„Lassan megyek, az nem annyira balesetveszélyes” – ad magyarázatot rossz szokására egy kisvárosban élő harmincas fiatalember. A településen belül autózva soha nem kapcsolja be a biztonsági övét, csak ha elhagyja kocsijával a várost.
Kérdésemre, nem érzi-e ezt kockázatosnak, így felel. „Fiatalon akadt néhány balesetem, egyik alkalommal sem voltam bekötve, és semmi bajom nem lett. Egyszer olyan 100-110 km/órával repültem az útról a fák közé. Több fát kitörtem, az autóm rommá tört, de én sértetlenül megúsztam.”
Ő a szerencsés kivétel, ugyanis a Magyarországon közlekedési balesetben meghalt sofőrök nagyjából kétharmada általában nincs bekötve. Jelentős részük talán ma is élne, ha használta volna a legegyszerűbb életmentőt, a biztonsági övet.
Amint a Központi Statisztikai Hivatal fenti táblázata mutatja, a kétharmados halálozási arány évek óta nem nagyon változik, tehát van min javítani, ha a közlekedésbiztonságot fontosnak tekintik az illetékesek.
Több százezer autós nem használ övet
Nemrég megszavaztattuk olvasóinkat az övviselési szokásaikról. A kérdés annyira megmozgatta önöket, hogy közel 24 ezer voks érkezett, aminek eredménye szinte pontosan megegyezik egy frissen készült országos – eddig még sehol meg nem jelent – reprezentatív felmérés eredményével.
A biztonsági övét hanyagoló 14 százalék felszorozva azt jelenti, hogy ma Magyarországon több százezer ezer autós egyáltalán nem használ biztonsági övet, vagy csak alkalomszerűen. Ami döbbenetes szám.
A hátul ülők fele különösen bátor. Vagy…
Rendkívül hasonló adatokat eredményezett Dr. Holló Péter kutató professzor, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa, és Dr. Véssey Tamás, a TÜV NORD KTI Kft. tudományos főmunkatársa által a múlt hónapban készített országos, reprezentatív felmérés – amelynek eredményeiből elsőként a Vezess.hu közöl adatokat.
„A biztonsági övet használók aránya talán a legfontosabb közlekedésbiztonsági teljesítménymutató, ami jól jelzi a gépjárművezetők és utasaik szabálybetartási szintjét” – így kezdi a Közlekedésbiztonság című szaklapban hamarosan megjelenő tanulmányát Holló, aki az elmúlt években részt vett ezekben a felmérésekben.
Az övet becsatolókat vagy hanyagolókat 2-2 vidéki és fővárosi helyszínen számolták a kutatók, a pontossága miatt minden évben ugyanakkor, és ugyanott. Budapesten 2 helyen: a Margit körút Széll Kálmán téri torkolata mellett és a BAH csomópontnál, vidéken pedig a 70-es út 13-14 km szelvények közötti lámpás kereszteződésben, és a 4-es főúton a ceglédi körforgalomnál. Összesen 3150 személyautót figyeltek meg.
A legfontosabb szám: az első üléseken ülők 87,3 százaléka beköti az övét, ami a hazai felmérések kezdete óta a legmagasabb arány. Annak ellenére, hogy a hátul helyet foglalóknak ellenben csak az 58 százaléka teszi meg ezt (ami borzasztó arány, ráadásul nem is emelkedett tavaly óta), az összes ülésre vetítve 2013 mégis új rekordot hozott. Összesítve: a ma Magyarországon személyautóban közlekedők 86 százaléka használja az övét.
A 4-ik emeletről pofára esni
Sajnos még mindig sokan gondolkodnak a cikk elején idézett sofőrhöz hasonlóan, városban ugyanis különösen jellemző az övhasználat mellőzése. A bekapcsolás aránya tulajdonképpen egyenes arányban nő a használt útra jellemző sebességgel: városban kevesebben, országúton már többen használják, míg az amúgy legkevesebb balesetet hozó, de leggyorsabb autópályán a legtöbben.
„Elszomorító, hogy városban sokan mellőzik a biztonsági övet, mert pontosan ennél a tempónál képes maximális hatékonysággal védeni az embert. Bezzeg autópályán, nagy sebességnél már félnek. Egyesek abban a tévhitben ringatják magukat, hogy városi tempós balesetnél még képesek kitámasztani karjukkal a testüket. Elárulom, 50 km/órás ütközésnél olyan erők hatnak az emberi szervezetre, mintha a 4-ik emeletről zuhanna a földre. Magyarán, senki nem képes kitámasztani magát” – mondja a professzor a Vezess.hu-nak.
