Figyelem, hosszú és itt-ott száraz szövegekkel megtömött anyag következik. Ennek ellenére talán érdemes végig olvasni, hiszen a szerzők azokat az apró trükköket, fogásokat szedték össze a kötelezően tudni való ismeretek mellé, amivel biztonságosabb, jobb hangulatú és hatékonyabb lehet a kerékpáros közlekedés. Ha egy levegővel nem tudod magad átrágni az olvasnivalón, itt egy tartalomjegyzék, válogass kedvedre!
- Alap tudnivalók, felelősség, rutin
- Kötelező felszerelések, védelem, szerviz
- Utasszállítás, sebességkorlátozás, egyirányú utca
- Tiltások, elsőbbség, járdahasználat
- Tippek, trükkök a biztonságos bringázáshoz, főúton, kerékpárúton egyaránt
- Függelék, fogalmak és a hatályos KRESZ linkje
Felelősség:
Minden döntésünkről és cselekedetünkről mi tehetünk, mivel önálló és szabadgondolkodásúak vagyunk. Az ítélkezés, általánosítás és más hibáztatása nem megoldás, ellenben a felelősség teljes vállalása az. Nincs két egyforma gondolkodás, viszont mindenki hibázhat, ez egy elfogadott tény, csak a mikéntje lehet más. Tiszteld a többi közlekedőt, ők is helyváltoztatás céljából közlekednek, (és nem azért, hogy keresztbe tegyenek a többi embernek). Ezért minden elsőbbségadást és szívességet, amit kapsz, köszönj meg és add tovább! Figyelem: a gyerekekért a szüleik a felelősek!
Végcélként tekinthetjük a Hollandiát és Koppenhágát, a kerékpározás alfája és omegája megtalálható ott. Az emberek legalább egyharmada biciklivel közlekedik nap mint nap. Mellesleg az időjárás csapadékosabb illetve hidegebb, mint nálunk!A kerékpáros alapvetően védtelen a többi járművel szemben, a körülbelül 60-120 kilogramm áll szemben a több tonnával. A gyalogosforgalommal szemben a kerékpár a nagyobb, ezért a KRESZ a gyalogosnak ad elsőbbséget a legtöbb esetben. Mindenki gyalogos: amint a vezető kiszáll autójából, buszából, teherautójából, leszáll a kerékpárjáról, gyalogossá válik! Azt se felejtsük el, hogy a kerékpáros is tud kárt okozni a többi járműben, nyilván kisebbet, mint fordítva. Balesetet szenvedett kerékpárosnál nem a kár nagysága, hanem a sérülés foka alapján méri fel a hatóság a felelőst.
Alap tudnivalók:
Látni és látszani. Nem ugyanaz a két dolog, viszont egymást erősítik. Látni, tehát figyelni, azaz észnél lenni. Látszani, mert a sötétben a kerékpáros láthatatlan a többi közlekedő számára. Ezért mindig legyen nálad lámpa és a többi láthatóságot segítő kiegészítő!
Esőben is lehet bringával közlekedni, erre igen jó példa a már említett koppenhágai és holland bringások elszántsága. Nincsen rossz idő, csak nem megfelelő öltözet. Mindenre találsz megoldást, rengeteg esőtől és sártól védő felszerelést lehet venni, sárvédőktől a vízálló ruházaton át bukósisak-esővédőig. Nem kell hatezer rétegben bringázni télen, 2-3 réteg is elég, akár utcai akár specifikus eső- és szélálló felszerelésben szeretnél menni.
Ha megfelelően vagy felszerelkezve a csapadék és szél ellen kifejezetten jó móka lehet rossz időben bringázni. Az időjáráshoz való alkalmazkodás sosem foszt meg attól a lehetőségtől, hogy elegánsan, csinosan, utcai ruházatban kerékpározz. Jó tanács: bringázáshoz mindig egy réteggel kevesebbet vegyél fel, mint gyalogláshoz, hiszen testmozgást végzel, így a túlzott bemelegedést és izzadást elkerülheted.
Technikai kihatása a csapadékos időnek az, hogy megnő a féktáv hossza, hamarabb kell elkezdeni fékezni, és óvatosabban vezess ilyenkor, a sínek az esőtől még csúszósabbá válnak. Nagyon szeles időben mindig legyél ura kerékpárodnak, ne hagyd, hogy a szél eltérítsen!
Járj a munkába bringával! Jóval kevesebb emberrel utazol, mint tömegközlekedésen, elkerülheted a reggeli dugóban a sok kuplungtaposást és a testmozgás felfrissíti a tested és az agyadat is, mielőtt a munkába temetkezel. Majdnem minden egyedül autózást kiválthatsz egy kellemes bringázással. Az izzadást elkerülheted, ha nem mész gyorsan (nem is kell igazából), illetve váltóruhával, ha van lehetőséged átöltözésre a munkahelyeden.
