Szombaton nyílt meg Sanghaji Autókiállítás, ahol a globális cégek világpremierjei helyett a helyi gyártókra koncentráltam abban a fél napban, amit a standokon tölthettem. Ennek egyszerű oka van: míg a nálunk ismert márkák többségének van sajtóhonlapja, rajta fotókkal és információkkal az újdonságokról, a kínai gyártóktól jó esetben mandarin nyelven kaptunk volna információkat, amivel meg én nem tudok mit kezdeni. Ami a helyszínen nem derül ki, az el is veszett.
Insignia méret, 2,5 millió alatti ár
A Hawtai Motor az egyik kínai autógyártó, amelyről soha életembe nem hallottam, de jókora standja és a színpadon felvonultatott hoszteszek alapján lehet súlya a helyi piacon. Összesen kilenc, szépségkirálynőknek szánt fejdísszel ékesített nagylány vonult fel-le a színpadon, akiket jó érzékkel akkor trombitálták elő, ha a csarnokon belül egy konkurens nagy zenebonával átcsábította a közönséget.
A standra a Boliger nevű SUV vonzott be, egyszerűen azzal a művészi igénnyel, amivel méretet vettek a Porsche Cayenne-ről. Oldalnézetből ügyesen lelopták a formát, az ablakok formája, az övvonal íve hűen idézi az eredetit. A lemezek alatt inkább a Hyundai Santa Fét sejteném, amelyet a cég korábban licencben gyártott.
Ahol luxus egynél több gyermek
A drágább autók között nehéz a hazai márkák dolga, a feltörekvők a világmárkák fejlett autóival versenyeznek. A képen egy BAIC Shenbao D320
Sanghajban kétévente van autóshow, váltásban a pekingi kiállítással. A felállás hasonlít a Párizs és Frankfurt közötti megosztásra, épp csak a piac nagyobb valamivel, mint az egész európai kontinensé. 2012-ben az EU-tagállamokban 12,05 millió, Kínában pedig 15,4 millió személyautó talált gazdára, amiben nincsenek benne a könnyű haszonjárművek és a pickupok.
Sok pénzből külföldi autó
Ebből a tortából nagyjából 60:40 arányban részesednek a világmárkák helyi cégekkel illetve az állammal közös vállalatai és a kínai márkák. Utóbbiak főleg Kína nyugati, belső területein erősek, ahol a szegényebb vásárlók minél olcsóbb autókat vesznek. A tengerparti, jóval fejlettebb régiókban több a pénz és nagyobbak az igények, itt a világmárkák dominálnak.
Az autóiparnak a kínai nagyvárosok igazi kincsesbányák. Ott eleve magasabb az árrésük az autókon, mint Európában, pláne Amerikában, másrészt arányaiban sokkal kevesebb márkakereskedéssel lefednek óriási vásárlótömeget. Csak Sanghajban és elővárosaiban élnek mintegy 22 millióan. Itt néhány szalonnal elérhető annyi ember, mint Magyarországon, Csehországba és Szlovákiában összesen.
Születésszabályozás, kínai módra
Kínában a fiúgyermek sokkalta nagyobb érték a lánynál
A szédületes gazdasági fejlődés ellenére én sosem cserélnék a kínaiakkal. Leginkább azért, mert államszocialista diktatúrában élnek és rigorózus születésszabályozás működik a népesség legnagyobb részét kitevő han kínaiak körében. Idegenvezetőink szerint egy családnak hivatalosan csak akkor lehet második gyermeke, ha az első leány. Ebben az esetben az adott állami szervhez folyamodhatnak engedélyért még egy gyermek szülésére. (Mivel a fiú a cél, a már megszületett lánycsecsemők megölésén kívül dívik a késői abortusz is, ha az ultrahang lányt jelez.)
Ha a család engedély nélkül vállal egynél több gyermeket, akkor több millió forintnak megfelelő pénzbüntetésen felül elveszítik az elsőszülöttnek ingyenesen járó állami oktatást és egészségügyi ellátást is. Nem megoldás a gyermekek elhallgatása sem, mivel a másodszülött így nem kap személyi igazolványt, állampolgárság híján megfosztatik a nyugdíjtól és az egészségügyi ellátástól.
Dízel nem kell a kínaiaknak
Kínában szinte senki nem vesz dízel családi autót, Pekingben például légszennyezési okok miatt forgalomba sem lehet helyezni dízelmotoros személyautót. A Boligernek ennek ellenére van dízelmotorja is, amit például az észak-amerikai exportpiacok igényelnek.
A kétliteres négyhengerest a VM Motori, egy olasz dízelspecialista fejlesztette ki. 150 lóerős, nyomatéka 310 Nm és úgy egészben egy modern darab: közös nyomócsöves közvetlen befecskendezésű és turbója is változó lapátgeometriájú.
Mellette egy Mitsubishi Lancerbe oltott Chevrolet Cruze állt, amelynek Hawtai E70 a neve. Szívó kétliteres, négyhengeres benzines van benne. Egészen addig nehéz lelkesedni érte, amíg beszélgetés közben Spring Vivienne Zhang kereskedelmi igazgató ki nem mondja az exportárat: 11 000 dollár, alig több kétmillió forintnál. Persze mire ebből a helyi kereskedőhálózatban eladható autó válik a nálunk 27 százalékos áfával, az összeg már nem olyan vonzó.
De a kényelmes és tágas autó hátsó ülésén megpihenve arra gondoltam, hogy van az a pénz, amiért itthon is tetszene néhány vásárlónak. Jó lenne egyszer menni is vele, hogy kiderüljön, van-e esélye a 4,8 méteres, Insignia-méretű autónak a vélhetően sokkal takarékosabb és igen jól sikerült 301-C-Élysée 1,2 ellenében.
