Íme, közlekedés-ésszerűsítő egyesületünk eddigi legbizarrabb, ugyanakkor egész sikeres ügye, kronologikusan. Csak a tényeket rögzítem, a hazai közúti közlekedés-szervezés színvonalának megítélését az olvasóra bízom.
FIGYELEM: hosszú lesz és keserves, csak akkor kezdjen bele a cikk olvasásába, ha van most legalább félórája egy jót bosszankodni! Én szóltam!
Köszönjük a támogatást a Continentalnak!
Egyesületünk fő támogatója, társunk a biztonságosabb, követhetőbben szabályozott közúti közlekedésért vívott küzdelemben a Continental.
Köszönjük a támogatást!
2013. február 18.: jeleztük a Magyar Közútnak, hogy a 8126-os számú úton (Csákvár-Felcsút) egy bosszantó és két veszélyes hibát találtunk. A bosszantó, hogy egy évek óta szinte semmilyen forgalmat nem bonyolító telephely jól belátható, STOP-táblával védett, széles rákötéssel ellátott bejáratát 70-es sebességkorlátozással kell megtisztelnie a főúton haladóknak. (Persze senki sem lassít itt – ez a két tábla tipikus példája annak a milliónyi felesleges korlátozásnak, ami eltompítja az autósok érzékeit valóban indokolt korlátozások esetén is.)
Csak azért nem történt eddig baleset, mert szinte csak helyiek közlekednek erre, akik még emlékeznek a táblára. Ha viszont idegen téved erre, vagy csak úgy simán egy elnézéses ütközés történik, lehet, hogy az eddigi főúton érkező megy majd börtönbe, hiába vezetett úgy itt, ahogy húsz éve, mondjuk.
A hab a tortán pedig az az Előzni tilos tábla, amit a záróvonal melletti szaggatott terelővonal annulál íziben: tökéletes ellentmondás feszül a tábla és az aszfaltfestés között.
2013. február 19.: mindössze egy napot kellett várnunk a válaszra. Idézem a MK levelét:
„Az első észrevételek a 8126 jelű közút 28+600 kilométerének bal oldalán a Szárra vezető magánút csatlakozásának problémájára vezethetők vissza. Társaságunk az útcsatlakozás rossz állapota, nem megfelelő burkolatszélessége és lekerekítő ívei, valamint az elsőbbségadás kötelező tábla hiánya miatt a Fejér Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségénél hatósági eljárást kezdeményezett az 1988. évi I. tv. 41.§ (1), (2) bekezdés alapján. Az eljárás során a magántulajdonosok helyett Szár Község Önkormányzata vállalta a javításokat, közben volt olyan állapot, amikor a tulajdonos szalaggal lezárta az útcsatlakozást, ami nyilván elfogadhatatlan volt a száriaknak és más használóknak. Társaságunk egyeztető tárgyaláson vállalta, hogy a 8126 jelű közúton a forgalombiztonság javítása érdekében az előzési tilalmat meghosszabbítja Felcsút felé és veszélyt jelző táblákat helyez ki. A táblázást és a legszükségesebb burkolatjel-festést elvégeztük, de a rossz időjárás miatt a felesleges burkolati jel megszüntetésre már nem került sor. A végleges kialakítást a tavasz folyamán elvégezzük. Az 1988. évi I. tv. 41 § (1) és a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet 2.§ (2) szerint a keresztező út kezelőjét terhelik a forgalmi renddel kapcsolatos munkák, így az elsőbbségadás tábla elhelyezése is. Társaságunk felszólította a tulajdonost, a hatósági eljárás még folyamatban van. A harmadik észrevétel, azaz a „70” tábla kérdésében a Femol-97 Kft. közútkezelői hozzájárulással és építési engedéllyel létesítette a telephelyét, melynek csatlakozásánál kerültek kihelyezésre az „útkereszteződés alárendelt úttal” és „70” táblák. A telephelyen mintegy 40 darab nehézgépjármű és 20 darab személyautó parkoló van. A cég fuvarozási tevékenységet folytat, jellemzően hattengelyes kőszállítókkal. Ezek telephelyre ki- és bekanyarodása lassú mozgással történik és a főirányban haladó járművekhez mért sebességkülönbség véleményünk szerint baleseti kockázatot jelent, a sebességkorlátozással ez csökkenthető. A cég működéséről, megszűnéséről nincs információnk, de láthatóan vannak tehergépkocsik a területen. A sebességkorlátozást a fentek alapján továbbra is fenn kívánjuk tartani.”
Vagyis amíg a jogvita folyik az út hovatartozását illetően, Fortunára van bízva, hogy ki pusztul el és ki nem a kereszteződésben, a Magyar Közút mossa kezeit. A 70-es tábla pedig marad, mert csak.