Legyél tisztában saját képességeiddel és kerékpárod határaival. Érdemes gyakorolni a fékezést, például egy üres parkolóban, gyorsíts fel és fékezz nagyot. Mindkét fékkart húzd, állj ki a nyeregből és a testsúlyodat helyezd hátra. Nem kell félni az első fék használatától, ha kitapasztalod, és nem téped ész nélkül, akkor soha nem fogsz orra bukni, viszont jóval hamarabb meg tudsz állni, mintha csak a hátsót húznád.
Ha már tesztelted magad és gyakoroltál, akkor élesben tapasztaltan fékezhetsz. Képességeid teljes irányítása érdekében ne vezess ittasan illetve bódult állapotban! Figyelem szükséges, hogy sikeresen elérd úti célodat, ha fáradt vagy még jobban figyelj oda, és menj lassabban, mert akkor kisebb sebességről kell megállnod vész esetén. A féktávot befolyásolja az aktuális időjárás, az út lejtése, minősége, a te reakcióidőd és a fékjeid beállítása. Ujjaid mindig legyenek a fékkaron, az is értékes időt vesz el baj esetén, amíg a fékhez érsz. A megcsúszás elkerülése érdekében fokozatosan húzd a fékkart normál lassításnál. Vedd figyelembe azt is, hogy az autók féktávja rövidebb is lehet, mint a tied.
Kattintás után jönnek a KRESZ szabályai, és a kötelező felszerelések!
KRESZ szabályok
Felszereltség:
Első- és hátsó lámpa: előre fehér, hátulra vörös színben. Szürkületkor és nehéz látási viszonyok esetén is használd. Előre lehet kapni nagy fényerejű lámpát, hogy jobban láss kivilágítatlan útszakaszokon, valamint villogókat is, amelyek természetesen csak a láthatóságot szolgálják. Egy jó lámpa akkor használ, ha mindig nálad van és levehető, így nem köt meg a napszak illetve a tolvajok előfordulása sem. A bringaboltokban találsz akkumulátoros és LED-es lámpákat is. Ne felejtsd el időben bekapcsolni!
(KRESZ jogszabály, 54.§, (6) A kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között abban az esetben szabad közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson a) előre fehér-, hátrafelé piros színű, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpát és fényvisszaverőt helyeztek el, és b) lakott területen kívül kerékpáros fényvisszaverő mellényt (ruházatot) visel.)
Tehát:
- Első fehér és hátsó vörös színű prizma
- Csengő
- Két, egymástól független fék
- Borostyánsárga küllőprizma, legalább az első keréken
- Fényvisszaverő mellény: lakott területen kívül kötelező viselni!
A védelemről:
A leghasznosabb a kerékpáros fejvédő sisak. A KRESZ ugyan nem teszi kötelezővé, de igen erősen ajánlott, hogy biztonságban lehessen kerékpáron közlekedni. Baleset esetén ha a fej a földhöz, vagy valamilyen másik tárgyhoz ütközik, az ütközés erejét elnyeli a fejvédő. A bukósisak nem védi meg mindentől, csak csökkenti a károkat, egy jó minőségű sisak akár 45 százalékkal csökkentheti a sebesülést.
Itt is képbe jön a szülők felelőssége gyerekeikért. Ha kerékpárral szállít szülő gyereket, akkor legyek sisak mindkettőjükön! Egy sisakban utazó gyerek nem szeretne egy traumával több, és egy sisak nélküli szülővel kevesebb lenni, és a szülő sem szeretne egy életre bűntudattal élni. Míg ha nem történik komolyabb baleset, a gyereknek akkor sem jó tanítás, ha anyukája vagy apukája fejvédő nélkül teker, míg neki el kell viselnie a fejvédőt a fején. Ezért fontos, hogy mindkettőjükön legyen sisak. Egy fejvédő nem feltétlenül kényelmetlen. A kínálat nagyon nagy, mindenki talál számára megfelelő darabot, a szín, forma, szellőzés és stílus rengeteg féle modellje fellelhető. A sisaknak mindenképpen fejre kell illeszkednie méretben, és tartania kell a fejet, nem szabad lazának lennie. A hátracsúszott sisak hasznavehetetlen nem véd meg semmitől.