Hiába az egyre kedvezőbb számok, hiába a 86 százalékos hazai rekord, nemzetközi összehasonlításban nézve a magyar adatokat, van még lemaradásunk.
Az övhasználat nem pénzkérdés, amit igazol, hogy nem csak Nyugat-Európa van előttünk, hanem több térségbeli ország is. A fenti táblázatban a 2010-es külföldi számok mellett 2009-es magyar adat látható.
Miért nem kötik be magukat?
Nyilván ez a legfontosabb kérdés: milyen okai lehetnek annak, hogy több százezer magyar az autóban ülve nem használja az életmentő övet. Holló Péter 3 csoportra osztja őket.
„Vannak, akiknél nem fejlődött ki az egészséges veszélyérzet, az életösztön, ők egyszerűen nem érzik, hogy a testi épségükkel, akár az életükkel játszanak. A másik halmazba azokat sorolom, akik valamilyen oknál fogva szándékosan nem akarják bekötni magukat, de már nem a veszélyérzet hiánya miatt, hanem mert kényelmetlennek tartják az övet, vagy úgy érzik, hogy korlátozza őket a mozgásban. De akadnak olyanok is, akik csak azért mellőzik, mert kötelező. Mindig vannak ilyen renitensek” – sorolja az akadémikus.
Szerinte a harmadik csoportba tartoznak a legkevesebben, de az is létező jelenség, hogy egyesek elfelejtik bekötni magukat.
Túl magas a bírság, kevés az ellenőrzés
Mi a cél? „Tolmácsoltam egy német kollégának. Ültünk a kocsijában, és mivel sütött ránk a nap, hátratolatott 10 métert az árnyékig. Természetesen bekapcsolta az övet, mire több se kellett nekem, megkérdeztem, hogy miért. Meglepetten azt mondta, észre sem vette, ösztönszerű mozdulat volt” – ad választ Holló Péter. Tulajdonképpen idáig kell mindenkinek eljutni nálunk is, hogy ösztönszerűen bekapcsolják a sofőrök az övet, ha beindítják a kocsit.
A professzor szerint hosszú távon a felvilágosítás (különösen a hátsó ülést használók felé), vagyis a minél több, és minél profibb kampány vezethet eredményre, ami nálunk az Országos Rendőr-főkapitánysághoz tartozó Országos Baleset-megelőzési Bizottság feladata.
Örök kérdés, hogy a bírság összegének felemelése, vagy a rendőrségi ellenőrzés hatékonyabb eszköz a felvilágosítással párhuzamosan, esetleg a kettő egyszerre? A professzor úgy véli, nálunk leginkább a pénztárcán keresztül lehet hatni az emberekre, de szerinte már így is túl magas Magyarországon a be nem csatolt övért járó, személyenként 10-20 ezer forintos bírság. Nem az a cél, mondja, hogy a szegényebbek egzisztenciáját tönkre tegye a bírság, hanem az, hogy visszatartó ereje legyen.
„Emellett nagyon is szükségszerűek a rendőri ellenőrzések, fontos, hogy tudják a sofőrök, ha nem használják a biztonsági övet, akkor lebukhatnak. Sajnos nálunk autózás közben nagyon ritkán találkozhatunk rendőrrel. Egy nemzetközi felmérés is kimutatta, hogy Magyarországon rendkívül kicsi a lebukás veszélye más országokhoz képest” – mondja Holló Péter.
Egyre több övhanyagolót büntetnek
Bár az autósok alig találkoznak ellenőrző rendőrrel, ha akcióznak, akkor a korábbiaknál több sofőrt és utast büntetnek. Igen, utast is, ugyanis az ide vonatkozó 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet szerint „a bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető a járművezető, és az utazó személy”.
Lakott területen belül 10 ezer forintot ér egy be nem kapcsolt öv, azon kívül 15 ezret, autóúton és autópályán pedig 20 ezret.
Tavaly egész évben 16.463 alkalommal indított a rendőrség közigazgatási eljárást az övhasználat elmulasztása miatt, 2013 első félévében viszont már 10.857 esetben, ami jelentős emelkedés. Az ORFK közlése szerint kifejezetten nagy hangsúlyt fektetnek a biztonsági öv használatának ellenőrzésére.
Amikor viszont azt kérdeztük, hogy tervez-e a magyar rendőrség kimondottan erre akciót, egy még márciusi TISPOL-ellenőrzést említettek. A rövidítés az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózatát jelöli, amely a kontinens legtöbb országában évente párszor közös akciót szervez. Idén 2 lesz Magyarországon.
A második most kedden-csütörtökön.