Megkezdődött hazánkban az új Toyota RAV4 forgalmazása. Az autóból 75 darab kelt el az előértékesítés heteiben, így az idei évre tervezett darabszámot 170-ről 250-re emelték. Jelenleg, gyári rendelésű autók esetén, két hónap a szállítási határidő Japánból, de ez kitolódhat, ha a modell továbbra is ilyen kapós marad – mondta kérdésünkre válaszolva Dimitris Tripospitis, a Toyota Motor Hungary alelnöke.
Fix ülés, nagy lábtér
Bár tengelytávja 10 centivel, 266 centiméteresre nyúlt, a RAV4 megmaradt kompakt szabadidő-autónak. Hátsó utasként megítélve az új Toyota kényelmes és igen tágas autó. Eltűnt a tologatható hátsó ülés, de hosszirányú állítás híján is tágas a lábtér. Az osztott háttámla két fele külön dönthető, nagyon relaxált, sörözős-dumálós pozíciót lehet felvenni a második sorban.
Végre normális ötödik ajtóval
Az autó legnagyobb előnye az elődhöz képest, hogy eltűnt végre az oldalra nyíló csomagtérajtó. Ez eleve nehézkes és nyitása is sok helyet igényelt, ráadásul nekünk rossz felé nyílt. Következetesen a Japánban dívó bal oldali közlekedésre szabták, ott lehetett a járda felől belepakolni.
Ideje volt átállni a fentről nyíló ötödik ajtóra, ha már az európai vevőkör a legnagyobb. A módosítás egyik előnye a motoros csomagtérnyitás, ami Style felszereltséggel, a négykerék-hajtású modellekhez jár.
Rövidebb volt a Yarisnál
Sok agysejt kifeküdne, ha arról vitáznánk, hogy az 1988-as Suzuki Vitara volt-e az első személyautós kompakt terepjáró vagy ez inkább dzsip és a Toyotáé az érdem a kompakt SUV-k meghonosítójaként. Mindenesetre közel 20 éve jelent meg a RAV4 első generációja. Neve a Recreational Active Vehicle rövidítése, a 4 az összkerékhajtást jelöli.
A sajtóbemutatón elhangzott, hogy az 1994-es RAV4 volt a világ első önhordó kasztnis, állandó 4×4 hajtású autója mindenütt független kerékfelfüggesztéssel. Kellett az egzakt körülírás és a három restrikció, mert a Lada Niva, korát mesze megelőzve, a világ első terepjárójaként jelent meg 1976-ban önhordó karosszériával, permanens négykerék-hajtással és elöl független felfüggesztéssel (hátul pedig merev híddal).
3,69 méteres hosszával az első RAV4 rövidebb egy mai, 3,75 méteres Yarisnál. A háromajtós alapmodellen kívül készült belőle vászontetős kétajtós és acéltetős ötajtós is, valamint 1997-től elektromos változat, amelyet megvenni nem, csak lízingelni lehetett. A 2000-ben bemutatott második generációból dízelmotoros is lett.
A kezdetben évi százezres darabszám a most kifutó, 2005-ben debütált modellnél elérte az évi 400 ezer darabot. 19 év alatt összesen 4,5 millió RAV4 készült, amiből 1,2 millió kelt el Európában, amely a típus legnagyobb piaca. Magyarországon a Toyota-márkakereskedések eddig 3500 darabot adtak el belőle.
Hipermodern 4×4
A hajtásrendszert elektronika vezérli. Mint a modernebb Haldex-rendszerekben, itt sem kell kerékkipörgés a hátsó tengelyhez beszerelt, olajban fürdő lamellás kuplungnak, hogy a tárcsákat összenyomva aktiválja a négykerék-hajtást.
