Vezetéstechnika
Mikor milyen sebességi fokozatban autózzunk? Ez itt a nagy kérdés. Bár olvasónk megfogalmazása kissé ködös, azért vezetéstechnikai szakértőnk megpróbál kimerítő választ adni a felmerült problémára.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt szakértő úr,
Van egy Renault 19-esem 1987 évjáratú benzines, a kisebb fogyasztásért sík úton 60 km/h sebességgel ésszerű 5-os fokozatban autózni? (ezt persze lakot területen belül értem). Ha előzni szeretnék de a sebesség lecsökken 70 60km/h órára olyankor érdemes visszaváltani 4-es be és úgy gázt adni vagy meg nem szükséges?
Kedves Ferenc,
Lakott területeken is vannak olyan kijelölt szakaszok, ahol 60- 70 km/h sebességgel lehet haladni. Itt teljesen elfogadott, hogy az elindulást követő szakaszban úgy gyorsítunk ki, hogy a forgalom, és az egyéb körülmények ,az útviszonyok figyelembevételével, a lehető leghamarabb érjük el azt az utazó sebességet, ahol a váltót akár a legnagyobb sebességi fokozatba tudjuk „felkapcsolni”, anélkül hogy a motor rángatna, tehát erőlködne.
Az a legjobb, ha folyamatos tempóval tudunk haladni, és a lehető legkevesebbet kell fékezgetnünk. Kisebb lassításoknál, elég ha elveszi a gázt, a korszerűbb autóknál, ez már annyit is jelent, hogy motorfék üzemben az autó fogyasztása átmenetileg nullára csökken.Amikor előzni szeretne, tehát átmenetileg nagyobb vonóerőre lenne szüksége,célszerű visszakapcsolni,akár 5. – ből harmadikba, majd újra felváltani 4. majd 5.fokozatba.
Humorból próbálja ki, sima egyszerű közúton haladva,az autója eltűri- e, hogy egy intenzív kigyorsítás alkalmával, amikor lehetősége van a folyamatos haladásra a 3. fokozatot húzassa ki egy kicsivel magasabb fordulattal, és ekkor kihagyva a 4. – et használja közvetlen az 5. fokozatot. Visszafele váltásnál 5. ből tegye vissza 3. fokozatba.Közte a motorfék magasabb fokozatban nem lesz túl nagy erejű, de ha előrelátóan, defenzíven vezet, ez jelenthet kevesebb fogyasztást.
Üdvözlettel Székely Gyula
Gázos Suzuki Swift helyett gázolajos Renault Clio? Japánról franciára váltani? Merészség vagy ésszerű döntés? Szakértőnk segít eldönteni!
Olvasónk kérdezi
Kedves András!
Szeretném a tapasztalatait megismerni a Renault Clio 1.5 dci-vel kapcsolatban. Jelenleg egy elgázosított régi Suzuki Swift-et használok. Gondolom magasabb lenne az üzemanyag költségem (havi 4000 km-et megyek), de egy kevésbé „zajos”, kicsivel izmosabb autóra vágyom.
Kellően megbízható a Clio? A legtöbb fórumon csak a szokásos francia és olasz gyártás f*kázását olvasom…visszaolvasva a korábbi bejegyzéseket nem láttam a típussal kapcsolatos írást. Vállalni tudom az esetlegesen magasabb szerviz költséget, de kínlódni nem akarok vele (elkényeztetett ilyen szempontból a Suzu). Válaszát előre is köszönöm.
Üdv.: Mul
Kedves Mul!
Az LPG-s Swiftnél nem lesz olcsóbb dízel Clióval járni, de sokkal kellemesebb havi négyezret ülni benne. Nem írt évjáratot, ezért nem tudom, hogy 2. vagy harmadik generációs Clióról van-e szó? Megbízhatóságban egyikkel sincs baj, de színvonalban az újabb igen nagy ugrást jelent. Én inkább spórolnék a 2005 utánira, mert sokkal jobb autó a kettes Cliónál kényelem és biztonság terén.
Generációtól függetlenül az 1,5 dCi motorral a hajtókarcsapágy cseréje adódhat gondként. Ez a 100 ezer km feletti autókat fenyegeti, tehát szinte az összeset, amit eladásra kínálnak, de elsősorban a nagyobb teljesítményű, 80-85 vagy 105-110 lóerőseket. A 65-68 lóerőst tehát kevésbé. Az a baj, hogy amikor egy hozzáértő kihallja a csapágy hibáját, akkor általában már késő. A csapágycsere nagyjából 140 000 forintba kerül márkaszervizben.
Megkérdeztem egy nagyon profi szervizes kollégát a budakalászi Renault-nál, akia Clio II esetében a toronycsapágy lógását említette még hibalehetőségként. Ennek cseréje gyári vagy utángyártott alkatrésszel oldalanként 10-20 000 Ft. A vezérléscsere ideje alvázszámtól függően 120 vagy 160 ezer km illetve 5/6 év után jön el.
A legfontosabb, hogy a kinézett autót vigye el állapotfelmérésre, átnézetni egy Renault-márkaszervizbe, ahol kiderül, hogy a kocsinak van-e szervizmúltja! Inkább vennék egy 150-200 ezret futott, de követhető előéletű autót, mint állítólag 50-80 ezerrel egy bizonytalant, aminél nem tudom, mit csináltak meg és mi várhat rám. A Renault előnye, hogy van kvázi „gyári utángyártott” alkatrészük a nem új autókhoz. A Motrio cuccaival jó minőségben, de jutányosan szervizelhető az autó.
Üdvözlettel, Szörényi András
Átment a sárgán, de fél a büntetéstől? Jöhet ezért csekk, vagy érdemes lett volna vészfékezéssel megállni? Jogi szakértőnk válaszol!
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Hölgyem/Uram!
a KRESZ 9.§ (4) c. pontjának értelmezésében kérném a segítségüket. A 4.c pont szerint a kereszteződésben a megállás helyét jelző útburkolati jel, illetőleg zebra, ezek hiányában a jelzőlámpa előtt kell megállni. Azt szeretném tudni, hogy ha az útburkolati jelen a lámpa sárga jelzésén, de a zebrán, illetve a kereszteződésen már piros jelzésen hajtok át, akkor milyen szabálysértést követek el (piros vagy sárga lámpán áthajtás)?
Válaszukat előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Péter!
A sárga lámpán való áthajtást 2012. októberétől nem büntetik. De sárga fényt észlelve már törekedni kell a fékezésre, és a biztonságos megállásra. Ha már nem tudunk biztonságosan megállni át kell hajtani a kereszteződésen. De aki a piros jelzés ellenére hajt át a kereszteződésen (KRESZ 9.§ (4) d. pont) az az objektív felelősség szabályai szerint 50.000 Ft pénzbírságról kap csekket.
Üdvözlettel:
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
http://www.drszekely.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!