A kerékpár megfelelő állapota és felszereltsége is kitétele a problémamentes kerékpáros közlekedésnek. Ezzel a saját- és a többi ember biztonságát is növeled. A kerékpárszervizek egyik alap művelete a kis- illetve nagygenerál, ami azt jelenti, hogy átnézik a kerékpárodat és kijavítják az esetleges hibákat. Ilyet érdemes legalább félévente csináltatni, hogy a kerékpárodon ne múljon a saját épséged.
Kerékpárod tartósságát nem csak a karbantartással növelheted, hanem helyes lakatolással is, hiszen így a tied marad kerékpárod. Ehhez a legjobb lakat az U-lakat illetve egy vastagabb, speciális lánc.
További megoldás még a kerékpárokba építhető és kerékpárokra tehető GPS készülék, amely a lopás után segít megtalálni az eltulajdonított bringát. Ajánlott a biciklire biztosítást kötni, amely lopás és baleset esetén megtéríti a kerékpár teljes értékét vagy annak egy részét.
Az irányváltoztatás jelzése az oldalirányba kitett kar. Az indexlámpa kerékpáros megfelelője nagyon fontos, mindenki felháborodott már egyszer legalább, mert egy adott pillanatban nem indexelt egy autó. Az irányváltoztatást megfelelő időben (lassítás előtt és hátranézés után) és távolságban kell jelezni kanyarodást megelőzően, sávváltási szándéknál, valami kikerülése előtt, megállás előtt és mielőtt balra húzódnánk sávon belül.
A következő oldalon a kerékpáros utasszállításról is szó esik.
Utasszállítás
Ha felnőtt személyt szeretnénk ugyanazon bringán szállítani, amelyet mi hajtunk, ne tegyük. A személyszállítás legális módja a tandem kerékpár, máshogyan (csomagtartón, kormányon, felsőcsőn ülve) erősen balesetveszélyes és tilos. Egyedül gyerekeket lehet szállítani kerékpáron, ennek helyes módja a gyerekülés, 1 darab 10 évnél fiatalabb gyereket 16 évnél idősebb személy vihet kétkerekű kerékpáron.
Kettőnél több kerekű kerékpáron csak 17 éven felüli vezető szállíthat gyereket.
(KRESZ jogszabály 54.§ 5) A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast. (9) A három- vagy négykerekű segédmotoros kerékpárral személyt szállítani akkor szabad, ha a jármű vezetője a 17. életévét betöltötte.)
Sebességhatárok természetesen a kerékpárnál is vannak. A száguldozás több szempontból ártalmas, balesetveszélyes rád nézve, a közlekedőtársaidra nézve és az ijedségből is származhatnak komoly balesetek. Ha mindenképpen adrenalinra vágysz, ne a forgalomban éld ki magad, hanem egy zárt pályán, hegyi lejtőkön vagy egy üres parkolóban. Kerékpárúton a maximum megengedett sebesség 30km/óra, közúton bukósisak nélkül 40, sisakkal 50km/óra maximum sebességgel mehetsz. Gyalogos-kerékpáros zónában a kerékpárosoknak kijelölt helyen 20, máshol 10km/óra a szabály.
Az autósok és gyalogosok gyakran rosszul ítélhetik meg sebességedet (általában alulbecsülik), számíts erre, ne érjenek efféle meglepetések. (KRESZ jogszabály 26.§ d) teherszállításra kialakított motoros triciklivel, elromlott járművet vontató gépjárművel, segédmotoros kerékpárral, lakott területen kerékpárral 40 km/óra) lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít 50 km/óra, db) lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel 40 km/óra, d/2. a kerékpárúton közlekedő járművel 30 km/óra, d/3. a gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel 20km/óra.)
Pár éve új szabálymódosítások léptek érvénybe, az egyik szerint a kerékpáros behajthat egyirányú utcába, szembe a forgalommal, ha kivételező tábla engedélyezi. Komolyan kell venni a megkülönböztető táblát, mert nem minden egyirányú utca alkalmas szembehaladásra, sajnos ezt nem minden kerékpáros veszi figyelembe. Előzetesen közlekedésmérnökök mérik fel a terepet, és az ő számításaik alapján döntik el, hogy lehessen-e egy adott egyirányú utcát kerékpárosoknak kétirányúvá tenni. Viszont érdemes másként is gondolkodni erről a dologról.
Egy egyirányú utca mellett általában van egy másik is, ami a másik irányba megy, így sokkal okosabb, ha még egy utcányit elmegyünk a másik utcáig, ami a mi útirányunk szerint megy, minthogy kockáztatva szembe menjünk az autóforgalommal. Az egyirányú utcák jellemzői a parkoló autósor, és a forgalommal azonos irányba haladva biztonságosabb a parkoló autóktól beszűkült utcában menni, ráadásul az autósoknak is egyszerűbb számítani utadat, ha egy irányba haladsz velük, ahelyett, hogy hirtelen szemből felbukkansz. Vegyük figyelembe, hogy nem minden autós tud kezelni ilyen helyzeteket.
