Két évig tartó építkezés után a mai napon Győrben Orbán Viktor vezényletével beindult az Audi új járműgyára, ahol (hivatalosan) megkezdődött az Audi A3 szedán sorozatgyártása. Az esemény jelentőségét mutatja, hogy nemcsak Audi AG igazgatótanácsának elnöke, Rupert Stadler, hanem a Volkswagen-konszern elsőszámú vezetője, Martin Winterkorn is jelen volt, Ferdinand és Ursula Piech, valamint számos magyar politikus mellett.
A Győri Filharmonikusok által élőben játszott magyar majd német himnusz után jöttek következtek a nyitóbeszédek, amelynek legvégén szólalt fel a magyar miniszterelnök. „A soha nem látott méretű dunai árhullámok elleni védekezésben nyújtott segítsége is azt jelenti, hogy az Audi Magyarország valódi szövetségese, a magyar emberek barátja. Köszönjük Audi” – kezdte beszédét Orbán Viktor, aki a hazai összefogásról és a fejlődő magyar gazdaságról ejtett még néhány szót. Autós hasonlattal is élt a miniszterelnök, szerinte a gazdaság jelenleg hármas fokozatban van és még feljebb kell kapcsolni, négyesbe majd ötösbe.
A ceremónia legvégén Orbán és az Audi legfőbb vezetői egy vezérlőpulthoz vonultak, ahol saját kezükkel egyesével indították be az üzem különböző területeit. A szokásos autóval a gyártósorról való lehajtás most elmaradt.
Az Audi teljes gyártási folyamatot lefedő járműgyárat hozott létre présüzemmel, karosszériaüzemmel, lakkozóval és járműszereldével (korábban csak összeszerelés folyt itt). Az autógyártó összesen több mint 270 milliárd forintot fordított az építési munkálatokra, gyártó berendezésekre és az infrastruktúra kiépítésére.
Az Audi Hungaria a gyárbővítéssel 2100 új munkahelyet teremtett. A szakemberek többek között az Audi német gyáraiban, Ingolstadtban és Neckarsulmban, valamint nemzetközi Volkswagen telephelyeken készültek fel új feladataikra. Az cég munkatársainak száma ma már meghaladja a 9000 főt.
Az új gyárral az Audi Hungaria összterülete duplájára, mintegy négymillió négyzetméterre növekedett. A vállalat alapítása óta az autógyártó összesen 5,7 milliárd euró értékű beruházást valósított meg Győrben. Az Audi ezzel az ország legnagyobb külföldi befektetője.
Az Audi Hungariáról
Az Audi Hungaria ebben az évben ünnepli fennállásának 20 éves jubileumát. A győri üzem az Audi első olyan gyár, amely Németországon kívül épült. 1993 óta a vállalat a világ legnagyobb motorgyárává fejlődött és a Volkswagen Konszern márkái számára szállít erőforrásokat.
Az Audi TT összeszerelése 1998-ban kezdődött. Eddig a győri gyárban az ingolstadti telephellyel kooperációs gyártás keretében szerelték össze az Audi TT Coupé, TT Roadster, Audi A3 Cabriolet és RS 3 Sportback modelleket.
2006 óta az Audi Hungaria alumínium karosszériaelemet szállít az Audi R8-hoz. 2012-ben a vállalatnál 1 915 567 motor és 33 553 jármű készült.
Az új járműgyárban ma kezdődött meg az Audi A3 Limousine sorozatgyártása, amely a többi modellel ellentétben teljes egészében itt készül. A jövőben Győrben évente 125 000 autó hagyja el a gyártósort az A3 szedán mellett készül itt ferdehátú is.
A legfontosabb szegmens
A miniszterelnök nemrégiben a kecskeméti Mercedes gyárban is vállalt segédmunkát, és levezette a gyártósorról az első CLA-t, amely egyébként az A3 szedán egyik legfőbb konkurense. Az árán viszont ez kevésbé látszik, mivel nagyjából két millióval drágább az Audinál.
Az Audi a legnagyobb piaci szegmensbe, a kompakt limuzin osztályban jelenik meg az A3 szedánnal, ahol ezidág leginkább a tömeggyártók termékeire csapott le a közönség, a prémium márkák jelenléte híján.
Az 4,46 méter hosszú Audi 14,6 centivel hosszabb az ötajtós Sportbacknél, tengelytávolsága 2,64 méter, ami így az A3-kínálat leghosszabbja. A hasonlóság ellenére a szedán egyetlen karosszériaeleme sem egyezik a háromajtóséval, csomagtartója pedig 45 literrel többet nyújt, 425 literes.
Két benzines, egy dízel – gyenge benzines nincs
Egyelőre két benzines és egy dízelmotorral indul a gyártás. A 1.4 TFSI benzinmotor erősebb (140 LE) hengerlekapcsolásos technológiával is szerelt változata 6,6 millióba kerül, míg a 180 lóerős 1.8 TFSI ára 7,7 milliótól indul. A legolcsóbb a 122 lóerős 1.4 TFSI lesz kicsit később, 6,3 millió forinttól indul majd az ára amely nagyjából 230 ezer forinttal kerül többe, mint az ötajtós Sportback. Ennél kisebb benzines nem lesz.
Dízelből indulásnál a kétliteres turbódízel elérhető 150 lóerővel 7,5 milliós alapáron. Később jön az erősebbik 184 lóerős kivitel 8,3 millióért, valamint egy belépő 1,6-os TDI dízelmotor 105 lóerővel 6,8 milliós listaárral.
Nem kell pár hónapnál többet várni a csúcsmodell, az S3 megjelenésére se, amelynek kétliteres turbómotorja 300 lóerős, maximális nyomatéka 380 Nm. Ez a modell kizárólag quattro összkerékhajtással lesz elérhető, míg a többi modell elsőkerék-hajtással készül.
Vezettük is:
Budapestről Győrbe volt is alkalmunk vezetni az új szedánt az autópályán. A nekünk jutó 1.8 TFSI quattro hajtással és S-line csomaggal felszerelve az egyik legdrágább verzió, felehetően jóval 10 millió feletti árral. Az A3 Limousine egyébként nem lesz itthon igazán népszerű, legalábbis az idei évre tervezett 80 darabos eladással ezt feltételezi az Audi.
A 180 lóerős turbós benzinmotor ereje bőséges, az adaptív futómű pedig a rövid tesztúton még dinamikus módban sem tűnt bántóan keménynek. A többi A3-ashoz hasonló prémium minőséggel készülő szedánnál a konkurens CLA-val szemben nem találunk csicsás részleteket. Viszont látványos megoldások nélkül az Audi mindenképpen jobban használható a Mercedesnél, legalábbis, ha a hátsó üléssort is szeretnénk kihasználni. Hatalmas fejtér azért itt sincs, 190 centivel már beleért a fejem a tetőkárpitba.
Részletes beszámoló a vezetésről a holnapi nemzetközi menetpróbát követően szombaton várható, addig is ebben a cikkben további érdekes információk olvashatók a Sanghaji Autókiállításon már látott A3-asról.