Ne állíthasson meg a rendőr bárhol; hangolják át jobban a lámpákat; szedjék le a fölös táblákat és vizsgálják felül a parkolást – íme, néhány állítólagos népjavaslat a KRESZ megváltoztatására, amelyekről a kormány szerint önök, kedves olvasók döntik el, hogy bekerüljenek-e a KRESZ-be. Csak szavazni kell.

Márciusban indította el a Miniszterelnökség a szerintem.kormany.hu nevű oldalt a hivatalos indoklás szerint azért, mert „a Nemzeti Ügyek Kormánya kiemelt figyelmet fordít a magyar emberek véleményére…, a mindennapi életet segítő javaslatok begyűjtésére”. Első akciójában a kabinet azon közlekedési szabályok megváltoztatására kért tippeket, amelyek bosszantják a népet.

„Több mint 500-an erősítették meg regisztrációjukat, és ezek a felhasználók több mint 400 javaslattal éltek” – közölte a Vezess.hu kérdésére a Miniszterelnökség, amelynek munkatársa elmondta, hogy az online beküldött KRESZ-módosítási tippek „döntő többsége releváns” volt.

A lakosság 0,005 százaléka által javasolt KRESZ-módosításokat iránymutatásként kell értelmeznie a jogalkotó minisztériumnak - állítja a Miniszterelnökség. Ismerje meg a lehetőségeket!

A bírságokról nem lehet szavazni. Pedig sokan felvetették, hogy változtatni kellene itt is

A bírságokról nem lehet szavazni. Pedig sokan felvetették, hogy változtatni kellene itt is

Ennek ellenére az amúgy a közlekedési szabályok megváltoztatásában illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakértői – akiket megkért a kormányfő irodája a szortírozásra – mindössze 13-at választottak ki arra, hogy ajánlatként feltegyék a kormányzati oldalra, tessék, ezekről lehet szavazni.

A javaslatokat rövidítve közöljük (itt olvashatóak teljes terjedelmükben):
    1, kizárólag a biztonságos helyeken állíthassa le a rendőr az autósokat
    2, szedjék be a fölösleges, és a kint felejtett táblákat
    3, plusz vizsga nélkül is vezethessenek 125-ös motort a B-s jogsival rendelkezők
    4, segédmotorral is lehessen utast szállítani, ha van gyári utasülés és lábtartó
    5, jobban hangolják össze a közlekedési lámpákat
    6, írják ki a forgalomirányító lámpák váltásának idejét
    7, biztonságosabbak legyenek a forgalomirányító lámpák kiegészítő jelzései
    8, tegyék egyértelműbbé a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat
    9, kapjanak védelmet a családi parkolóhelyek
    10, vizsgálják felül a parkolási szabályokat
    11, a veszélyes kereszteződésekben legyen körforgalom vagy jelzőlámpa
    12, tegyék lehetővé harmadik gyerekülés használatát a kocsi első ülésén
    13, a leállósáv új neve mentősáv legyen

Érdekes, hogy miközben az emberek által beküldött javaslatok többsége a kerékpáros közlekedésre és a KRESZ szabálysértési tételeire vonatkozott a parkolás mellett (ezt még a kiválasztás előtt közölte velünk a Miniszterelnökség), végül a bringások életére vonatkozóan egyetlen javaslat került be a 13-ba (igaz, az elég átfogó), míg a szabálysértési tételek megváltoztatásának lehetősége teljességgel kimaradt.

A szakértők szerint nem toldozgatni-foldozgatni kellene a KRESZ-t újabb szabályok bele tömködésével, hanem újat írni. Sokkal rövidebbet, sokkal egyszerűbben fogalmazva

A szakértők szerint nem toldozgatni-foldozgatni kellene a KRESZ-t újabb szabályok bele tömködésével, hanem újat írni. Sokkal rövidebbet, sokkal egyszerűbben fogalmazva

A Miniszterelnökség szerint az – ezek szerint csak részben akceptált – javaslatok azt mutatják, hogy „az emberek örömmel vesznek részt az ország közös ügyeinek alakításában”. Egyúttal sikeresnek minősítették saját akciójukat, amelyben a tízmillió lakosból 500-an vettek részt, azaz a lakosság 0,005 százaléka.

A történet folytatása úgy néz ki, hogy a napokban „a regisztrált felhasználók” szavazhatnak arról, hogy melyik javaslatot támogatják. Ez, ha jól értjük, bő 500 embert jelent. A voksolás zárásának időpontjára, bár kérdeztük, nem mondott konkrét időpontot a Miniszterelnökség. Közlésük szerint a javaslatok „a felület működésének tesztelésére is szolgálnak, így a szavazás lezárása is a tapasztalatok fényében valósulhat meg”.

Kíváncsiak voltunk arra is, végül az egyes javaslatokra leadott szavazatok száma, vagy szakmai érvek döntenek arról, hogy melyik javaslat kerül be végül a KRESZ-be. „A javaslatokra beérkező támogatások aránya arra szolgál, hogy segítse a döntéshozókat azok állampolgári elfogadottságának felmérésében, iránymutatásra szolgál a minisztériumok számára” – így a válasz kérdésünkre.

Mivel igen eltérő mennyiségű jogalkotói munkát feltételeznek az egyes javaslatok, kérdés, hogy melyik mikor lehet hatályos. Erre azt mondták az illetékesek, hogy a szavazás lezárulta után kezdődhet meg a beépülésük a KRESZ-be, aminek az idejét jelenleg egészen pontosan ők sem tudják.

Őszintén reméljük, hogy mindannyiunk érdekében minél előbb, minél több megvalósul a javaslatok közül, ugyanakkor már látjuk magunk előtt a kabinet kiadványát a választási kampányban: önök javasolták, mi megcsináltuk.

Ezt olvasta már?
Amerika elkérte a magyar világújdonság tervét!