Az elsőbbségről bővebben. Egy alap rangsor mutatja a közlekedők elsőbbségét. A magasabban rangsorolt felülírja az alacsonyabb pontokat. Íme a rangsor:
- A gyalogosoknak elsőbbsége van a zebrákon a kanyarodó járművekkel szemben
- Rendőr és jelzései
- Forgalmi jelzőlámpa
- Az elsőbbségadást szabályozó táblák
- Jobbkéz szabály
A zebrára lépő gyalogos előtt meg kell állnod, akkor is, ha a zebra tőled távolabbi végéről indul. Zebrán csak a bringádat tolva mehetsz át, így te is gyalogosnak számítasz. A körbenézést sose felejtsd el, sokkal jobb, ha üres úton mész át, mintha több autót meg kell állítanod. Figyelj akkor, amikor bringával kanyarodsz, a zebrán add meg az elsőbbséget a gyalogosoknak, bringával szemben is nekik jár. Ha lehet, ne cikázz át a gyalogosok között, várd meg őket.
Mindig köszönd meg, ha külön adják meg az elsőbbséget, akkor a másik fél tudni fogja, hogy vetted, és gondolj arra is, hogy jó érzés, ha te kapsz mástól elsőbbséget. A szemkontaktus és a kézjelzések egyértelműsítik a közlekedők szándékait. Ha a kerékpárutat autóút keresztezi, akkor az autósnak van elsőbbsége!
Tiltások, elsőbbség, járdahasználat következik:
Kerékpárral kötelező a kerékpárúton menni, kivéve, ha 30km/óra feletti a sebessége a kerékpárosnak. Továbbá szabad kerékpározni olyan úttesten, ahol piktogrammal van jelezve, például kerékpársávban, buszsávban illetve gyalogos- és kerékpárúton és gyalogos-kerékpáros zónában. (KRESZ jogszabály 54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.)
Rendőrségi rutinellenőrzések kerékpárosoknak is vannak. Ekkor megnézik, hogy minden szabály által előírt felszerelés megtalálható a bringán. Természetesen szabályszegés tettenérése esetén is várható a rendőrök ellenőrzése. Ide tartozó szabály, hogy a bringásokra is vonatkozik a zéró tolerancia szabálya!
KRESZ jogszabály 54. §
(7) Tilos
a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni;
b) elengedett kormánnyal kerékpározni;
c) kerékpárhoz oldalkocsit, valamint – kerékpárutánfutót kivéve – egyéb vontatmányt kapcsolni;
d) kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni;
e) kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani
f) kerékpárral állatot vezetni
Elsőbbség
Az elsőbbségjelző táblák remek szolgálatot tesznek. A stoptáblát nem kell magyarázni, viszont vedd komolyan mindig, mert fokozott veszélyt jelez! Az elsőbbségadás kötelező-táblánál mindig add meg az elsőbbséget, hiszen te vagy a „gyengébb”. A főútvonal-jelző táblákat se hagyd figyelmen kívül, azt a kereszteződés után találod, nem ott, ahol például stoptáblát! Egy adott út, utca főútvonali státusza változhat, lehet, hogy nem végig ugyanaz.
Egy tipp: érdemes nézni a kereszteződésekben a többi utca tábláit, a formájukról hátulról is felismered, a főútvonalas táblákat pedig te is látod.
(KRESZ jogszabály 31.§ (5) Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik b) jobbra bekanyarodó járművel a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő, attól jobbra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére, c) balra bekanyarodó járművel d) az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére.)
Egyéb tiltások:
Jobbról kerülni tilos! Mindig balról kerülj mozgó járműveket (és általában a nem mozgóakat is)! Az egyetlen alkalom, amikor szabad jobbról kerülni, az a piros jelzőlámpánál való várakozásnál van. Ekkor, ha előre tudsz csorogni, akkor menj teljesen előre, lassan, az első kocsi elé kicsivel. Onnan már lát a sor vezetője, és megvárja, amíg elindulsz. Ha nem tudsz előrecsorogni, akkor állj be a sáv közepére, és mindig olyan helyre, ahol látható vagy (vagyis ne holttérbe).
Ha kanyarodni kívánsz indulás után, mindig jelezd előre, a sor elején és közepén állva is. Mindig győződj meg arról, hogy az előtted és a mögötted álló autós indexlámpája villog-e. Az indulás várható idejét a környező jelzőlámpák alapján következtetheted ki. Ha elindultatok, kiszámítható ívben sorolj jobbra, hogy a nálad gyorsabbak elmehessenek melletted.