Kanyarban haladva az autó 50:50 százalékra váltja az erőelosztást, hogy a kormányzott kerekeket minél kevésbé terhelje hosszirányú erő átadása. Ha nincs kerékkipörgés, kanyarból kijövet a tudományos-fantasztikus, hat ezredmásodperc alatt reagáló vezérlés elveszi hátulról a nyomatékot, hogy ne okozzon fölöslegesen többletfogyasztást.
Kevés autóra buknak jobban a nők, mint az SUV-kra, és ez a nagy víz túloldalán még inkább így van. A magasságát illetően kihívásokkal küzdő (eredetiben: vertically challenged) kollegina mesél az autóról és bemutatja a tanítható, motoros csomagtérnyitás működését
A rendszert összesen 40 érzékelő látja el jelekkel az eddigi 25-tel szemben, ami a kerekek tapadásának pontosabb érzékelésével finomabb vezérlést tesz lehetővé. Elég 108 ezred, alig több mint egy tizedmásodperc, hogy az autó 4×4-re váltson.
2 WD-4WD: fix leosztás
Nem lehet szabadon kombinálni az első és a négykerék-hajtást, az adott motorhoz vagy egyik vagy másik tartozik. Az Avensisből átemelt, osztott olajkörű, kétliteres dízel csak elsőkerék-hajtással érkezik Európába. Ez a motor a szabványos mérés szerint 4,9 litert fogyaszt csupán, de számoljunk inkább kerek hattal. A RAV4 remek autó lehet vele, ha elég két hajtott kerék.
Az árlistán szereplő, 285 ezer forintos Offroad-csomag a látványt szolgálja, de az autó nem is szorul rá a felspécizésre. A sajtóbemutatón tapasztaltak alapján a RAV4 sárban, könnyebb terepen jól boldogul.
Egy átlagember hamarabb megijed a meredélyektől, mintsem rendes gumival a RAV4 elakadjon felfelé, de ez még nagyon-nagyon messze van attól, amire a valódik terepjárók egyik királya, a Land Cruiser képes.
Nemcsak terepen előny, hogy a küszöböt takarja az ajtók alja, ezért nem koszolódik össze a lemez, ki- és beszálláskor nem sarazza össze a nadrág szárát. Jobb helyeken figyelnek erre, például az új Santa Fében is értékeltük ezt a figyelmességet.
Alapár: 6 850 000 Ft
Benzines motorral 6 850 000 Ft a 4×4-es RAV4 listaára, a kisebbik dízelmotorral pedig 6 940 000 Ft a belépőmodell, szintén Active felszereltséggel. Négykerék-hajtással és kézi váltóval 7 990 000 forinttól kapható a 2,2 D-4D 150.
Műszaki adatok:
Motorok |
2,0 Valvematic |
2,0 D-4D |
2,2 D-4D |
EURO5 |
EURO5 |
EURO5 |
|
Hengerszám |
4 |
4 |
4 |
Lökettérfogat cm3 |
1987 |
1998 |
2231 |
Furat / löket mm |
80,5 / 97,6 |
86,0 / 86,0 |
86,0 / 96,0 |
Max. teljesítmény kW (LE) / 1/min |
111 (151) / 6200 |
91 (124) / 3600 |
110 (150) / 3600 |
Max. nyomaték Nm / 1/min |
195 / 4000 |
310 / 1600-2400 |
340 / 2000-2800 |
Végsebesség km/h |
185 (185) |
180 |
190 (185) |
Gyorsulás 0-100 km/h s |
9,9 (10,7) |
10,5 |
9,6 (10,0) |
Átlagfogyasztás l/100 km |
7,2/7,3 (7,2) |
4,9 |
5,6/5,7 (6,6/6,7) |
Súlyok, kg; listaárak, Ft |
|
|
|
Saját tömeg vezetővel (70/156/EEC) |
1490-1570 (1605-1615) |
1535-1625 |
1605-1680 (1640-1660) |
Listaár, Ft |
6 850 000-9 670 000 |
6 940 000-7 850 000 |
7 990 000-10 670 000 |
Zárójelben az automatikus váltós modell adatai