Van itt Magyarországon egy Z-Tech Autó Kft. nevű cég, ami Kínából hordja konténerszám ide hozzánk az ablaktörlőt, xenonlámpát, jégkaparót sok-sok éve már. Az utóbbi időben ők is felfedezték az elektromos kisjárművek térhódításában rejlő piaci lehetőséget, és egész használható minőségű, ráadásul jó árú villanybicikliket, elektromos robogókat kezdtek importálni. Ezeket saját márkanéven, Z-Tech ZT-akárhány kóddal lehet kapni az ország számos kerékpárboltjában.

Andris kolléga, mint majom a köszörűkövön. Csak ő jobban élvezi (mármint Andris)
Kétkerekes kaszkadőrködés - a bevásárlókocsi-szerű jármű játékszernek remek móka

Kétkerekes kaszkadőrködés – a bevásárlókocsi-szerű jármű játékszernek remek móka

Kétkerekes kaszkadőrködés – a bevásárlókocsi-szerű jármű játékszernek remek móka


A sok konvencionális jármű mellett ZT-16 néven valami egész furcsa szerkezet is bekerült a portfólióba. Három kereke van, vagyis tulajdonképpen öt, van ülése, ami nem is igazán kell, és bár nincs rajta rükverc, mégis lehet vele tolatni egy kicsit.

Talán a Segwayre emlékeztet leginkább, attól eltekintve, hogy nem rendelkezik a két, egymás melletti kerék nyújtotta abszurd hangulattal. Viszont lehet rajta állva utazni, egy kis ügyességgel két keréken is lehet vele közlekedni, végsebessége, terepjárási képessége is nagyjából azonos a Segway-ével.

Íme, Szörényi kolléga, ahogy ezzel a furcsasággal örömködik:

a videó a hirdetés után indul

350 Wattos villanymotorja sík úton 20-25 km/h sebességig képes gyorsítani a szerkezetet, 100 kilós utassal. Ez már egy kicsit veszélyes tempó a meredek kormánytengelyű, könnyen felborítható gépnek – ezért van a kulcsos főkapcsolónak két állása. Az első pozícióban 8 km/h, könnyed kocogótempó a ZT-16 limitje, nagymamák így mehetnek biztonságosan a piacra. A második állásban 16 km/h az elvi végsebesség, de enyhe lejtőn mértem GPS-szel 30 felettit is, viszont ilyenkor már nem szabad kapkodni a kormánnyal.

A legvége, enyhe lejtőn, GPS alapján

A legvége, enyhe lejtőn, GPS alapján

A legvége, enyhe lejtőn, GPS alapján


A kis kitámasztókerekeknek hátul nem sok értelmét láttam, viszont a 180 fok fölött forgatható első kerékkel (teljesen körbefordítani a kábelezés miatt nem lehet) egy helyben pörögni, vagy akár kanyarodva visszafelé elindulni is lehet. Majdnem olyan mozgékony a gép, mint a Segway.

A gumifüstölés szerelmesei induláskor álljanak hátra a trepnin, mert ha elöl kicsi a súly, mókásan kipörgő hajtott kerékkel rajtol el a kis szerkezet. Az első dobfék hatásos, bár nagy tempóról erősen fékezve valamiért elhúzza balra a triciklit.

12 Ah-s ólom-sav akkumulátor rejlik az ülés alatt – bár a gép lítium-akkuval is készülhetne, így is 260 ezer forint körüli ára úgy belereccsenne a négyszázezres kategóriába. Ami játéknak drága, Segwaynek olcsó: a Segway alapmodelljének listaára mindmáig nem akar 2,4 millió forint alá esni. Funkcionalitásában a kínai ketyere sem igen marad alatta – tizedáron.

Adatlap
Motor kefe nélküli agymotor
Teljesítmény 350 Watt
Motor névleges feszültsége 48 volt
Végsebesség sík úton 16 km/h
Terhelhetőség 105 kg
Fék dobfék az első keréken
Hatótáv >30 km
Töltési idő 6-8 h

No de mi is ez a funkcionalitás? A ZT-16 remek eszköz például nagyobb telepek raktárosainak, biztonsági őreinek munkáját támogatandó: viszonylag gyorsan, fáradság nélkül járhatók be vele nagyobb területek. Már ha nincs benne túl nagy szintkülönbség. Egy meredekebb kocsifelhajtón már le kell szállni a kis tricikliről, rossz úton pedig nehézkesen döcög át a két kis kitámasztókerék hátul.

Öröm vele a bevásárlás, ha viszonylag sík faluban lakik az ember

Öröm vele a bevásárlás, ha viszonylag sík faluban lakik az ember

Negyven kilós tömege sajnos eléggé megnehezíti a jármű csomagtartóba, vonatra, távolsági busza emelését, pedig egy gyors-zár megoldásával lefittyenthető kormányával előzékenyen bőrönd nagyságúvá zsugoríthatók a befoglaló méretek. Jobb lenne könnyebb lítiumakkukkkal, csak akkor nem negyedmillióba kerülne, hanem félbe.

Ezzel az akkuval 15 km/h körüli sebességgel sík terepen egy mázsa alatti felnőtt 25-30 kilométeres hatótávval kalkulálhat. Persze a zötyögős, rugózatlan eszközzel valószínűleg kevesen indulnának kirándulni, ezért inkább úgy fogalmazom át a hatótávot, hogy hetente egyszer-kétszer elég tölteni, ha a kislányom néha csap pár kört a kertben, én meg ökörködök vele néha unalmamban két keréken, vagy elugrom vele az utca végi boltba. Vagy akár kocsmába – ha járnék kocsmába. A ZT-36 350 watt alatti teljesítményével, remek világításával nem bicikli, nem robogó, nem gördeszka; épp olyan megfoghatatlan valami a közlekedésben, mint a kétkerekű villanyroller. Csak stabilabb.

Hát ez a ZT-36. Testesebb, mint egy kétkerekű  elektromos roller, de valahogy sokkal érdekesebb dolog használni a fronthajtás miatt. Viszont hogy mire is jó valójában, ha az ember nem biztonsági őr, vagy raktáros, még sokáig kell fogalmaznom magamban. Gyerekjátéknak kicsit drága, még ha nyolcéves kislányom folyamatosan rágja is a fülem, hogy ne adjam vissza.

(Köszönjük a tesztjárművet a budakeszi Zöldcucc bemutatóteremnek!)