Nagyüzemben forognak hófehér Ford Focusok százai egy budaörsi telephelyen. A takarítás és a Police-matricák nyomának eltüntetése után itt várják sorsukat a nemrég még rendőrautóként szolgált járművek, amelyek közül bő 600 darabot tavaly október végéig adott vissza az ORFK jogos tulajdonosának, az MKB Euroleasing-nek. A cég éppen most indítja több száz kilométeres útjára a félezer kocsit, ugyanis eladta azokat.
A németeknek kellett, a magyaroknak nem
„Néhány külföldi helyre sikerült eladni a 600 darabos kontingenst. Az árat nem árulom el, és azt sem, hogy melyik országba” – felelte a Vezess.hu-nak Boros Gábor, a lízingcég kereskedelmi igazgatója. Információink szerint a napokban trélerre pakolt Focusok Németországba tartanak, itthon ugyanis Boros szerint „zéró mennyiséget” tudtak eladni belőlük. Az igazgató azt mondta, a csekély hazai érdeklődés oka lehet néhány újságcikk, amelyek szerinte indokolatlanul lehúzták a kocsik állapotát.
Mindenesetre a hazai gyér kiskereskedelmi értékesítés miatt feltételezhetően olcsóbban tudta az MKB elpasszolni a kocsikat külföldre egy csomagban, mintha egyenként szemezgettek volna belőlük magánszemélyek. Boros szerint nem hirdetések után ütötték nyélbe az üzletet a vevőkkel, ők kerestek meg közvetlenül több külföldi kereskedőt. A korábbi járőrkocsik egy részét már ki is fizették a vásárlók, most fuvarozzák a Focusokat.
Milyen a magyar rendőr-Focus?
Trend Plus felszereltségű, 1,6-os, 100 lóerős benzines kombikról beszélünk, amelyekben több apróság mutatja, hogy az egyenruhásokat szolgálták. Például csomagtérrács és kartervédő lemez, a rádió és a fényhíd miatt csavarozás nyomai több helyen – ezek többnyire közismertek. Az talán kevésbé, hogy a sok plusz elektronika miatt nagyobb kapacitású akksikkal szerelték ezeket.
A jó falatok most jönnek?
Az ORFK és az MKB között évekkel ezelőtt megkötött szerződés szerint 2012-ben 700 Focus kombit kell visszaadnia a rendőrségnek, idén 500-at, míg 2014-ben 300-at. Joggal merül fel a kérdés, hogy a 700 helyett tavaly miért csak bő 600-at, az 500 helyett idén miért csak 400 feletti darabot adtak vissza? A válasz viszonylag egyszerű, az autók egy része összetört az évek alatt, néhány más módon került ki a flottából.
Rendőr és a Focus
Megkérdeztünk egy rendőrt is, aki név nélkül elmondta, hogy meglátása szerint a Focusok – leszámítva néhány tipikus rendőrautós bajt – hasonló állapotban vannak, mint egy ugyanilyen korú, és futásteljesítményű civil jármű. Mint kifejtette a bilincs és a fegyver okozott kopást, szakadást az üléskárpiton, illetve az ő általa ismert autón az elektromos ablakkal volt probléma. „Én vennék magamnak egyet, ha úgy alakulna” – tette hozzá.
Ezeknél sokkal jobb állapotúnak mondja Boros Gábor az idén visszakapott 400 darabos flottát, amelynek egy része a futamidő lejárta előtt került vissza hozzájuk, állítólag gyöngyszemek is vannak közöttük. Információink szerint akad például 26 ezer kilométert futott példány is, ami tudva azt, hogy a kocsikat rendesen szervizelték, vonzó ajánlatnak tűnhet.
Könnyen lehet azonban, hogy ezekből sem marad itthon, ugyanis az értékesítés módján most gondolkodó Boros szerint elképzelhető, hogy ezek is külföldi kereskedőknél landolnak. Kivéve a legjobbakat. „Egy részüket nem értékesítjük, hanem visszatartjuk bérautónak, vagy csereautónak az ügyfeleink számára” – mondja az igazgató.
Azért megkérdeztük: ha van magyar érdeklődő, bemehet válogatni az MKB Euroleasing-hez? Természetesen igen.
Ideiglenesen kevesebb rendőrautó
Tavaly ősszel érdekes dolgok történtek rendőrautó-ügyben. Az ORFK és az MKB Euroleasing közötti szerződés értelmében a rendőrségnek október 31-ig vissza kellett adnia több mint 600 Ford Focus járőrautót, hiszen kifutott a lízingkonstrukciójuk. Ezt rendben meg is tette a rendőrség.
Csakhogy a részben ezek pótlására vásárolt Opel Astrák első szállítmányai hófehéren, sima személyautóként november közepétől kezdtek szállingózni a bochumi gyártósorról Magyarországra. Ezt követően jött az átalakításuk: fényhidat szereltek a tetejükre, kommunikációs rendszert a belsejükbe, matricákat ragasztottak a kasztnikra, és így tovább. Csak ez után következhetett szolgálatba állásuk, információnk szerint nagyobb részt december első felében.
Pedig a még 2008 végén aláírt szerződés szerint már 2012 márciusáig vissza kellett volna adni a Focusok közül bő 600-at, ezt a szerződést módosíttatta a rendőrség október 31-re, de így sem sikerült időben a csere.