„Neked való” tárggyal küldte kedves vezető szerkesztőnk, Zsolti az alábbi mailt a minap:
„Megújult a police.hu és felfedeztem két dolgot. Ide ugye felkerülnek a sebességellenőrzések: http://www.police.hu/hirek-es-informaciok/utinfo/sebessegellenorzesek, ezen a térképen meg láthatóak a baleset helyszínek, súlyosság stb.: http://bbterkep.police.hu/mapdisplay/bal.html.
Készülhetne egy anyag, hogy van-e átfedés. Azaz ott mérnek-e sebességet a rendőrök, ahol sok a baleset, hiszen mint tudjuk a gyorshajtás a legfőbb oka a baleseteknek. Ha pedig meg akarjuk előzni a baleseteket?”
Zseniális ötlet, még ha nem is az enyém. Megnéztem a térképet és a traffizási ütemterveket. Jó sűrű mindkettő, az tűnt a legkövethetőbb módszertannak, hogy kiválasztok pár frekventált baleseti gócot – mondjuk egy fővárosi területet és egy vidéki várost. Ezután összestriguláztam, hogy július hónapban a környéken hova tervez sebességmérést a Rendőrség. Az eredmény tanulságos, ha nem is meglepő.
BudapestA XI. kerület összes, öt darab halálos balesete egy viszonylag kis területen koncentrálódott az elmúlt 365 napban. A traffipax-vonulási terv szerint 2013. július havában a XI. kerületben 64 alkalommal lesz/van/volt sebességmérés, az alábbi ütemezésben:
Nagyszőlős u.: 7
Irinyi József u. 9-11.: 12
Budafoki út: 16
Andor utca: 13
Bartók béla út: 6
Fehérvári út: 3
Kőérberki út: 4
Budai alsó rkp. Lágymányosi-Petőfi híd között: 3
Ha tehát a rendőri ellenőrzések fő célja a halálos balesetek számának csökkentése, az elmúlt év ilyesfajta tragédiáinak nyilván az Irinyi utcában, a Budafoki úton, az Andor utcában, a Nagyszőlős utcában, az Etele téren és a Bartók Béla úton kellett történnie a józan paraszti logika szerint.
A rendőrségi baleseti térkép a Nagyszőlős utca – Daróci utca kereszteződésében, a Bartók Béla út-Tétényi út csomópontban és a Bartók Béla út – Bertalan Lajos utca kereszteződésében valóban említ is egy-egy szerencsétlenséget. A negyedik halálos baleset a Fehérvári úton történt, valamint még az Etele térnél volt egy halálos baleset.
64 traffipaxos kivonulásból tehát 16 végződik olyan helyszínen, ahol valóban szomorú tapasztalat indokolja a forgalom kontrollját. No de mi lehet a többi, 75%-nyi kerületi mérési munka célja? Miért olyan népszerű az Irinyi utca (itt a Petőfi híd előtt szokták mérni a hídra felhajtókat) és a Budafoki út (a Lágymányosi híd előtt gyakori a mérés)? Hosszú, jól belátható, a gyalogosforgalomtól masszívan elválasztott, széles utak; miért kell itt mérni? Miért érdemli meg az elmúlt 365 napban vérmentes, ám változatos sebességkorlát-változásokkal megszórt Budafoki ugyanazt a mértékű, egy hónapban 16 kivonulásos figyelmet, mint a halálos balesetek útjai összesen? Vajon?
Elképzelésünk sincs, hiszen, mint tudjuk, a pénzbehajtás semmiképp nem célja a sebességmérésnek.
Megkérdeztük a Rendőrséget, hogy az új, gigantikus méretű, 12 milliárdos traffipax-beszerzés után – melyről az ORFK már adott ki közleményt – milyen elvek szerint telepítik majd az új fix traffikat; várható-e, hogy a baleseti térkép szerint veszélyes útszakaszokra kerül majd a legtöbb gép. Sajnos a Rendőrség a Belügyminisztériumnak passzolta a labdát, ők pedig e cikk megjelenésének idejére még nem tudtak választ adni a kérdésre.