(KRESZ jogszabály 36.§ (12) Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, – előre sorolás céljából – kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.)
Járdázás:
A KRESZ-szabályzat szerint 12 éves korig megengedett. Bevett, rossz szokás felnőttként is a járdán közlekedni! Zavarja a gyalogosokat és a bringásra is veszélyes, a gyalogossal történő baleset esetén a gyalogos mellett ő is sérülhet komolyabban a tereptárgyak miatt is. Egészen kicsi gyerekek közlekedési helye és játszóhelye lehet a járda.
Tudni kell még azt is, hogy a gyalogos nem körültekintő eléggé, nem számítanak náluk gyorsabb közlekedőkre a járdákon, ezért is a gyalogosoké az elsőbbség. Valamint az autósok sem számítanak bringásokra a járdán. Néha, amikor viszont elkerülhetetlen, szálljunk le a bringáról és toljuk, esetleg rollerezve, fél lábbal hajtsuk. Ilyenkor a kerékpáros gyalogosnak számít! Ügyelj a megfelelő távolságra, amikor garázskijáratok és kapualjak mellett haladsz el, ezek is keresztforgalomként funkcionálnak. Külföldi tanulmányok szerint 2-3-szor veszélyesebb járdán közlekedni kerékpárral, mint úttesten, tehát ne járdázz!
(KRESZ jogszabály 54.§ 2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.)
És íme egy rossz szokás: mobiltelefonálás vezetés közben. Ugyanúgy veszélyes, mint autóban, ha nem veszélyesebb. A nehezebb kormányzás és a figyelem megosztottsága miatt erőteljesen nem ajánlott.
Helyzetek:
Egyenesen menj, tartsd a sávot. A lényeg, hogy kiszámíthatóan mozogj. Ha párhuzamos parkolósáv mellett mész, ne kanyarogj be minden beugróba, kátyús úton mindig előretekintően kerüld a lyukakat, ne úgy haladj előre, ahogyan egy kígyó teszi, nagy kitérőkkel. Ez zavaró a többi közlekedő számára és balesetveszélyes nekik és neked is.
(KRESZ jogszabály 25.§ (3) Az autóbuszöblöt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodó sávot, a gyorsító és lassító sávot, a nyitott kerékpársávot, valamint a kerékpársávot a (2) bekezdésben említett jobbra tartási, vagy az úttest jobb szélén való haladási kötelezettség szempontjából figyelmen kívül kell hagyni. A kerékpársávon csak kerékpárral szabad közlekedni – az egyirányú forgalmú úton kijelölt kerékpársáv kivételével – az úttest menetirány szerinti jobb oldalának haladási irányával azonos irányban.)
Ha álló helyzetből indulunk, figyeljünk az egyenes indulásra, ne kacsázzunk kétméretes amplitúdóval, és haladásnál is törekedjünk az egyenes vonalú egyenletes mozgásra. Minél kiszámíthatóbb, annál biztonságosabb.
A mozgó- illetve stabil tárgyakat messziről biztonságos kerülni, megelőzvén a baleseteket. A kerülést megelőzően mindig bizonyosodj meg a helyzetedről, hátranézéssel ellenőrizd a mögötted történő dolgokat! Ide tartozik az is, hogy egy autó 1,5 méter távolsággal tudja biztonsággal kikerülni a kerékpárost, ugyanez vonatkozik a bringásra is, vagyis egy (álló) autót 1,5 méterrel kerüljük ki. A teherautókat és buszokat nehezebb irányítani, jóval nagyobban nálad és a holtterük is lényegesen nagyobb, ezért tarts nagyobb távolságot, és engedd el, akár félreállással is.
Egy újabb veszélyforrás, amit az autóvezetők és utasaik nem feltétlenül ismernek: az ajtózás. A visszapillantó tükörből láthatod, hogy a vezetőülésben ülnek-e. Nem minden vezető néz bele sajnos kiszállás előtt. Ha parkoló kocsisor mellett haladsz, saját épséged érdekében menj beljebb a sávban, hiszen te vagy a kisebb és törékenyebb ebben az esetben is.
Mások feltartása illetlen és veszélyes. Ha nem muszáj, márpedig nem muszáj, engedd el a gyorsabbakat. Hatékonyabb és élvezetesebb beleolvadni a közlekedés áramlatába.
