Tanulságos közlekedési szituációk mellett olykor tragikus közúti baleseteket, és – amiről a hírekben soha nem esik szó – azok bírósági utóéletét mutatjuk be sorozatunkban (korábbi sztorik a cikk alatt!).
Itt a következő történet, amelynek érdekessége, hogy az autós és a kerékpáros is hibázott a bíróság szerint. Bármelyikük szabályosan közlekedik, elkerülhető lett volna a tragédia. De csak egyiküket ítélték el. Na, de melyiküket?
Mindketten hibáztak
Valamivel a megengedett 50-es sebességhatár feletti tempóval haladt az autós egy párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest menetirány szerinti jobb oldalán. Tehát gyorsabban ment a megengedettnél. Szintén szabálytalanul, a bal oldali külső sávban tekert egy kerékpáros.
A tragédia akkor következett be, amikor a bringás körültekintés nélkül keresztbe tekert az úton, ahogy a bíróság fogalmazott később: „nem biztosított továbbhaladási elsőbbséget” az autó részére.
30 százalékos munkaképesség-csökkenés
Az ütközés elkerülése végett azonnal a fékbe taposott a sofőr, és enyhén jobbra kormányzott, de mégis elcsapta a kerékpárost, aki előbb a szélvédőre vágódott, majd az úttestre zuhant.
Bár a fékezés következtében a későbbi vizsgálatok szerint 30-35 km/órára lassult a kocsi, a kerékpáros lábszártöréséből visszamaradó fogyatékossága is származott, az orvos megállapítása szerint 30 százalékos munkaképesség csökkenés állt be.
Megvádolták az autóst
A Dr. Székely Ügyvédi Iroda által védett sofőr a bíróság előtt elmondta, hogy csak részben érzi magát felelősnek a balesetért. A kilométerórát nem figyelte ugyan, de mivel a forgalom ritmusával együtt ment, érzése szerint nem vezetett gyorsabban a megengedettnél.
Közlése szerint az út rossz minőségű volt, ráadásul szemből tűzött a nap, de mindezek ellenére a szabálytalanul, záróvonalon keresztül átkelő kerékpárost jól látta és rögtön fékezett is.
A kerékpáros elismerte, hogy a baleset helyétől nem messze valóban volt egy gyalogátkelőhely, de ő nem akart odáig elmenni, mert gyorsabbnak gondolta az úttesten való átkelést. Azt állította, hogy megvárta az autók elhaladását, ez után indult keresztbe, ekkor ütötte el a vádlott. Az útburkolati jeleket nem figyelte.
Mit mondott a szakértő?
A kirendelt szakértő – a sofőr állításával ellentétben – megállapította, hogy a gépkocsi sebessége a megengedett felett járt, 58-63 km/óra lehetett. Véleményéből az a következtetés vonható le a Dr. Székely Ügyvédi Iroda szerint, hogy ha a sofőr betartja a megengedett sebességhatárt, az ütközés nem következett volna be.
Mindezek alapján a bíróság szerint a vádlott minimális sebesség túllépése eredményezte a baleset bekövetkezését. Ugyanakkor a biciklis KRESZ-szabálysértése sem vitatható – mondta ki a bíróság.
Mi az ítélet?
A sofőr bűnös maradandó fogyatékosságot eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétségében. Ezért a bíróság őt 185 ezer forint megfizetésére kötelezte. Érdekesség, hogy a B-kategóriás jogosítványát ugyanakkor nem vették el.
Enyhítő körülményként vette figyelembe a bíróság a sofőr beismerő vallomását, kifogástalan közlekedési és büntetlen előéletét, és sokat nyomott a latban a sértett bringás KRESZ-szabályszegése is. Súlyosító körülményt nem talált a bíróság.