A kérdés azonban elméleti, mert az EU-s exportot kizárja a csak az Euro 4-es szabványnak megfelelő kipufogógáz-utókezelés. Hozzánk legközelebb Oroszországban lesznek kaphatók ezek az autók, de idővel Ukrajnában is, ahol nemrég egy kínai modell vezette a havi értékesítési rangsort.
Mi lehet a kombi?
Kérdéses, hogy megérné-e az európai normához fejleszteni az emissziós szintet, mert Nyugat-Európában a középkategóriában úgyis a kombik mennek jobban. A kombi itt annyira nem divat, hogy a cég angolul jól beszélő kereskedelmi igazgatója nem tudta azonosítani, miféle autó egy estate vagy station wagon.
Az okostelefonból a station wagon vasúti vonatkozását bűvöltük elő. Amikor lerajzoltam neki egy kombit, akkor egyterűre gondolt a hosszú tetőív alapján, majd a nagy csomagtérből kiindulva pickupnak hitte ezt a fajta családi autót. Végül a netes képkeresés segített pár nagy amerikai tepsi kombival az 1970-es évekből. A kombi itt tényleg népszerűtlen, a négy nap során egyedül a B Corsából láttunk párat, amely itt Buick majd Chevrolet Sail néven készült.
Íme egy előzetes a Keanu Reeves első rendezéséből, a „Man of tai chi” című akciófilmből, majd jön a háromajtós SEAT Leon SC előpremierjéről egy akrobatikus show. Mindkettőt Sanghajban, a Volkswagen rendezvényén vettük fel, ahol a szalon nyitása előtti estén megmutatták a cég újdonságait.
Ígéretes a Qoros 3
Előfordul, hogy maga a prezentáció még döcög, gyér a hangosítás, de a termék már ígéretes. Tényleg egyre több a nyugati szemmel is korrektnek tűnő autó. Az egyik a Qoros 3, három- illetve négyhengeres motorokkal és nagy belső érintőképernyővel. Ára 130 és 180 ezer jüan (4,9-6,8 millió Ft) között lesz, de itt általában drágábbak az autók, mint Európában. Ezek az összegek körülbelül az Octavia kinti árszintjén mozognak.
A Qoros 3-at a mellettem ebédelő audis szakember is dicsérte, szerinte az izraeli tőkével, német tervezéssel és kínai gyártással a cég idővel a Škodának is konkurenciát teremthet. Persze addig nagyon-nagyon sokat kell invesztálni a márkaépítésbe.
Apropó Škoda. Az itteni Rapidnak valóban csak a csomagtérfedele nyílik fel, nincs ötödik ajtaja. Állítólag azért, mert itt olcsó a házhozszállítás és az emberek nem igénylik a nagy csomagtérfedelet. Az Octavia viszont itt is ötajtós, de még a kifutó modell.
Chery Alpha7, Beta5
A Chery standjára a prezentáció vonzott, ami pont ugyanolyan volt, mint Detroitban, Frankfurtban vagy Párizsban szokott lenni. Ez nem értékítélet, jobb lett volna valami jellegzetes kínai megoldást látni, de talán ezzel is azt akarták erősíteni, hogy a Chery be akar sorolni a nagy globális autógyártók közé. Ehhez javítja az autók ütközésbiztonságát és duplakuplungos váltót is kifejleszt. Az újdonságok közül az Alpha7 egy BMW-s formájú limuzin, a Beta5 pedig egy dögös SUV. Egyelőre mindkettő tanulmányautó, de megvalósulásuk nem kétséges.
Új autóként Albea és Multipla
Kicsit arrébb kivénhedt FIAT-ok fürödtek a rivaldafényben. A Zotye Auto hoszteszlányt rendelt a megboldogult Albea mellé is, amelyet Z200 néven árulnak. A design módosult tesztünk óta, ám az autó aligha javult sokat. Itt is ára és megbízhatósága adhatja el, nem véletlenül fut belőle ennyi taxi Isztambulban.
A nagyobb Z300 motorjai a Mitsubishit idézik, a motorkód és az 1,5 illetve 1,6 literes benzinmotorok adatai is japán licencadót tételeznek fel. Izgalmasabb ugyanitt a FIAT Multipla, amelyből a modellfrissítés utáni verzió állt kint, elektromos motorral. A Z300 EV nem is túl nehéz, 1620 kilós, akkumulátora 18,4 kilowattóra áramot tárol, a hatótáv 120 kilométer, a végsebesség valamivel 120 feletti.
Kész vannak a villanyautók
Elektromos autót több standon is láttunk, mert Kínában a kormányzat megpróbálta átugorni a belső égésű motoros korszakot és a helyi gyártókat a villanymotoros korszak élére katapultálni. De máshogy alakult, az emberek valamiét mégsem vettek 100-200 kilométer hatótávú autókat többszörös áron, amin a nagy állami szubvenció sem tudott segíteni. Az elektromos hajtás más felállásban vált népszerűvé: tömegével futnak a városokban villanyrobogók, kiszorítva a büdös benzines és a kevésbé környezetszennyező LPG-s kétkerekűeket.
További cikkeink a Sanghaji Autókiállítás kapcsán
Mindenki az új magyar autó ellen
Kompakt szedán a Suzukitól
Visszatér a Ford Escort
Csajok Sanghajból
Egymást tapossák a kínai vevőkért az autógyártók
Személyiségzavaros autó 600 millióért
Robot vezeti, kábel nélkül tölt