Kattintás után tippek a biztonságos közlekedéshez főútra, bicikliútra:
Úthibák és egyéb veszélyes tényezők
Ha a városban közlekedsz, hozzászoksz a sok kátyúhoz. Egy kátyú a bicikliben tudja a legnagyobb kárt okozni, ezért kerüld ki azokat, vagy ha lehet, egyáltalán ne járj kátyús utakon. Kerülésnél ne kacsázz, időben, jó távolságból kerüld. Figyelj ekkor arra is, hogy ekkor az autóhoz mennyire vagy közel, illetve a kátyúk az autóknak is problémák, ők is kikerülik. Az út szélén a rácsos csatornafedelek rácsai, hibásan, párhuzamosak lehetnek a kerekeddel, ezért kerüld ki, mert ha a kereked beszorul, előreeshetsz.
A sínek keresztezésénél a lehető legmeredekebb szögben menj át rajtuk, mert megvezetheti a kerekeidet. Esőben az átlagosnál jobban csúsznak a gumik a fémen, óvatosan menj át rajtuk. Az útburkolati rések és a padka is megvezetheti a kerekeidet.
A szabályos kanyarodás példája jobbra kanyarodásnál: először nézz hátra balra, mert innen kerülnek az autók, illetve látni fogod, hogy milyen távol van a mögötted jövő autó, és hogy indexel-e a mögötted jövő autós kanyarodáshoz. Mivel hátrafordítottad a fejed, az autósnak fel fog tűnni, és ezért jobban fog figyelni rád. Utána jelezz a jobb karoddal, hogy szándékod egyértelmű legyen a kereszteződésben levő vezetőknek. Lassíts le, nézz be az utcába, van-e forgalom, figyelj a gyalogosokra is, még akkor is, ha nincsen zebra felfestve, és ehhez igazodva kanyarodj.
Először lassíts, utána kanyarodj, így biztosabban kanyarodsz, nem csúszol meg. Jobb kanyarban a jobb pedálod legyen fenti pozícióban, így nem ér le a pedálod alja és nem fog megdobni. (Értelemszerűen balra kanyarodásnál a bal pedálod legyen fent.) Ezt könnyen megszokhatod, és egy idő után reflexszerűen menni fog. Ezután kiszámíthatóan menj tovább egyenes irányba.
A balra kanyarodásra több módon is megoldhatod. Egyrészt talán a legegyszerűbb megoldás az, ha hátranézés és karjelzés után a sávban belül balra húzódsz vagy átmész a kanyarodósávba, és ha szabad az út szimplán bekanyarodsz.
A másik megoldás többsávos utaknál vagy nagyobb forgalom esetén lehet jobb megoldás, ha az úton jobbra lehúzódsz, felmész a járdára, leszállsz (innentől gyalogosnak számítasz!) és áttolod a zebrán. Ha átértél, akkor becsatlakozol az útra, de csak ha pirosat mutat a jelzőlámpa, és a kocsisorral együtt elindulsz. (KRESZ 54.§ (4) Kerékpárral a) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad. A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia.)
Ha még csak most készülsz elkezdeni kerékpárral közlekedni, akkor menj el a Magyar Kerékpárosklub által rendszeresen szervezett Bebiciklizés-programra. Egy pár órádat veszi igénybe, cserébe gyakorlatod lesz az élesben közlekedésben, mintapéldákon tanulhatod meg a biztonságos közlekedést. A megfelelő oktatás szükséges, lehetőleg gyerekkorban jó elkezdeni. Számos iskolában van oktatás, a szülőknek fontos tudatosítaniuk a gyerekben ennek hasznát.
Út vs. bringaút, az örök vitatéma. A megoldás ennek a kettőnek a vegyítése, a kerékpársáv. Ennek kiegészítő eleme az előretolt kerékpáros felállóhely, azaz a sáv kiszélesedése a teljes sávszélességre, ez egyébként biztonságosabbá teszi az elindulást, mint azt a folyamatot a bringázásban, amikor az ember a legsérülékenyebb a kerékpáron, illetve segíti a balra kanyarodást is. Ha a bringás a biciklisávban közlekedik, akkor a gyalogosforgalmat nem veszélyezteti, része lesz a járműforgalomnak, látható lesz a többi közlekedőnek, és ő is könnyebben átlátja a közlekedés aktuális helyzetét.
Emellett lényegesen egyszerűbb megtervezni, kivitelezni és használni is. A kerékpárutak elterjedése miatt sokan gondolják azt megoldásnak, valamint a KRESZ is szabályozza, miszerint kötelező a kerékpárúton menni, kivéve, ha az veszélyezteti a gyalogosforgalmat. Sajnos rengeteg rossz tervezéssel lehet találkozni kerékpárutakon, rossz helyen mennek, gyakran összevonva a gyalogosok járdájával, nincsen megfelelően feltüntetve az autóvezetőknek, hogy velük párhuzamosan kerékpárút fut, és ezáltal figyeljenek jobban kanyarodásnál, hiszen ők sem várnak egy előttük elszáguldó kerékpárost. Ezért amikor egy járdafelületen van vezetve a bringaút a gyalogosokéval, csak a kijelölt kerékpárút-részen mozogj. Ne bízz vakon a kerékpárutak megoldásaiban! Ezek a külön lebetonozott utak inkább túraútvonalakként való felhasználása lenne hatékony, bár ebben a felhasználásban is javítani kellene a tervezésen.
