Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Kedves András!
Szeretnénk vásárolni egy családi kombit. Egyenlőre még csak 1 gyerkőc van, de idővel kettő lesz, és elég sok zöldséget és gyümölcsöt hozunk a szüleinktől havonta 1x, hogy ne a nagyvárosban kelljen megvenni az „előneveltet”. Illetve nagyon szeretünk biciklizni, nem lenne baj ha néha a bringák is beférnének szétkapva. Van pár áldozat amit kinéztünk, bár abból pár darab csak 2 év múlva lenne ideális jelölt, de mindenesetre vegyük figyelembe őket is.
A sorrend valahogy így alakulna:
Új Mazda 6 kombi; Új Octavia kombi; Új Astra kombi; Régi Mazda 6 kombi; Régi Ford Focus kombi / Mondeo kombi. Esetleg SEAT Exeo kombi? illetve VW Golf kombi?
Külsőre egyértelműen az új Mazda 6 tetszik a legjobban, de még kevés a tapasztalat vele, és azt már most is látjuk, hogy mondjuk egy Új Octavia kombi sokkal praktikusabb.
Az Opel Insignia kiesett a pixisből, mert belsőre nem tűnik nagyobbnak mint az Astra, külsőre ugyan szép a forma, de úgy érzem mintha csak pont emiatt lenne kívül olyan nagy? Ha megvan a megfelelő forma, akkor ugye a másik kardinális probléma az erőforrás, főleg, hogy használt autóról lenne szó!
Mindegyiknek van előnye- hátránya. Nekem szimpatikusak a dízelek, a nagy nyomaték miatt, és egy kombinál talán még annyira nem kiábrándító a krehácsolás, de ugyanakkor a szervizköltsége is nagyobb lehet ha beüt valami? A benzinesek halk, és sima járása tetszik, az egyszerűségük meg vonzó, de nyilván többet fogyasztanak? persze ott a kérdés, ha a dízel eleve drágább, és mondjuk drága a szerviz is, akkor az a +2L/100km többletköltség nagyon sok év alatt térülne meg?(példának okáért az egyik munkatársam árul egy 2004-es Mondeo-t, 2.0 tdci, tényleg full-full extra, szép állapotban is van, 900e az ára. Mi egy 2003-as G Astrától válnánk meg, szóval térben és kényelemben lenne előrelépés, de korban nem, Illetve a tdci-nél elég drága dolgok vannak a motortérben, ami 200e km körül már előjöhetnek, ha jól tudom?! Míg az 1.6-os Astránknak csekély a fenntartási költsége, de nem nagyon tudunk benne elpakolni.
Körülbelül így nézne ki a probléma. Érdemes a mostani új autókra várni, hogy 2-3 éves legyen, vagy inkább a mostani 3 évesekből válogassunk? És persze melyik motorral nyúlunk mellé a legkevésbé? Sajnos nagyon számít a forma is, ezért pl egy Dacia egyikünknek sem merült fel mint alternatíva, hiába lenne okos döntés? Nagyon köszönök előre is bármilyen segítséget!
További jó munkát Neked / Nektek! Üdv, Gábor
Szakértőnk válasza
Kedves Gábor!
Ha nagyon sok évre vesztitek, akkor legyen dízel, szervizkönyves, inkább hazai, de ha magadnak hozod, akkor persze jók a külföldiek. Abban nem tudok segíteni, hogy 2-3 év múlva, vagy most vegyetek-e autót. Ha most vesztek, akkor én a kifutó Mazda6 és a Škoda Octavia közül választanék.
Az Insignia tényleg nem nagyobb az Astránál, az Exeo Nektek biztos, hogy túl szűk. Akkor már inkább Altea XL, de ez meg nem túl csábos járgány. Szóval az újak közül Mazda vagy Škoda, de mivel ott csak 900 ezer forog kockán, leginkább a Mondeót venném, ha tényleg ilyen ígéretes. Térben, biztonságban, kényelemben nagyon sokat nyújt, és még ha költeni is kell rá – amit reálisan érzel – még mindig megáll a projekt 1,5 millió alatt. A többi autó minimum a duplája-háromszorosa. És hiába 2003-as, nagyon nagy előrelépés a G Astra után.
Üdvözlettel, Szörényi András
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Székely úr!
egy mindenféle menetbiztonsági elektronika nélküli autóval közlekedek (ABS sincs) és a télen sokat kell majd utaznom, a kérdés, hogy lehetne a lehető legbiztonságosabbá tenni az autózást, illetve a tapadást az adott körülmények közötti maximálisra növelni?
illetve, hogy kisebb vagy nagyobb guminyomással érdemes-e közlekedni télen a fékút csökkentéséhez?
Szakértőnk válasza
Kedves Péter !
Arról, hogy hogyan lehetne a legbiztonságosabbá tenni a téli körülmények közötti vezetést, nyilván könyvet lehetne írni. Nem akarom kikerülni a választ, de ebben a rovatban terjedelmi okok miatt nehéz erről röviden okosságokat megfogalmazni.
Melyek azok a tényezők, amely a közlekedők biztonságát befolyásolják?
– az út jellege,
– az út- és időjárási viszonyok, azok hirtelen változása, és annak hatásai,
– a vezető járművének paramétei,
– a jármű műszaki állapota,
– a gumiabroncsok állapota,
– a vezető képzettségi szintje,
– a vezető pillanatnyi reagálása veszélyhelyzetekben,
és még nyolc másik dolgot lehetne ezzel kapcsolatban felsorolni.
Többen feltették már a kérdést, hogy télen, havas úton milyen stílusban vezessünk. Ígérem, összeállítok egy anyagot, és mire valóban bejön a téli idő, közzéteszem. Addig a sajtóban számtalan helyen megjelenő cikkekben is olvashatja, mindenki a téli gumi szükségességéről, az autó megfelelő műszaki felkészítéséről, a képzés jelentőségéről beszél, és a mindenkori helyes tempóválasztásról ír.
Amit megtehet saját biztonsága érdekében: vegyen 4 db téli gumit, szerelje fel, és menjen az adott útviszonyok között mindig olyan sebességgel, amit saját értékítélete, és tapasztalata alapján ösztönösen biztonságosnak ítél!
A guminyomással történő trükközést felejtse el, abból a korból már kinőttünk! Állítsa be a gyári értékek alapján a guminyomást, és néha ellenőrizze.
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
Tisztel Ügyvéd Úr,
Szeretném kérdezni BKV ellenőr Közterületessel karöltve van e joga Bkv járművet menet közben 169E gyorsjárat hol már nincs megállója meg állítani.Majd jegy ellenőrzés céljából felszállni.Ráadásul kanyar és záróvonal van. BKV az üzletszabályzatra hivatkozik.
Válaszát előre is köszönöm,
Tisztelettel: Gyetvai Károly
Kedves Károly!
A BKV üzletszabályzatával ügyvédi irodánk nincs tisztában! Ha a hivatkozott üzletszabályzat megengedi, hogy a buszra két megálló között ellenőrök felszálljanak, az csak olyan helyen történhet, ami a Kresz megállásra vonatkozó szabályainak megfelel.
Üdvözlettel:
http://drszekely.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!