Újabban megszaporodtak a kecskeméti Mercedes-gyárban a VIP-vendégek. No, nem cégvezetők vagy politikusok látogatásai sűrűsödtek meg, hanem így nevezik a gyárba, szervezett túrán érkező civileket. Visitor in Production.

Nem fontos személy, hanem látogató
Nem fontos személy, hanem látogató

Nem fontos személy, hanem látogató

Nem fontos személy, hanem látogató


2013. szeptember 30-tól, azaz a mai naptól bárki megnézheti, hogy készülnek az autók a Mercedes-Benz magyarországi gyárában. Mint az autógyártásban, itt is volt előszéria, szeptember 9-e óta zajlanak a próbalátogatások.

A programon 12 év feletti látogatók 25-50 fős csoportokban járhatják be a gyárterületet teljesen ingyen. Természetesen egyénileg is lehet jelentkezni, de akkor is „hozzácsapják” az embert egy nagyobb társasághoz. Magyar, német vagy angol nyelvű idegenvezetést lehet kérni.  A magyar nyelvű csoportok hétfőn, szerdán, pénteken, 9:30, 12:45, 17:00 órakor indulnak. Az első kettő 2 órás program, a harmadik rövidebb, abban kimarad a présüzem megtekintése.

A gyárlátogatásokhoz kiállítási tárgyakat és információs modulokat állítottak fel, hogy az érdeklődők betekintést nyerhessenek a gyártási folyamatokba. Ezek az infoboxok a túra során felkeresett helyszíneken – az irodaházban, a présüzemben, a karosszéria-üzemben és a szereldében – láthatók.

Piros, fehér, zöld

Piros, fehér, zöld

Piros, fehér, zöld


Segítségükkel interaktív módon, testközelből figyelhető meg, hogyan gyártják a Mercedes-Benz modelljeit. Így nemcsak méterekről láthatjuk, hogyan hegesztenek a robotok, de kézbe is vehetünk mintadarabokat, megnézve a varratokat. Nézhetünk videókat, de szemügyre vehetünk felvágott motorokat is, megismerve a belső kialakítást.

A programban nem szerepel a fényezőüzem megtekintése, ott ugyanis a dolgozókra is háromlépcsős beléptetés vár, hogy megakadályozzák a por bejutását. Ugyanakkor az információs pontokon megismerhetjük a fényezés technológiáját és folyamatát is. 

Ha megnézné az üzemet, itt jelentkezhet www.mercedes-benz.hu/gyarlatogatas

Ha megnézné az üzemet, itt jelentkezhet www.mercedes-benz.hu/gyarlatogatas

Persze nemcsak a gyártással ismerkedhetünk meg, hanem a gyárral is, amelynek helyszínéül 52 európai, köztük 7 magyar város versenyzett anno. Nem kell meglepődni, a látogatás során óriási számokat hallhatunk. Mint például, hogy 160 ezer köbméter betont, illetve 5 Eiffel-toronynak elég, 35000 tonna acélt használtak fel a zöldmezős beruházás során.  

Mint ismeretes, a rastatti üzemmel párhuzamosan készülnek itt B-osztályos Mercik, illetve a világon egyedüliként CLA-t is gyártanak. Mindkettőből jó sokat, és különbözőket láthat a látogató. A Mercedes raktárra nem, csak megrendelésre készít autókat, és úgy alakult, hogy még nem volt két azonos igény a gyártás beindítás során, valami pici eltérés mindig van két autó között.

Sőt, van egy olyan darab, amely biztosan egyke marad! A látogatókat három darab, a magyar zászló színeit követő (piros, fehér és zöld) B-osztály köszönti a túra elején, csakhogy zöld színben nem rendelhető az autó. Ezt az egyet csakis a zászlómotívum miatt készítette el az üzem.

A karosszériaüzemben készül el előbb padlólemez, majd a kész karosszéria a présüzemből érkező elemekből

A karosszériaüzemben készül el előbb padlólemez, majd a kész karosszéria a présüzemből érkező elemekből

A karosszériaüzemben készül el előbb padlólemez, majd a kész karosszéria a présüzemből érkező elemekből


2013 az első teljes éve a gyárnak, amely során a tervek szerint 100 ezer autó fognak készíteni. Jövőre ennél is többet terveznek. A 800 millió eurós beruházás nyomán felépített autógyárban kétpercenként gurul le egy-egy autó.

Más modellekben is érdekelt ugyanakkor a kecskeméti üzem, miután ez a Mercedes egyetlen Németországon kívüli személyautó-gyártásban érdekelt telephelye, amely saját présüzemmel dolgozik. Évi 10 milliós darabszám mellett, 140 féle elemet állítanak elő a gyakran 30 tonnánál is nehezebb formákkal, a már említett modelleken túl a Mercedes A-osztály és C-osztály karosszériájához.

A program célja, hogy a látogatás után az ember kedvet kapjon és vásároljon egy autót – mondta ki nyíltan Frank Klein a gyár ügyvezetője, leszögezve, hogy a műszaki dolgok iránt érdeklődök mellett ezért elsősorban a jövendőbeli vásárlókra számítanak a látogatók között.

Még csak most kezdődik a program, de a gyár közlése szerint máris nagy az érdeklődés a gyárlátogatás iránt, év végéig négyezer látogatóra számítnak. Jövőre pedig 17 000 érkezővel terveznek.  

A kisebbik présgép: átlagosan 18000 körüli nyomás végez el egy műszakban, a rekord 25092

A kisebbik présgép: átlagosan 18000 körüli nyomás végez el egy műszakban, a rekord 25092

Marad a gyár

Nemrég Dieter Zetsche, a Daimler (A Mercedes anyacége) vezetője utalt rá, hogy a Mercedes-Benz a következő generációs CLA modellt Mexikóban gyártaná 2018-től.

Van még hely a bővítésre, a 441 hektárból csak 160-at használnak

Van még hely a bővítésre, a 441 hektárból csak 160-at használnak


Az ennek kapcsán feltett újságírói kérdésre válaszul Frank Klein kijelentette, hogy a következő években továbbra is készülnek majd B és CLA modellek Kecskeméten. Elmondta, hogy a modellek következő generációjáról még nem született döntés, a lapokban megjelent információk spekulációk.  

Ugyanakkor „erőteljesen” jelezte, hogy a Mercedes nem véletlenül költött 800 milliót a kecskeméti üzemre és alkalmaz 3000 embert,” ez egy hosszú távú befektetés”.

Egyelőre ugyan nem született ilyen döntés, de a magyar gyárat úgy tervezték, hogy könnyen bővíthető, ha arra szükség van. Jelenleg kevesebb, mint a felét használják a megvásárolt 441 hektáros földterületnek. Minden épület mellett annyi szabad helyet hagytak, mint maga az épület, így egyszerűen megduplázható a gyártás. Ha kell!

A vizes kamrás tömítettségi és a fényezés ellenőrzése után ez az autó arra vár, hogy életében először kihajthasson a gyárból. A tesztpályára megy

A vizes kamrás tömítettségi és a fényezés ellenőrzése után ez az autó arra vár, hogy életében először kihajthasson a gyárból. A tesztpályára megy