A gyalogos- és kerékpárút összevonva egy megoldása a tervezőknek, ami sajnos ugyancsak nem elég biztonságos, ez elég közel áll a járdán közlekedéshez. A kerékpárút ugyanolyan szabályokkal van ellátva, mint az autóút, tehát a szembesávban menni nem szabad, balról lehet előzni, stb.
Elvétve találkozhatunk olyan buszsávokkal, ahol engedélyezett a kerékpáros forgalom is. Ha az úttest lett a választás, akkor lehetőleg kerüljük a többsávos utakat, és válasszuk helyette az egysávos és/vagy egyirányú utcákat. Lényegesen egyszerűbb ilyen utcákon közlekedni, és a tömegközlekedés is kisebb részét veszi ki.
Az autósok forgalmába szállsz be, ezért az autóforgalom szabályai és táblái vonatkoznak rád is, kivéve, ha megkülönböztetett tábla mutatja a bringásokra vonatkozó szabályokat. A lámpa sárga jelzésénél inkább állj meg, mert lassabban haladsz, mint az autók, akikre szabták a lámpák idejét. A felfestett sávok alapján közlekedj és tartsd a követési távolságot.
Úton a lehető legkiszámíthatóbban haladj, maradj nyugodt, a többi közlekedő ember lehet ingerült, de te ne veszítsd el a fejed, mert sérülékenyebbé válsz. Ha társaságban kerékpározol az autóforgalomban, akkor csak egymás mögött haladjatok.
(KRESZ jogszabály 54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni. (3) Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni. (11) Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni. Ha a lakott területen a nem főútvonalként megjelölt út mellett annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki és az úton kerékpár nyomot is kijelöltek – ha a közúti jelzésekből más nem következik – a kétkerekű kerékpárok az úttesten is közlekedhetnek. 21.§ (13) A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.)
Az autósokra legjobban a szemkontaktussal tudsz hatni. Ha nem látod tisztán, akkor is tudod, hogy hol helyezkedik el a szeme nagyjából. Ha megvan a szemkontaktus, akkor tudhatod, hogy észrevett, látható vagy, vagyis számít a mozgásodra a közlekedésben. A vezető szeméről kiderül a szándéka is: arra néz, amerre menni fog. Ha telefonál, akkor tudsz azzal számolni, hogy kisebb figyelemmel vezet.
Az autósok vezetési helyzetéről fontos még tudni az autósok által nem látható részekről, a holtterekről. Ezek a terek kiesnek a visszapillantó tükrök lefedéséből, és méretük illetve a hiányzó középső visszapillantó miatt, sokkal nagyobban teherautók és buszok esetében. Bizonyosodj meg róla mindig, hogy látható vagy, gondolj a holtterekből való kikerülésre.
Légy fokozottan elővigyázatos! Lehet, hogy neked van elsőbbséged egy adott helyzetben, de mindig bizonyosodj meg arról, hogy meg is adják! Mindig legyél tisztában a körülötted levő közlekedési helyzettel, és légy résen, hogy időben reagálj a váratlan helyzetekre.
A biztonságos közlekedéshez a füledre is szükséged van, ezért nem hallgass zenét bringázás közben! A mobiltelefont is hanyagold, mert egyrészt fél füllel kevesebbet hallasz, másrészt a figyelmedet is kettéosztod. A zajok és hangok fontos információkat tartalmaznak, például a mögötted jövő jármű mérete, fajtája, távolsága, vagy, hogy egy keresztezendő utcából jön-e autó. Ha muszáj felvenned a csörgő telefont, akkor jelezz jobbra a karoddal és állj meg olyan helyen, ahol nem zavarod a többi közlekedőt. Ha akármilyen más problémád, technikai, figyelemzavar, stb. adódik, mindig állj félre!
A vezetői magabiztosság a kerékpárnál is létezik. Először félsz, majd megérted és megszokod a forgalom menetét. Naponta több százan közlekednek bringával úgy, hogy épségben érkeznek meg céljukhoz. Viszont ne bízd el magad sosem, te vagy a kisebb, törékenyebb, mindig légy résen!
