Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szörényi András!
Használtautó vásárlás előtt állunk. Jelenleg egy 1994-es benzines Suzuki Swift-et cserélnénk le. A kiszemelt autó egy Opel Astra H lenne 1.7 cdti, 2005, dízel (ÁR: 1.350.000). Az autó 190.000 km futott elvileg. Némi tapasztalatom van a kocsiról, mert ilyenen tanultam vezetni.
Érdeklődöm, hogy ennél a típusnál ezekkel a paraméterekkel mennyi baj lehet. Azért kérdezem, mert ismerőstől hallottam, hogy 8 éves dízel autót venni nem olyan jó választás (sok lehet az esetleges javítás dízel volta miatt). Nem szeretnénk természetesen mellé fogni, de általánosságban jól jönne egy kis infó róla meghibásodás szintjén. Tudom, hogy nem lehet előre megmondani a hibákat, de nagyjából mire számítsunk, ha megvesszük, egyáltalán érdemes-e dízelt venni.
A dízel és a benzines autó között mi a különbség?(az üzemanyag áron kívül, ami manapság már nem is olyan olcsó gázolajosnál sem).
Köszönöm válaszát!
Hajni
Kedves Hajni!
Ismerőseivel értek egyet, én sem vennék magamnak ilyen korú dízelt, kivéve, ha megtartom sokáig és legalább 100-150 ezer kilométert megyek vele. Akkor az esetleges javítások árát újra behozza a fogyasztáson, de én eleve inkább fizetek többet folyamatosan tankoláskor a benzinessel, semmint ritkán áldozzak sokat, ha kiesik a használt dízel és javítani kell.
A vezetni tanulás sajnos csak abban releváns, hogy jól ül-e benne, tetszik-e a belső tere, de ez alapján nem választanék autót. Maga a típus megbízható és nem rozsdásodik, de ha mindenképp dízel, akkor inkább a FIAT eredetű 1,25 literes motort, még inkább az 1,9 literest keresném. A benzinesek a H Astrában 140 lóerőig szívómotorok, tehát egyszerűbb konstrukciók és olcsóbban javíthatóak, mint a közös nyomócsöves befecskendezésű, turbós, sokszor részecskeszűrős, kettős tömegű lendkerekes, ergo sokkal összetettebb dízelek.
H Astrát magamnak is vennék, de dízellel csak akkor ajánlom, ha igazán sokat megy és van tartalékban pár százezer forintja egy esetleges javításra. Ez az összes modern kori dízelre igaz, nemcsak a H Astrára, nem az Opel jellegzetessége. A H Astráról nemrég írtunk használtautótesztet, abban részletesen olvashat az autóról.
Üdvözlettel, Szörényi András
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő Úr, mikor ajánlatos a téli gumi használata? Tudom, hogy pontos dátum nem adható, de hozzávetőleges időpontra biztos tud tanácsot adni, Köszönöm szépen!
Szakértőnk válasza
Kedves Zsuzsa,
ma több mint 20 fok volt napközben, és még pár napig eltart a viszonylag meleg idő. A gumigyártók azt javasolják, hogy amint + 7 Celsius fok alá esik a napi átlagos középhőmérséklet, akkor célszerű lecserélni a nyári gumikat télire.
Évek óta az a tapasztalatom, hogy legkésőbb november első hetére célszerű lecserélni az abroncsokat. Jellemzően március közepén már kezdődhetnének a téli-nyári cserék – ha az időjárás kiszámítható lenne -, de azt gondolom, az idei év március közepe mindenkinek emlékezetes marad, még azoknak is, akik ekkor még a télivel „közlekedtek”.
Üdvözlettel, Székely Gyula
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő!
Újszülött baba autóban történő szállításról lenne kérdésem, mert különböző bababoltokban más- és más információt kapunk. Azt mondták, hogy a hordozókban a gyermek csak max. 45 percig szállítható, és helyette autóba rögzíthető mózeskosarat ajánlanak (pl. http://global.pegperego.com/babyproducts-catalog/2013/Navetta+XL). A kérdésem az lenne (ebben nem egyeznek a boltok véleményei), hogy Magyarországon ezek használatát megengedi-e a KRESZ, a rendőrök elfogadják-e?
Segítségét előre is köszönöm!
üdvözlettel,
SzL
Szakértőnk válasza
Kedves László!
A KRESZ 150 cm-nél alacsonyabb gyermek esetében gyermekbiztonsági rendszer kötelező használatát írja elő. Az autóba rögzíthető mózeskosár használata megengedett, amennyiben a biztonsági öv biztonságosan rögzíti azt, így a biztonsági övvel együtt használva teljes gyermekbiztonsági rendszert képez.
Gyakori tévhit, hogy az autók első ülésén nem helyezhető semmilyen gyerekülés, pedig a KRESZ betűi alapján erre van lehetőség: „Az első üléshez – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható” – mondja ki a szabályzás szövege.
Üdvözlettel:
Dr. Székely Andrea Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu
A gyerekülés vásárlás viszontagságairól ebben a cikkben írtunk.
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!