Megkezdődött a Nissan LEAF (Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family car) forgalmazása Magyarországon. A 8,8 millió forintos listaárú autóból már a modellfrissítés utáni változatot vezeti be az importőr. Karbantartását és értékesítését jelenleg egyetlen helyen végzik, a Nissan Gablini budaörsi szalonjában. Jövőre ez a szám háromra bővülhet.

Az átdolgozással 175-ről 199 kilométerre nőtt az autó hatótávja a szabványos európai mérési ciklus szerint és 40 literrel, 370 literesre bővült a csomagtér, mert a töltőelektronika a motorházfedél alá költözött.

Tágasabb a hátsó lábtér és az utasok már az ülés alá dughatják lábfejüket, amitől sokkal kényelmesebb a második sorban utazni. A további módosításokról és az autó vezetéséről itt írunk részletesebben.

8,8 milliós forintos áron elindult a Nissan LEAF hazai értékesítése. A 2011-es Év Autójának megválasztott autó a modellfrissítés után, brit gyártásból jut el hozzánk

A hátsó utasoknak jobb a dolga, mert lábfejüket az első ülések alá dughatják az autó átdolgozásának köszönhetően

A hátsó utasoknak jobb a dolga, mert lábfejüket az első ülések alá dughatják az autó átdolgozásának köszönhetően

Nagyobb, kényelmesebb, kevésbé drága

Most, hogy két évvel a hátsókerék-hajtású C-Zero-iMIEV-iOn trió után megjelenik egy sokkal tágasabb, komolyabb, kényelmesebb és olcsóbb elektromos autó, talán némi lendületet kap a füstmentes autózás.

Nyugat-Európában, főként Franciaországban, Hollandiában vagy Norvégiában, egész más sebességgel indult a villanyautózás. Ahol a kormányzat támogatja az elektromos autók elterjedését, mert általuk csendesebbé és jobb levegőjűvé válnak a városok, ott az infrastruktúra is szépen gyarapodik. 230-as töltőből most van 20 000 nyilvános, de ezek aligha váltják meg az elektromos autózást, ahogy lassan csepegtetjük az áramot.

Ha van villanyautó, maradhatnak a sportkocsik?

Nemrég írtunk róla, hogy 2020-ra az autók – eladott darabszámmal súlyozott – szén-dioxid-emissziója nem haladhatja meg átlagosan a 97,5 g/km értéket (korábban 95 g volt a terv). A riasztó büntetőadókkal megtámogatott flottafogyasztási határértékébe minden eladott elektromos autó duplán számít majd. Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke arról beszélt a LEAF bemutatóján, hogy az elektromos autó megléte kiegyenlítheti a nagy teljesítményű sportautók magas fogyasztását és szén-dioxid kibocsátását. Talán épp a LEAF és társai mentik meg a 370Z-t és a GT-R-t? Úgy legyen!

Ingyenes gyorstöltők: 3 helyett jövőre már 50?

Az elektromos autózást a gyorstöltő-hálózat képes elősegíteni, ami a Nissan adatai szerint most Európa-szerte még csak 600 pontot jelent, de jövőre 1290 lesz belőlük. Amennyiben egy kormánynak fontos ez a téma, ott svájci költségvetés nélkül is megvalósítható a háttér: Észtországban 165 gyorstöltővel országos hálózat jön létre.

65 000 autóval 288 millió kilométert tettek meg eddig a vásárlók. 93 százalékuk elégedett az autóval, ami toronymagasan a a legjobb érték minden Nissan modell közül

65 000 autóval 288 millió kilométert tettek meg eddig a vásárlók. 93 százalékuk elégedett az autóval, ami toronymagasan a a legjobb érték minden Nissan modell közül

Itthon elvileg háromra bővül a villámtöltők száma. A budai Istenhegyi úti MOL-kút volt az első, a második nyilvános töltőpont a budaörsi Nissan-szalon mellett már üzemel. (Zárás után az éjjeliőr engedi be a villanyautókat.)

Villámtöltő a Balatonnál

A harmadik, szintén ingyenes töltőpont Siófokon kezd működni egy hónap múlva. Siófok igazán stratégiai pont. Az autót ott telitankolva egy napon belül el lehetne ugorni a magyar tenger mellé, akár Balatonmáriafürdő vagy Hévíz-Keszthely térségébe, majd vissza a fővárosba. 2014-re ötven helyen lesz gyorstöltő hazánkban, ahol a maroknyi iMIEV, iOn, C-Zero vagy LEAF jóllakhat.

Egyenárammal gyorsabban megy

Az üres akku azért tölthető meg 80 százalékig akár fél óra alatt, mert a gyorstöltő irdatlan áramerősséggel és 400V feszültséggel dolgozik. A tempó másik oka, hogy egyenáramot zúdít az egyenáramú akkuba, nem a háztartási, gyengécske kis váltóáramot kell átalakítani.

Jobb oldalon a hatótáv látszik, mellette az akkumulátor kapacitását mutatja a vékony sáv. Ha az évek során kiesik négy szegmens, a Nissan javítja vagy cseréli az akkumulátort

Jobb oldalon a hatótáv látszik, mellette az akkumulátor kapacitását mutatja a vékony sáv. Ha az évek során kiesik négy szegmens, a Nissan javítja vagy cseréli az akkumulátort

Sajnos a magyarországi bemutatón súlyos kérdések maradtak megválaszolatlanul. Az akkumulátor cseréjének költségére még nem tudott kalkulációt mondani az importőr, jelenleg azt sem tudni, mennyibe kerülne cserélni egy modult a 48 egységből álló telepben.

