Ugyan az autó nem közvetlenül tőle, hanem egy kereskedőn keresztül került mostani tulajdonosához, de ez a lényegen nem sokat változtat. Legfeljebb a vételárat dobja meg picit.

Szóval egy öreg bácsinál állt az autó, legalábbis az utolsó tíz évben biztosan nem sokat mozdult, hiszen valami rontás volt az üzemanyag-ellátó rendszerben. A derék osztrákok ki is cseréltek rajta mindent, üzemanyagcsöveket, reléket, membránokat, szűrőket. Csak azt nem, amit kellett volna, az AC pumpát. Utóbbit már a jelenlegi tulaj cserélte, és láss csodát, az autó azonnal indult is. Persze az elmúlt 30 év nem telt el nyomtalanul, így az öreg BMW igényelt némi szépészeti beavatkozást.

Ahogy a mesében, vagy a fantáziátlan használt autó hirdetésekben lenni szokott, az 1983-as Hennarot színű 520i egy idős osztrák úriemberé volt.

Nagyjából 720 ezer darab készül az E28-asból

Nagyjából 720 ezer darab készül az E28-asból

Nagyjából 720 ezer darab készül az E28-asból, mégis ritkaságszámba megy, az ennyire szép állapotú darab

Az esztétikai kezelés a doblemezek újrafényezéséből, friss alvázvédelemből, polírozásból állt. A krómozások még a sajátjai, sérülés sehol nem érte az autót hála a gondos, lelkiismeretes tulajdonosoknak. A belseje is remek állapotban van, kutya, macska nem rágta, karmolta, és nem is cigarettáztak benne soha. Kilométer számlálója nemsokára eléri a 200 ezer kilométert, motorikusan, köszöni jól van. Egy autónál talán nem is az a lényeg, hogy mennyit mentek vele, hanem az, hogy hogyan. Ezért érdemesebb inkább állapotot nézni autóvásárlásnál, nem pedig kilométeróra – sokszor komolytalan – állását.

A lámpatisztítás kemény meló. Nem kintről, hanem bentről, természetesen. Apró lyukon keresztül kell egy hajlított dróttal és ráillesztett rongygölödinnel újra csillogóvá varázsolni a megfakult tekintetet. Megéri a több órás meló? Meg!

A lámpatisztítás kemény meló. Nem kintről, hanem bentről, természetesen. Apró lyukon keresztül kell egy hajlított dróttal és ráillesztett rongygölödinnel újra csillogóvá varázsolni a megfakult tekintetet. Megéri a több órás meló? Meg!

A lámpatisztítás kemény meló. Nem kintről, hanem bentről, természetesen. Apró lyukon keresztül kell egy hajlított dróttal és ráillesztett rongygölödinnel újra csillogóvá varázsolni a megfakult tekintetet. Megéri a több órás meló? Meg!

A karosszériamunka mellett egy kormány gömbfejet, két darab hátsó fék-munkahengert, illetve az összes testnedvet kellett még kicserélni, hogy tökéletes műszaki és esztétikai állapotba kerüljön a járgány. Forgalomba nem állították azóta sem az öreg BMW-t, – a papírmunka árát is inkább ráköltötték – a 350 munkaórát felemésztő alapos felújítás óta garázsban, védett helyen pihen, csak néha merészkedik ki a napfényre.

Üzemanyag-rendszer bajból adódóan az utolsó 10 évben nem sokat járt az autó, csak a  hordták bele a derék osztrákok az új alktrészeket, kilószámra

Üzemanyag-rendszer bajból adódóan az utolsó 10 évben nem sokat járt az autó, csak a hordták bele a derék osztrákok az új alktrészeket, kilószámra

Üzemanyag-rendszer bajból adódóan az utolsó 10 évben nem sokat járt az autó, csak a hordták bele a derék osztrákok az új alkatrészeket, kilószámra

De nemcsak nézni, vezetni is nagy élmény egy ilyen régi járgányt. A soros, hathengeres motor pillanatok alatt feléled és igazán szépen jár élvezetes a hangja, az ötfokozatú váltót pedig remekül lehet kapcsolgatni, már amennyit rendszám nélkül, a kastélykertben autózva kellett. A motor is teljesen másként működik, mint a mostani, a károsanyag-kibocsátási normák miatt agyonszabályzott darabok.

Egy motortér-szépségversenyen tuti dobogós lenne

Egy motortér-szépségversenyen tuti dobogós lenne

Egy motortér-szépségversenyen tuti dobogós lenne. Tágas és szinte műteni is lehet benne.

E28

Az 5-ös széria ezen kiadását 1981 és 1988 között gyártották, de ez a soros hathengeres benzinmotorral felszerelt, 125 lóerős típus – 520i – csak 1985-ig élt. Ekkor még a BMW-k fenekén lévő számból meg lehetett mondani, hogy milyen lökettérfogatú motor dolgozik az orrában, nem úgy, mint manapság, amikor már teljes a káosz. Nagyjából 720 ezer darab készült az E28-as szériából, belőle, motorválasztéka az 1,8 literes négyhengerestől a 3,5 literes hathengeresig minden igényt kielégített és természetesen volt belőle turbódízel kivitel is. wikipedia

Mennyire fájdalmas egy igazán alapos felújítás?

Te mire használnád, ha megvennéd?
Járnék vele, hiszen azért van
69% (22)
Csak veteránautós találkozókra járnék vele
9% (3)
Nitrogénnel töltött sátorban tartanám, 20 fokon még 30 évig
19% (6)
Nem is kéne
3% (1)
Először is vegyünk egy autót. Az érintett szakmabeliek – mint pl. karosszérialakatos, autószerelő, fényező, kárpitos, szemcseszóró, futóműves, szinterező és még sorolhatnám – igényeik kielégítése előtt alkatrészeket is kell vásárolnunk ha nem megy akkor pedig legyártatnunk. Munkaórák számát tekintve 1000 óra felett kényelmesen számolhatunk plusz sok egyéb mint pl. szállítási költségek.

Ezernyi telefonálás, autókázás és a makacs, de időhúzós szakemberekkel való küzdés is természetes velejárója a dolognak. Így minimum 1 éves időbefektetést is igényel a pénzen kívül, ha saját magunk végezzük a munkát. Szakembereknek azt, hogy „ráér…”  ki ne ejtsük, mert ezt komolyan fogják  venni  és sosem készülnek el.

Hasonló korú autók – bár az állapotuk korántsem ilyen – máshol is találhatók. Itt egy ’86-os Mercedes, itt pedig egy BMW 318i nézhető meg.

Harmincon túl is van élet: BMW 520i 81 Közeleg a 200 ezer kilométer, de 30 év alatt ez nem is tűnik soknak

Ennek ellenére a gazdája nem akarja örökre megtartani. Azért, hogy csak a garázsban álljon, és csak néhanapján dugja ki az orrát a félhomályból, nem sok értelme van hasonló jószágot birtokolni. Valaki megmentené?