Mostantól Budapesten is lehet úgy autónk, hogy nincs autónk. Megérkezett ugyanis Magyarországra az első úgynevezett CarSharing, autómegosztó vállalkozás, az Avalon bérautó-szolgáltató új üzletágaként.

Az Avalon Car(e) Services és az Opel Magyarország közös sajtótájékoztatón jelentette be Magyarországon elsőként a „car sharing” szolgáltatás beindítását. A car sharing rendszerének lényege, hogy egy regisztrációs díj (9900 forint) és havidíj fejében kapunk egy chipkártyát, amivel egy online, akár mobilról is elérhető felületen bármikor lefoglalhatjuk magunknak a rendszer bármelyik szabad kocsiját, kisautótól furgonig. A kocsi elvileg műszakilag tip-top állapotban, tisztán vár minket a szolgáltató valamelyik parkolójában – egyelőre csak meghatározott parkolókban, nem bárhol a városban. A kocsit innen lehet elvinni és ide lehet visszahozni. A kocsi a chipkártyával nyitható, a belső tükör melletti kis konzolon aktiválható, majd a kesztyűtartóban lévő kulccsal indítható, és szabadon használható, amíg a foglalás ideje tart. Fizetni pedig utólag kell majd, a tarifatáblázat alapján, kilométer- és óra-elszámolásban.

Dobjuk el a saját autónkat és használjuk közös Opeleket, mondja az Avalon. A rendszer átgondoltnak tűnik, de hogy anyagilag megéri-e, az nagyon az egyéni igényektől függ

Dobjuk el a saját autónkat és használjuk közös Opeleket, mondja az Avalon. A rendszer átgondoltnak tűnik, de hogy anyagilag megéri-e, az nagyon az egyéni igényektől függ

Dobjuk el a saját autónkat és használjuk közös Opeleket, mondja az Avalon. A rendszer átgondoltnak tűnik, de hogy anyagilag megéri-e, az nagyon az egyéni igényektől függ

Tankoláskor a szintén a kesztyűtartóban lévő kártyával lehet fizetni a MOL kutakon – az üzemanyaggal különösen spórolni nincs értelme, mert az átalánydíj a fogyasztást is tartalmazza.

A CarSharing gondolata Svájcból indult útjára az állandósult közlekedési dugók, a város jobb levegőjének megőrzése, a tervezett és gazdaságos autóhasználat támogatása érdekében. A szolgáltatást itthon bevezető Avalon az Opelt választotta flotta-partneréül, Corsák, Astrák, Insigniák, Combók és Vivarók vihetők el a kártyával.

Az első Avalon CarSharing flottaparkolót az Infopark területén alakították ki – ezzel is jelezve, hogy a szolgáltatás elsősorban nem a magánügyfeleknek, hanem a személyautó-flottát, kulcsos autót fenntartani nem akaró cégeknek szól. A magánszemély-piac akkor indulhat majd be igazán, ha nem kell mindig ugyanoda visszavinni a bérautókat, hanem bárhol, vagy legalábbis jó sok helyen le lehet rakni őket a fővárosban, vagy akár szerte az országban. Az év végéig Budapest legfrekventáltabb irodaparkjaiban további CarSharing autók állnak majd szolgálatba. Az autófoglalást 24 órás call center és online foglalási felület segíti.

Chipkártyával nyílik az ajtó

Chipkártyával nyílik az ajtó

A sajtótájékoztatón természetesen élesben is megnézhettük a rendszer működését (A láthatóan begyakorolt demót lefuttató hosztesz termékbemutatója során agyunk folyamatosan dobta a hibaüzenetet: Avalon? Biztos nem Avon?)

Ha az online rendszerben lefoglaltuk a kocsit, mobilról meg kell erősíteni: most kezdjük el használni az autót. 1-2 perc múlva személyes chipkártyánkkal nyithatjuk a központi zárat. Indulás előtt egy kis, a szélvédőre tapasztott terminálon meg kell adnunk, hogy van-e jogsink, van-e olyan sérülése az autónak, amit nem tüntettek fel a kesztyűtartóban lévő hibalistán, és tiszta-e a kocsi. A kesztyűtartóban van a parkolóhelyet záró korlát lakatjának kulcsa és a slusszkulcs is – kiállhatunk a parkolóhelyről, visszazárhatjuk a korlátot és már mehetünk is.

MOL-kártya a kesztyűtartóban: a díjban benne van a tankolás is

MOL-kártya a kesztyűtartóban: a díjban benne van a tankolás is

Használat közben a kulcs gombjával kell nyitni-zárni a kocsit, a chipkártya majd csak a parkolóhelyre visszatéréskor kerül elő újra, ezzel jelezzük, hogy vége, visszaadtuk az autót, újra foglalható.

A rendszer működőképesnek tűnik, a kéthetente szemlézett, szükség szerint tisztított Opelek minősége is folyamatosan biztosított. Ha nem ragaszkodunk személyes tárgyként autónkhoz, nem kell mindig, minden nap a saját autó, elfogadjuk a tarifatáblát, és persze el tudjuk viselni, hogy immár számos felhasználó-társunkkal közösen pukizunk a vezetőülésbe, már vihetjük is feleslegessé vált saját kocsinkat az autókereskedőhöz.