Autó vs. 15 km gyalog

A Frankfurti Autó-kiállítás igazi gigantomán autószalon. Csak a BMW standja, helyesebben épülete egy hektáron terül el, de nyilván az Audi és a Mercedes-Benz sem akar lemaradni tőlük, ahogy az Opel a Volkswagentől és így tovább. Mivel itt nemcsak a becsvágy erős, de a kiállítási tárgyak is terebélyesebbek az ugyanitt rendezett könyvvásár portékáinál, 10-15 kilométert begyűjthet a lábába a látogató, ha a csarnokok között ingázik. Két épület között 1,2 kilométer távolság is lehet.

Egyterű, kisautó, hibrid limuzin

A sajtónapokon ezért több autógyártó is beállít autókat a közel tízezer újságíró fuvarozására, akik a kiállításról a két sajtónapon tudósítanak. Az autók kiválasztásának szempontrendszere márkánként eltérő. Egészen apró kocsiktól az egyterűkön át a luxuslimuzinokig bármi utunkba akadhat.
 

Frankfurtban az autógyártók legújabb és/vagy a legérdekesebb autóikat dobják be a csarnokok közötti emberfuvarozásra. Beültünk a sajtónapon futó taxikba

92 lóerős 1,6 e-HDi dízelmotorral gurultak a Grand C4 Picassók, amelyek világpremierje Frankfurtban volt. A francia egyterű mobil oázis a forgatagban

92 lóerős 1,6 e-HDi dízelmotorral gurultak a Grand C4 Picassók, amelyek világpremierje Frankfurtban volt. A francia egyterű mobil oázis a forgatagban

Idén a Citroënnek szerencséje van, mert a Grand C4 Picasso világpremierje épp itt van és tágasságával, kényelmével az autó beválik mobil oázisként. Az autót egy kedves hölgy vezette, kicsit darabosan, de itt annyian téblábolnak hosszába-keresztbe az utakon, hogy kettes fölé nem is lehet kapcsolni, harmonikus haladásra is ritkán van esély.

Arra minden gyár ügyel, hogy minél csekélyebb környezetszennyezéssel fuvarozza az újságírókat. A BMW az elektromos hajtású i3-flottát vetette be, de a többi márka is igyekezett hibridhajtású modellekkel demonstrálni, hogy a fenntartható fejlődés nemcsak egy kötelező fordulat az éves jelentésükben.

S-osztály, Superb, Optima: többnyire nagy limuzinokat vetettek be az autómárkák az újságírók szállítására

S-osztály, Superb, Optima: többnyire nagy limuzinokat vetettek be az autómárkák az újságírók szállítására

Optima vagy A6?

A Kia nagy szerencséje, hogy egyetlen Európában kapható benzines-elektromos hibridhajtású autója pont az Optimából készül, amely egy igazán tágas és kényelmes limuzin. Benne utazva az Optima majdnem ugyanazt nyújtja az újságíróknak, mint az Audi A6 Hybrid.

Számok a Frankfurti Autó-kiállításról

– 157 euró: ennyit fizetnek a cégek a terület négyzetméteréért. Pl. a BMW esetében ezt tízezerrel kell felszorozni, tehát 1,6 millió euró volt csak ez a tétel

– a legaljasabb szálloda az IAA idejére 370 százalékkal magasabb szobaárakat szabott meg a szeptemberi összegekhez képest. A lehúzás általános, a legcsekélyebb mértékben drágító szalon is 79 százalékot tesz rá a normál tarifára
– aki gyalog akarja bejárni az összes csarnok minden standját, az optimális útvonalon is 20 km gyaloglásra számíthat.
– 928 000 fő: ennyi látogatója volt a két évvel ezelőtti kiállításnak a Majna-parti nagyvárosban. A csúcsév 2003 volt, 997 000 látogatóval
– 1091 kiállító képviseli 35 ország autóiparát. 58 százalékuk német
– 230 000 négyzetméter: a kiállítók által bérelt összterület

Ezek az utak arra is jók, hogy az autóiparról író, de gazdasági újságnál, napilapnál dolgozó kolléga rácsodálkozzon, hogy nahát, már a Kiának is van hibridje és milyen kulturált autó. Érdekes, hogy a Volkswagen nem a Jetta Hybriddel vitte a kollégákat, hanem sima BlueMotion Golfokkal. A 110 lóerős TDI-k oldalán öles felirat hirdette a 85 g/kilométer szén-dioxid-emissziót.