Debrecen
A Hajdú-Bihar megyei kapitányság mérőberendezései nem sokat pihennek, a szemem kifolyt, mire összeírtam a debreceni tervezett kivonulási helyszíneket:
Budai Nagy Antal utca: 3
4-es főút ki-bevezető: 1
Kishegyesi út: 12
Böszörményi út: 7
Pesti utca: 6
33 bevezető: 1
Csigekert utca: 2
Diószegi út: 7
Sámsoni út: 14
Gulyakút utca: 2
Szentgyörgyfalvi utca: 1
Hadházi út: 1
Péterfia utca: 2
Nyíl utca: 3
Balmazújvárosi út: 2
Mikepércsi út: 7
Leiningen utca: 2
Alma utca: 3
Faraktár út: 5
Kiskörút: 1
Móricz Zsigmond körút: 2
Dóczy József utca: 1
Kassai út: 5
Gázvezeték utca: 11
Hadházi út: 4
Benedek Elek tér: 3
Egyetem sugárút: 4
Simonyi utca: 3
Füredi út: 2
Szoboszlai út: 3
Létai út: 2
Monostorpályi út: 4
Wesselényi utca: 8
Honvéd utca: 2
Pósa utca: 1
Rigó utca: 2
Balmazújvárosi út: 2
Acsádi út: 2
Veres Péter utca: 3
Vámospércsi út: 3
István út: 5
Derék utca: 1
Nagyerdei körút: 1
Vágóhíd utca: 1
Pallagi út: 1
Mester utca: 1
Köntösgát sor: 2
Szabó Kálmán u.: 3
Huszár Gál út: 1
Sumen u.: 2
Petőfi tér: 1
Bartók Béla u.: 2
Hétvezér u.: 1
Klaipeda utca: 1
A baleseti térkép az elmúlt 365 napra 8 debreceni tragédiát mutat. Egy volt a Füredi úton (33-as kivezető), egy a Biczókert utcában, egy a Diószegi úton, kettő a Sámsoni úton, egy az Ótemető utcában, egy a Vár utcában, egy a Piac utca Péterfia utca felőli végén.
172 mérési kivonulásból tehát, ha jóindulatú vagyok, és a Péterfia utcai trafizásokat megfeleltetem a Piac utcai balesetnek, 26 történt azokon az útszakaszokon, ahol a Rendőrség adatai szerint az elmúlt 365 napban volt halálos baleset. A kivonulások 15%-a ez.
Vajon mi indokolhat csak három utcában, a Kishegyesin (12 tervezett mérés) a Gázvezetéken (11 mérés) és a Wesselényin (8 alkalom) intenzívebb rendőri jelenlétet, mint az összes halálos baleseti helyszínen? Hosszú, jól belátható, széles, egyenes utcák, elválasztott gyalogosforgalom? A súlyos balesetek megelőzése, vagy az ezeken az utakon túl alacsony városi sebességhatárt nagy arányban túllépő autóforgalomra kivethető sarc lehetősége?
Mint arról korábban már írtunk, a rendőrség kommunikációja szerint 2011-ben a személyi sérüléses balesetek 29,3, a halálos balesetek 41%-a történt gyorshajtás miatt. Csakhogy, mint a birtokunkba jutott adatok nyomán rámutattunk: a 15064 járművezetői hibából eredő személyi sérüléses balesetből mindössze 124 történt abszolút gyorshajtásból eredően, az 576 halálos balesetből 16 történt meg a sebességhatárok be nem tartása miatt.
Ennyi, amit traffipaxszal – esetleg – meg lehetne előzni.
És tudják, mennyi volt az összes, a rendőrség által gyorshajtásnak kommunikált okból eredő baleset? 4416. Ebből 3289 a nem az útviszonyoknak való sebesség alkalmazása (pl. kisodródás egy kanyarban), 212 a forgalmi viszonyok figyelmen kívül hagyása (pl. nagy sebességgel elmotorozás a sorok között), 520 a nem a látási vagy időjárási viszonyoknak megfelelő sebesség (pl. 90-nel belecsapódni éjjel az elakadt kamionba).
Ismételjük csak meg, 2011-ben mindössze 124-en, háromnaponta egyszer hajtottak úgy gyorsan a KRESZ szerint, hogy ebből személyi sérüléses baleset származott, alig háromhetente egy, összesen 16 halálos baleset történt emiatt.