra lépni.
Egyébként maga a technika működőképes, a Nissan tíz éve üzemeltet egy flottát az Egyesült Államokban, Kaliforniában, és egy bő éve együttműködést kötöttünk a Daimlerrel tüzelőanyag-cellás járművek közös fejlesztésére. Azonban az első modellekre még várni kell.

– Mégis mennyit?

– Egy pár évet még biztosan.