A legveszélyesebb helyszínnel kapcsolatban pedig felajánlottuk, hogy megvásároljuk azt a macisajt-táblát, ha kell, csak mondja meg a Közút, mi ennek a jogi menete.
2013. mácius 5.: a Közút válasza:
„Közúti jelzéseket csak az adott közút kezelője helyezhet el. Vagyis ha magánszemély megvásárolja a szükségesnek ítélt táblát és azt eljuttatja Szár Önkormányzatának, illetve fizeti a felállítás költségét, akkor helyezhető ki ilyen módon a közúti jelzés. A forgalmi rend nem igazodhat mindig a pillanatnyi helyzethez, ezt nem lehet napról-napra változtatni. A közút kezelője nem tudja megítélni és nincs is hatásköre egy cég gazdasági helyzetének a megítélésére, abból következtetéseket levonni és mindig ehhez igazítani a forgalmi rendet. Bekövetkezhet, hogy rövid időn belül lesz megrendelés és megindul a kamionforgalom, de természetesen ennek az ellenkezője is épp úgy előfordulhat. A jelenlegi forgalmi rend az építési engedélyben foglaltaknak megfelel, így megváltoztatni azt csak az engedély módosítását követően lehetséges.”
2013. április 4.: a Felszabadulás (vagy Elnyomásváltás) 68. évfordulóján Szár község önkormányzata lakonikus tömörséggel válaszolt:
„Tisztelt Rácz Tamás! Levelére válaszolva a következőket tudom elmondani, a terület magánkézben van és közigazgatásilag Felcsúthoz tartozik.” (Nyilván ez a lényeg, nem, hogy a kereszteződésben száriak fognak meghalni.)
2013. április 9.: válaszol a Közút is:
„Társaságunk továbbra is fenntartja korábbi álláspontját, vagyis nem változtatjuk meg a jogszabályi előírásoknak megfelelő forgalmi rendet.”
2013. május 9.: ügyvédi levél ment a Fejér megyei Kormányhivatalhoz, intézkedést kérve a megrekedt ügyben. (Ez a lehetőség nekünk eszünkbe sem jutott, sosem gondoltunk volna, hogy a Kormányhivatal nevű újdonsült valami lehet a fellebbviteli szerv az ügyben.)
2013. május 17. : válaszolt a Kormányhivatal; pofánk leszakadt. Fő kérdésük ugyanis az volt, hogy a 3700 forintos „hatósági eljárási díj”-at ki fizeti. Mi fizessünk, amiért szóltunk, hogy baj van az úton? Mintha a Rendőrséget 06-90-es számon kellene hívnunk, ha épp bejelentünk egy gyilkosságot. Abszurdisztán, de tényleg.
Úgy döntöttünk, már csak a hecc kedvéért is kifizetjük, bár minden jóérzésünk ellen való volt, hogy közlekedési veszélyhelyzeteket puszta civil jóindulatból megoldani akaró egyesületünknek kell pénzt adni azon az intézkedések kiharcolásáért, ami a közutak kezelőinek elemi kötelessége lenne.
2013. június 3.: kétharmad-siker. A Kormányhivatal határozatot hozott a kereszteződésben tábla kihelyezéséről és az ellentmondásos előzési tilalom megszüntetéséről, de a 70-es táblát még vizsgálja.
2013. június 6.: LÁTTAM A STOP-TÁBLÁT! Siker a legfontosabb ügyben, a másik kettő még nincs lezárva, de reménykedünk: 27-én helyszíni szemle!
Egyelőre így állunk. Majdnem négy hónap, ügyvéd bevonása és, tényleg máig nehezen tudom elhinni, a jóhiszemű bejelentő által becsengetett Hatósági eljárási díj kellett ahhoz, hogy három, nyilvánvalóan hibásan szabályozott közlekedési pont közül legalább az egyiken változást érjünk el. Hiába, a jó szándék mindig elnyeri méltó büntetését.
Utóirat a végére: a Kormányhivatal eddig 3 alkalommal küldött nekünk tértivevényes levelet, melyet az ügyvédi irodánk és a Közút is megkapott; plusz jött még egy a cikk megjelenése előtti napon egy helyszínbejárásról, ahova még két szereplőt meghívtak. Egy tértivevényes levél minimum 315 forint a Posta honlapja szerint, vagyis a Hatósági eljárási díjból 14×315, 4410 Ft csak a levelezésre ment az állami büdzséből. Már most mínuszban vagyunk, és még nincs vége az ügynek. Nekünk jó lett volna emailben is a válasz…