Mostantól Budapesten is lehet úgy autónk, hogy nincs autónk. Megérkezett ugyanis Magyarországra az első úgynevezett CarSharing, autómegosztó vállalkozás, az Avalon bérautó-szolgáltató új üzletágaként.
Az Avalon Car(e) Services és az Opel Magyarország közös sajtótájékoztatón jelentette be Magyarországon elsőként a „car sharing” szolgáltatás beindítását. A car sharing rendszerének lényege, hogy egy regisztrációs díj (9900 forint) és havidíj fejében kapunk egy chipkártyát, amivel egy online, akár mobilról is elérhető felületen bármikor lefoglalhatjuk magunknak a rendszer bármelyik szabad kocsiját, kisautótól furgonig. A kocsi elvileg műszakilag tip-top állapotban, tisztán vár minket a szolgáltató valamelyik parkolójában – egyelőre csak meghatározott parkolókban, nem bárhol a városban. A kocsit innen lehet elvinni és ide lehet visszahozni. A kocsi a chipkártyával nyitható, a belső tükör melletti kis konzolon aktiválható, majd a kesztyűtartóban lévő kulccsal indítható, és szabadon használható, amíg a foglalás ideje tart. Fizetni pedig utólag kell majd, a tarifatáblázat alapján, kilométer- és óra-elszámolásban.
Tankoláskor a szintén a kesztyűtartóban lévő kártyával lehet fizetni a MOL kutakon – az üzemanyaggal különösen spórolni nincs értelme, mert az átalánydíj a fogyasztást is tartalmazza.A CarSharing gondolata Svájcból indult útjára az állandósult közlekedési dugók, a város jobb levegőjének megőrzése, a tervezett és gazdaságos autóhasználat támogatása érdekében. A szolgáltatást itthon bevezető Avalon az Opelt választotta flotta-partneréül, Corsák, Astrák, Insigniák, Combók és Vivarók vihetők el a kártyával.
Az első Avalon CarSharing flottaparkolót az Infopark területén alakították ki – ezzel is jelezve, hogy a szolgáltatás elsősorban nem a magánügyfeleknek, hanem a személyautó-flottát, kulcsos autót fenntartani nem akaró cégeknek szól. A magánszemély-piac akkor indulhat majd be igazán, ha nem kell mindig ugyanoda visszavinni a bérautókat, hanem bárhol, vagy legalábbis jó sok helyen le lehet rakni őket a fővárosban, vagy akár szerte az országban. Az év végéig Budapest legfrekventáltabb irodaparkjaiban további CarSharing autók állnak majd szolgálatba. Az autófoglalást 24 órás call center és online foglalási felület segíti.
A sajtótájékoztatón természetesen élesben is megnézhettük a rendszer működését (A láthatóan begyakorolt demót lefuttató hosztesz termékbemutatója során agyunk folyamatosan dobta a hibaüzenetet: Avalon? Biztos nem Avon?)
Ha az online rendszerben lefoglaltuk a kocsit, mobilról meg kell erősíteni: most kezdjük el használni az autót. 1-2 perc múlva személyes chipkártyánkkal nyithatjuk a központi zárat. Indulás előtt egy kis, a szélvédőre tapasztott terminálon meg kell adnunk, hogy van-e jogsink, van-e olyan sérülése az autónak, amit nem tüntettek fel a kesztyűtartóban lévő hibalistán, és tiszta-e a kocsi. A kesztyűtartóban van a parkolóhelyet záró korlát lakatjának kulcsa és a slusszkulcs is – kiállhatunk a parkolóhelyről, visszazárhatjuk a korlátot és már mehetünk is.
Használat közben a kulcs gombjával kell nyitni-zárni a kocsit, a chipkártya majd csak a parkolóhelyre visszatéréskor kerül elő újra, ezzel jelezzük, hogy vége, visszaadtuk az autót, újra foglalható.
A rendszer működőképesnek tűnik, a kéthetente szemlézett, szükség szerint tisztított Opelek minősége is folyamatosan biztosított. Ha nem ragaszkodunk személyes tárgyként autónkhoz, nem kell mindig, minden nap a saját autó, elfogadjuk a tarifatáblát, és persze el tudjuk viselni, hogy immár számos felhasználó-társunkkal közösen pukizunk a vezetőülésbe, már vihetjük is feleslegessé vált saját kocsinkat az autókereskedőhöz.