Akkumulátor: 5 év garancia, ismeretlen csereköltség

A 24 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorra öt év/100 000 kilométer garancia vonatkozik, elhasználódását digitális kijelző mutatja a hatótáv kijelzése mellett. Öt év alatt három szegmens aludhat ki a telep állapotát jelző műszeren, a negyediknél a Nissan díjtalanul javítja vagy kicseréli az akkumulátorokat. Ám a telepek aligha fognak bekrepálni, különben a gyár a jótállási időszakban aligha engedélyezné korlátlanul gyorstöltésüket.

254 Nm a villanymotor nyomatéka, ami azonnal elérhető.

254 Nm a villanymotor nyomatéka, ami azonnal elérhető.

A gyorstöltés ugyanis terheli a cellákat. Pataki Dániel, az importőr műszaki oktatója elmondta, hogy a félórás villámtöltés csak akkor működik, ha nincs túl meleg vagy hideg. Kemény mínuszokban vagy rekkenő hőségben 60-90 percre mehet fel az újratöltési idő 80 százalékra, hogy az akkumulátor hőmérséklete a hosszú élettartamot biztosító tartományban maradjon.

Miénk az akku, öt év felett miénk a kockázat

Aki fél a drága, egy komplett autó értékét képviselő akkumulátorcsomag meghibásodásától, az eladhatja a garanciális időszakban a LEAF-et vagy vehet a konszern másik márkájától Renault Zoét (egyelőre csak külföldön). A Zoéhoz havi 79 euróért (23 600 Ft) lehet bérelni az akkumulátort, így a kockázat az autógyártóé. (De a Zoéről tudni kell, hogy a Nissannal ellentétben nem tölthető háztartási 230-as konnektorról. Az autóhoz jár egy fali töltőegység a sima konnektor használatához, de aki a munkahelyi garázsban etetné az autót, annak külön kell megvennie a másodikat. Ahol a gyorstöltés elérhető, ott ez persze nem gond.)

Újdonság a sötét műszerfal. A LEAF jobban megfelel vele az európai vásárlók gusztusának

Újdonság a sötét műszerfal. A LEAF jobban megfelel vele az európai vásárlók gusztusának

Az elektromos autó hajtáslánca sokkal kevésbé bonyolult és szervizigényes, mint egy modern benzines autóé, nem is beszélve a dízelekről. LEAF évente vagy 30 ezer km megtétele után igényel átvizsgálást.

Bikázni nem lenne jó

Érdekes, hogy a LEAF-ről tilos más autót bebikázni, mert egyenáram-egyenáram átalakítója (a DC/DC konverter) túlterhelést érzékelne és kimenne benne a biztosíték. A LEAF viszont kaphat külső segítséget, persze csak a lámpákat, a rádiót vagy az elektronikus vezérlést ellátó 12 voltos akkumulátorhoz.

8 774 50 forintba kerül a LEAF, amely egyféle kivitelben kapható. A felszereltségében első-hátsó ülésfűtés és automatikus légkondicionáló is van, feláras extraként csak navigációsrendszer és 6,6 kW-os „gyors lassútöltő” rendelhető. Utóbbi nyolcról négy órára csökkenti az otthoni konnektoros töltési időt, de csak azokban a háztartásokban működik, ahol a hálózat elbírja a 32 amperes töltést.

16 amperes 230 voltos konnektorról 8 óra a töltési idő, gyorstöltéssel, kedvező hőmérséklet esetén, elég fél óra 80 százalékos töltöttségig

16 amperes 230 voltos konnektorról 8 óra a töltési idő, gyorstöltéssel, kedvező hőmérséklet esetén, elég fél óra 80 százalékos töltöttségig

Visszajön az ára?

Automata váltós dízel kompakt autót 2,5-3 millió forinttal olcsóbban vehetünk a LEAF-nél. Elhanyagolható üzemanyagköltsége és csekély fenntartási költségei okán az összeg belátható időn belül megtérülhet.

Áramot tankolva nagyjából 2 liter gázolaj árából tehetünk meg 100 kilométert, az automata váltós dízelt kalkulálhatjuk 6 literrel. Csak a fogyasztással számolva 150 ezer kilométer alatt takaríthatjuk meg az elektromos autó 2,5 milliós felárát, de a várhatóan sokkal alacsonyabb szervizköltségek meggyorsítják a villanyautó megtérülését. És persze akinek elektromos autója van, az bolond volna nem ingyen tölteni a gyorstöltőkön, ami végképp meggyorsítja a felár ledolgozását.

Ezek persze csak racionális érvek. Aki vezetett már tisztán elektromos autót vagy konnektorról tölthető hibridet (pl. Ampera, Prius, Volt), azt többnyire megragadja a füstmentes suhanás és onnantól nem észérvek miatt választ villanyautót, ha megteheti.

Sokan nem értik, de akinek van, az szereti
 
Az eddig eladott 65 000 LEAF tulajdonosának 93 százaléka elégedett az autóval, tehát van olyan életforma, amihez ideális társ, a korlátozott hatótáv ellenére. A LEAF tehetős családok városi, elővárosi kocsijaként vagy cégek kulcsos autójaként lehet nyerő, ahol naponta 100 kilométernél nem mennek többet. Ennyit zimában, fűtéssel is kibír. Nagy távolságok megtételére viszont van alkalmasabb autófajta, dízel vagy benzines motorral, esetleg hibridhajással.