Röviden – Toyota Corolla E16
Mi ez? Lépcsőshátú kompakt autó, a világ legnagyobb darabszámban értékesített modellje.
Mit tud? Végképp a márkához láncolni a Corolla-tulajokat, a dízel pedig eljárni 4-4,5 literből. Nemcsak papíron!
Mibe kerül? Listaáron 4,73 millióról indul a 99 lóerős benzines, a csúcsfelszereltségű dízel ára a bólogatós automatizált váltóval nem egészen hétmillió forint.
Kinek jó? Annak, aki nem túl progresszív, de nagyon megbízható családi autóra vágyik, óriási lábtérrel.

Nyáron, az értékesítési holtszezonban nem érdemes autót bevezetni, ezért a Toyota is most kezdte el igazán az új Corolla forgalmazását. A 11. generációt júliusban vezettük, de ott kimaradt az 1,6 literes benzines, amelyben a magyarországi bemutatón ültünk.

A papíron az 1,33-as alapmodellel azonos (5,6 l/100 km) fogyasztású motor a szelepvezérlés mellett a szelepnyitás mélységét is variálja. Ezzel a motorral a Corolla klasszikus japán autó, finom működéssel, pontos váltóval, a turbós konkurenciánál enerváltabb gyorsulással kis fordulaton.

A városligeti műjégpálya területére vezetett a tesztútvonal

99 vagy 132 lóerős lehet a benzines, 90 a dízelmotor

99 vagy 132 lóerős lehet a benzines, 90 a dízelmotor


Tengelytáv: +10 centiméter

A Toyota tud überpenge sportautót (GT86), három méternél rövidebb négyülésest (iQ) vagy világhírű terepjárót (Land Cruiser) is gyártani. A stratégák most azt mondták, hogy a cél egy mértéktartó szedán, amivel nem kell elkápráztatni senkit, csak legyen jó. Vezetőtámogató rendszerekre nincs szükség, az erősebb motorokhoz sem jár az Auris független hátsó futóműve és szó sincs hibridről vagy más érdekességről.

Amire a vevők inkább vágynak, az a tágasság, a kiváló minőség és persze a jó értéktartás, amit az új modell meg is ad. A tengelytáv 10 centit nőtt a modellváltással. A Corolla hátul annyira tágas, hogy 193 centis kollégám mögött 190 centimmel bőven volt lábhely, hogy az ülésben lejjebb csússzak és elférjen a fejem. A fejtér viszont csak átlagos.

10 centimétert nőtt a tengelytáv a modellváltással

10 centimétert nőtt a tengelytáv a modellváltással


Öt-hat különböző felszereltség

90 lóerős dízelváltozatban az autó összesen hatféle felszereltséggel létezik (Live, Live ECO, Active, Active ECO, Active Design, Lounge). A két benzines motor 5-5 féle kivitelben választható. Az árak motortól és felszereltségtől függően 4 730 000 és 6 930 000 forint között mozognak. Az 1,4 D-4D-hez automatizált kézi váltó kapható, az 1,6-os benzineshez fokozatmentes CVT-automata. Ezen az oldalon a dízelmodellek felszereltségéről tudhattok meg többet, itt a benzines motorváltozatok széria és extrafelszereltségéről írunk.

A hazai sajtóbemutatóra a Corolla-Club támogatásával az importőr összetrombitálta az összes generációt, amelyből fellelhető működőképes illetve tréleren szállítható példány. Az első két széria kimaradt, de a harmadik generációból már látható volt egy háromajtós kombi.

40 millió Corolla: az átlagautó a mennybe meg

Már a legelső generációból is volt kombi, ami most visszatér az Auris ágán

Már a legelső generációból is volt kombi, ami most visszatér az Auris ágán

Már a legelső generációból is volt kombi, ami most visszatér az Auris ágán


Szeptember elején a Toyota legyártotta a 40 milliomodik Corollát. Az 1966-ban bemutatott autóból 11 generáció alatt készült ez az impozáns mennyiség. Becslések szerint mintegy 26 millió példány ma is rója az utakat, pedig az első szériák gyorsan szétporladtak a rozsdától. A Corolla első négy nemzedéke hátsókerék-hajtású volt. A hátsó laprugót az 1979-es modellváltásra nőtte ki (kivéve a kombit), a keresztmotoros elsőkerék-hajtásra 1983-tól állt át.

A Corolla sikere jó példa arra, hogy a legtöbb átlagember megelégszik egy átlagos autóval, de míg a termék színvonalában elég neki a közepes, addig minőségben értékeli és díjazza az átlagon felülit.

Balra az 1983 utáni, már elöl hajtó modell, mellette egy korabeli kupé, hátsókerék-hajtással

Balra az 1983 utáni, már elöl hajtó modell, mellette egy korabeli kupé, hátsókerék-hajtással

Balra az 1983 utáni, már elöl hajtó modell, mellette egy korabeli kupé, hátsókerék-hajtással


A típus 47 éves történelme azt is bizonyítja, hogy a név vonzereje nem kopott meg az évtizedek során. A Toyotának nem kellett átneveznie az autót, nem volt szükség váltásra, mint például a Renault 5-Clio, Opel Kadett-Astra generációk esetében.

Az idei első félévben a Corolla a második legnagyobb darabszámban eladott autó a világon, a Focus mögött. Az összesített ranglistán viszont gyakorlatilag befoghatatlan az előnye, mert a Ford 30 évnyi Escort után 1998-ban átállt a Focusra, így az örökranglistán a Corolla mögött a Ford F-sorozatú pickupja következik (1948-tól 35 millió db), majd a Golf, amelyből 30 millió darab készült 1974 óta.

Három hátul, nyolc elöl hajtó generáció

Szintén hátsókerék-hajtásúak a klasszikus driftautóvá nemesült AE86-osok. Ez a kupé az elsőkerekes tömegmodell mellett maradt gyártásban. A máig körülrajongott AE86 a Corolla Levin kódja, amiből a Wikipédia szerint az A a 4A sorozatú motort, az E a Corollát, a 8 a széria kódnevét (E80), a 6 pedig a hatodik generációt jelölte. Az autó beceneve, a japán hacsiroku szó magyarul 86-ot jelent.

Az összes későbbi széria egy-egy példánya felsorakozott a Műjégpálya/a csónakázótó betonján, még a modellfrissítéses változatok is láthatóak voltak. Mi az E11-es modell korszakában kezdtük el írni a Vezesst, indulásunkkor a békalámpás Corolla átdolgozott változatát kezdték akciózni a márkakereskedések, készülvén a 2001-2002 fordulóján megérkező E12 fogadására. Akit érdekel a típus, ne hagyja ki a Corolla történetéről szóló igényes összeállítást.