Végül, reméljük sikerült kedvet adnunk a városi kerékpáros közlekedéshez. Sok előnye mellett jókedvet és fittséget is ad. Csak a szabályok és trükkök ismerete és egy kis bátorság kell a kezdésnél, és utána már magával ragad a bringázás szenvedélye. Hajrá!
Végül a függelék, fogalmak és a hatályos KRESZ maradt csak hátra:
Ez a cikk a kerékpáros közlekedésről viszonylagosan ír. A további hatályos jogszabályok alább, a függelékben olvashatóak:
Függelék:
I. Az úttal kapcsolatos fogalmak
a) Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).
b) Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló – az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt – része; a gyalogút azonban nem járda.
c) Úttest: az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló része.
d) A menetirány szerinti jobb oldal: az úttestnek az a része, amely – a menetirányt tekintve – az úttest útburkolati jellel megjelölt vagy képzeletbeli felezővonalától jobb oldalra esik. Egyirányú forgalmú úton és körfogalmú úton az úttest, továbbá osztottpályás úton a menetirányt tekintve jobb oldalra eső úttest teljes szélességében menetirány szerinti jobb oldalnak tekintendő.
f/1. Kerékpársáv: az úttesten útburkolati jellel kijelölt – kerékpárosok egyirányú közlekedésére szolgáló – különleges forgalmi sáv.
g) Útpadka: az útnak az úttest mellett levő, útburkolattal el nem látott része.
h) Kerékpárút: jelzőtáblával kerékpárútként megjelölt út.
h/1. Gyalog- és kerékpárút: jelzőtáblával gyalog- és kerékpárútként megjelölt út, amelyen a gyalogos és a kerékpáros forgalom részére fenntartott útfelületet burkolati jellel és eltérő színű burkolattal is kijelölhető.
h/2. Kerékpáros nyom: az úttesten kerékpárt és nyilat mutató sárga színű burkolati jellel kijelölt útfelület.
h/3. Nyitott kerékpársáv: az úttesten útburkolati jellel kijelölt – kerékpár és különleges esetekben (az egymás mellett történő elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében) jármű egyirányú közlekedésére szolgáló – különleges forgalmi sáv.
r/1. Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.
III. A közúti forgalommal kapcsolatos fogalmak
a) Vezető: az a személy, aki az úton járművet vezet, vagy állatot hajt (vezet). A segédmotoros kerékpárt és a kerékpárt toló személy nem minősül vezetőnek.
A járművezetés személyi feltételei
4. § (1) Járművet az vezethet, aki
a) a jármű vezetésére jogszabályban meghatározott, érvényes engedéllyel rendelkezik, és a jármű vezetésétől eltiltva nincs;
b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá
c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.
A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek
9. § (1) A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek:
b) a kerékpárút vagy kerékpársáv forgalmának irányítására szolgáló fényjelző készülék: három (felül kör alakú vagy kerékpárt mutató piros-, középen kör alakú vagy kerékpárt mutató sárga-, alul kör alakú vagy kerékpárt mutató zöldfényű) lámpából áll, és sorrendben zöld, sárga, piros, majd együtt piros és sárga fényjelzést ad;
(4) Az (1) bekezdés a)-d) pontjában említett fényjelző készülékek fényjelzéseinek a jelentése:
a) a kör alakú, valamint a kerékpárt ábrázoló zöld fény szabad utat jelez: ha jelzőtábla nem tiltja, az erre vonatkozó szabályok megtartásával egyenesen, valamint jobbra vagy balra bekanyarodva tovább szabad haladni;
b) a felfelé, illetőleg az oldalra mutató nyíl alakú zöld fény a jelzett irányban (irányokban) szabad utat jelez: a jelzett irányban (irányokban) tovább szabad haladni, bekanyarodás esetén a szabad jelzésen áthaladó gyalogosoknak elsőbbséget kell adni;
c) a kör alakú, valamint a nyilat vagy kerékpárt mutató folyamatos sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél – a kijelölt gyalogos átkelőhely, illetőleg a megállás helyét jelző útburkolati jel, ezek hiányában a fényjelző készülék előtt – meg kell állni; ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni;
d) a kör alakú, valamint a nyilat vagy kerékpárt mutató folyamatos piros fény a továbbhaladás tilalmát jelzi: a c) pontban meghatározott helyen meg kell állni;
e) a kör alakú, valamint a nyilat vagy kerékpárt mutató piros és sárga fény együtt a továbbhaladás tilalmát jelzi, és arról tájékoztat, hogy zöld fényjelzés következik;
A mindenkori aktuális KRESZ jogszabályt itt olvashatod.
Készítette: dr. Janklovics Ádám és Veress Kornél
Budapest, 2013