Vezetéstechnika
Néha a leglassabb tempó okozza a legnagyobb problémát. Olvasónk ebben a témában szeretne tanácsot kapni, vajon felengedett kuplunggal fékezve, vagy csúsztatott kuplunggal jobb araszolni?
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Gyula!
Kérdésem a parkolással kapcsolatban lenne. Jár-e valami negatív következménnyel a kuplungra nézve ha úgy kivitelezem, hogy 1-esben van az autó alapjáraton gurul , és a kuplung fékkel játszva elindulva megállva hosszan kiengedve a kuplungot hajtom végre persze gáz nélkül.
Szakértőnk válasza
Kedves András !
Nem rossz ötlet, hogy lassú tempónál alapjáraton manőverez,( minek a nagy kapkodás ) ha lehet a felengedett kuplungot, és a féket egyszerre ne sokat használja, az autó ennek nem örül.
Üdv,
Székely Gyula
Olvasónk egy Corolla leváltásán gondolkozik egész kényelmes keretből. 5,5 milliót költene autóra, józan érvek alapján választva. Ilyen igények alapján nem nehéz autót ajánlani, szakértőnk egyértelmű választ ad a kérdésre.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő!
Hetedik éves újonnan vásárolt 1,4-es benzines Toyota Corollám lecserélésén gondolkodom.Az autóval teljesen meg vagyok elégedve,de az évek telnek és talán még elfogadható áron tudnék túladni rajta.
Anyagilag max.5,5 mFt lenne a keret és új autót vennék./benzinest, közepes felszereltséggel,évente 15000 km-t autózom/ De mit!? A választék óriási és pont emiatt nehéz a döntés.Hosszas megfontolás után az alábbi márkák,típusok lettek kiszemelve általam:
-Toyota Auris 1,6 Style,
-Volkswagen Golf 7 1,4 tsi/122Le/ Comfortline /a Corolla előtt egy öreg,de jó Ventóm volt/ és
-Honda Civic 1,8 Sport.
Kérem írja meg a véleményét.Ön melyik mellett döntene?Nem kőbe vésett az elképzelésem,így más alternatívát is szívesen elfogadok. Segítségét,megtisztelő válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: András
Szakértőnk válasza
Kedves András!
Én a saját 5,5 millió forintomat 105 lóerős Skoda Octavia 1,2 TSI-re költeném, illetve 5,5 millióra nincs is szükség. Tágasabb a Golfnál és az Aurisnál, jóval csendesebb a Toyotánál, csomagterük össze sem hasonlítható és megkapni hozzá a Golf és az Audi A3 összes modern vezetőtámogató biztonsági berendezését. Ha a Skoda nem jön szóba, akkor a második helyezett a Golf, de szerintem abból is elég az 1,2 TSI. Jónak az 1,4-es is jó, kicsit többet fogyaszt és valamivel erősebb.
Az Auris igen jó autó, még ha nem is éri el a Golfot, így arról sem beszélném le. A megcélzott 1,6-os élénk és jó motor. Viszont ha nem vezet állandóan sportosan, a tolakodóan erős kipufogóhang miatt kerülje el a Style kivitelt, a többivel harmonikusabb az Auris.
A mostani ötajtós Civic szerintem nem lett jó autó. Tágas, de a kormányzása és a futóműve sem az igazi. Ha el tudja viselni az öreges, avítt belső teret, a négyajtós Civic 1,6 ezzel szemben kiváló autó, teszt róla itt. Mivel nincs kőbe vésve az említett három autó, megnézném az új SEAT Leont, míg egy Renault Scénic 1,2 TCe vagy a Mégane 1,6 dCi a maga áráért igen magas ellenértéket ad és a Golfhoz képest fennmaradó összegből nagyon sokat autózhat.
Üdvözlettel, Szörényi András
Jog
Kusza balesetet bogoz jogi szakértőnk, amiben a felelős személyének egyértelmű megállapítása nem egyszerű feladat.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Dr. Kozma Tamás !
Még a múlt évben Dunaújvárosba kellett gyógyszert szállítanom. Egy 2 sávos út külső sávjában haladtam a cél felé. A parkoló -ahol meg kellett állnom -az út jobb szélén volt derékszögben és a mellette lévő helyen már bent állt egy autó,úgyhogy csak egy hely volt.
A külső sávból csak úgy tudtam befordulni -egy Peugeot Boxer-rel -hogy az orrát kiengedtem a felezővonalon túlra -amit irányjelzővel jeleztem -majd az irányjelzőt a másik oldalra kapcsolva megkezdtem a jobbra kanyarodást. Mindezt 10 max. 15 km/h-val tettem,mert kb. 6 m-re már meg kellett állnom. Vagyis kellett volna,mert egy Focus kombi belém jött.
A fülke jobb oldali ajtómerevítőjét találta el az ő bal elejével. A hibáját nem volt hajlandó elismerni,ezért rendőrt hívtunk. Felvette a jegyzőkönyvet,majd mondta, hogy ha még most sem tudunk megállapodni, akkor majd a rendőrség tesz „igazságot”. Mint kiderült, a másik fél egy dunaújvárosi ügyvéd volt. Azt mondta,hogy neki mindegy,ha már csak fele-fele arányban hoznak ki bűnösnek, ő már azzal jól jár, úgyhogy nem ismeri el a hibáját! Most kijött a határozat,amiben engem mondtak ki hibásnak kétrendbeli közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésében és 20.000 Ft-ra büntettek! A kérdésem az lenne,mit tehetek ez ellen?!
Válaszát előre is köszönöm !
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
A KRESZ szerint a főszabály az, hogy jobbra kis ívben, balra nagy ívben kanyarodunk. Ettől el lehet térni abban az esetben, ha az a jármű méretei miatt nem kivitelezhető, azonban ilyenkor fokozott óvatossággal kell eljárni.
Ha jobbra kíván kanyarodni, semmiképpen sem szabad balra indexelni (akkor sem, ha az ív miatt kénytelen részben áttérni a bal oldali sávba), mivel az Ön mögött haladó arra következtet ilyenkor, hogy Ön balra fog kanyarodni, ezért hagyja el a sávot, így megkezdheti az Ön előzését.
Tehát Ön a balra indexeléssel megtévesztette a Ford vezetőjét, továbbá a fokozott óvatosság követelménye miatt közben ellenőrizni kellett volna a jobb oldali tükröt is, így a szabálysértés álláspontom szerint megvalósult. Azt azonban mindenképpen érdemes vizsgálni, hogy a másik jármű szabályosan előzött-e, hiszen mindaddig nem kezdheti meg az Ön előzését, amíg az Ön gépkocsija teljesen el nem hagyja a külső sávot.
Továbbá lakott területen belül a jobbról előzés közben szintén fokozott óvatossággal kell eljárni (lakott területen kívül tilos jobbról előzni), tehát ebben a szituációban mindkét részestől a KRESZ az átlagosnál nagyobb odafigyelést kíván meg, ezért úgy vélem, hogy a baleset mindkettejük közös felelőssége.
Tisztelettel:
dr. Kozma Tamás ügyvéd
www.karterito.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!