Órabér: 8 euró

A vezetőket a legkülönfélébb helyekről verbuválják a márkák által megbízott ügynökségek. A többnyire kulturált és érdeklődő kollégákat légkondis nagyautókkal fuvarozni nem akkora büntetés, ezért nem kell kiugró órabérrel csábítani a sofőröket.

Be sem indult a benzines V6, végig a 9 kilowattórányi akkumulátor áramával gurultunk

Be sem indult a benzines V6, végig a 9 kilowattórányi akkumulátor áramával gurultunk

Jólneveltségemet félretéve az egyik Superb sofőrjétől rákérdeztem, hogy mennyit lehet ezzel a munkával keresni. Ő óránként 8 eurót (2400 Ft) kap, ami a reggel héttől este hétig tartó műszak alatt összesen 96 euró (28 800 Ft). Ha nincs más, ez nem rossz pénz kinti viszonylatban, de nem egy eget rengető összeg abban az országban, ahol az átlagfizetés mintegy 2465 euró, azaz 740 000 Ft.

Mérnök a konnektoros S-osztályban

A Mercedes-Benz viszont egy fejlesztőmérnököt ültetett az S 500 Plug in Hybrid volánja mögé, aki elsőre is eloszlatta azt a félreértést, hogy ebben is V8-as motor van. Az autót a nevével is feljebb pozicionálja a Mercedes-Benz, igazából a 333 lóerős, 3,0 literes turbómotorhoz kapcsolódik az elektromos motor. Mi a 79 százalékig töltött lítium-ion akkumulátor és a csekély sebesség miatt végig a 109 lóerős, 340 Nm nyomatékú elektromos motorral gördültünk, a benzines be sem kapcsolt.

Megkérdeztük, hogy az autóban ugyanaz a hibridrendszer van-e, amit a Porsche megvett a Boschtól a Panamerához, de vezetőnk szerint egészen más a felállás. A fontos komponenseket, így az elektromos motort is a Mercedes fejlesztette és gyártja, a rendszer saját fejlesztés.

Szerencsénk volt, hogy sikerült megcsípni a hibridet, mármint a konnektorról tölthetőt, mert az S-osztály létezik dízel-hibridként is, egyszerűbb technikával. Összesen öt S-osztály szaladgált a kiállítási területen belül, közülük egyetlen S 500 hibrid. Az autót a felnik kék díszítéséről és a jobb hátsó lámpa alatti fedélről lehet felismerni, amely a töltőkábel csatlakozóját takarja. A csomagtérről is könnyű megismerni az utót, mert a 9 kilowattórás hibridakkuk sok helyet elvesznek, az össztérfogat 510 helyett 400 liter.

Minivel is lehet taxizni. Egy utast várnak a hátsó ülésre, a kivett első üléssel könnyű bejutni hátra

Minivel is lehet taxizni. Egy utast várnak a hátsó ülésre, a kivett első üléssel könnyű bejutni hátra


A legnagyobbat mégsem a papíron 3,0 literes átlagfogyasztású luxusautó szólt, hanem a BMW-hez tartozó MINI taxiflottája. Ezeket egyszemélyes személyszállításra dobta be a márka. A jobbkormányos veterán kisautókból kiszerelték az első ülést, hogy könnyebb legyen beszállni hátra. A vidám kisautók fürgén cikáztak a bálnák körül. Kíváncsian várjuk, mivel fuvaroznak bennünket az autógyártók 2015-ben, amikor a 2014-e párizsi esemény után ismét Frankfurtban lesz a nagy őszi autó-kiállítás.

Esztergomi Suzuki, hatkerekű szörny, villanybringa szatyorból: további cikkeink a Frankfurti Autó-kiállításról.