Valaha a Porsche egy legendás, kizárólag sportautókkal álmodó gyártó volt. Majd később egy legendás, kizárólag sportautókkal álmodva döglődő gyártó lett. A lefelé görbülő eladási mutatókat végül egy keménykezű vezérigazgató Wendelin Wiedeking állította növekedési pályára a kilencvenes években. Maszatolás helyett japán szakértőket hívott, keményen leüvöltötte az értetlenkedő munkatársakat és vaskos profitot termelő vállalatot teremtett. (Állítólag a hatékonyságjavítás egyik lépéseként a japán szakértő lefűrészelt egy darabot az alkatrészes polc lábából, hogy a munkás hamarabb fel- és leérjen a létrán.)
Újabb üzemmel bővül a pénzgyár
A zseniálisan irányító „bajszos bankár” elnöklése alatt történt meg a márka radikális átalakulása. Gyártásba került az olcsóbb középmotoros Boxster, majd jött a szentségtöréssel felérő Cayenne bevezetése. A luxusterepjáró megjelenése jobban megrázta az ortodox rajongókat, mint a léghűtéses boxermotorok nyugdíjazása.
Mégis, a számok Wiedekinget igazolták, a Cayenne bombasiker lett, tavaly már az eladott autók 44 százalékát adta a sportos stuttgarti masztodon. Wiedeking elbocsájtása ellenére nyilvánvaló volt a folytatás, még egy aranytojást tojó tyúk kell az alomba, hogy az autóimádók pokoli pénzekből fejlesztett 918-as rakétákra csorgathassák a nyálukat.A másfél évvel ezelőtt beharangozott közepes méretű szabadidő-autó eleinte Cajun néven futott, majd később Macanra keresztelték, és megannyi kémfotó, és grafika után ma délelőtt végre lehullott a lepel! A világpremierrel egy időben tartott hazai sajtótájékoztatón minden fontos részletet megtudtunk a Porsche új sikervárományosáról.
Miért Macan?
A minden nyelven könnyen kiejthető, könnyen leírható elnevezést Indonéziából kölcsönözték a németek. Jelentése tigris, és ez a szimbolikus kapcsolat nem új a német gyártóknál, a Volkswagen Touareg, és Tiguan is állati gyökerekkel rendelkezik. Utóbbi szintén a tigrisre utal hiszen a német Tiger és Leguan szavak összetétele adja a típusjelzést.
A tigris kapcsolat adott apropót a hazai sajtótájékoztató helyszínének kiválasztásához. A Fővárosi Állatkertben megrendezett eseményen a hazai Porsche képviselet a Macan legfontosabb infóinak felfedése mellett egy (természetesen Macan névre keresztelt) szibériai tigriskölyköt is örökbe fogadott.
A képeken és videón szereplő crossover 4,7 méter hosszú, 1,9 méter széles és 14,6 centivel rövidebb, mint sikeres testvére. A kiszivárgott hírekből régóta tudjuk, hogy az Audi Q5 adta az alapot, de a Porschénél szerencsére ritkán használják a kivágás-beillesztés opciót, ezért a Macan nem csak technikai tartalmát tekintve különbözik, szélesebb, alacsonyabb és hosszabb is az Audinál.
Első ránézésre nem lesz nehéz összekeverni a Macan-Cayenne párost, az új típus lázadás nélkül simul bele a márkaarculatba, de azért akad pár jellegzetesség. Ilyenek a 918-as hiper-hibrid orráról kölcsönzött első fényszórók, valamint a hízott ívvel rajzolt hátsón terpeszkedő nyújtott, 911-re emlékeztető féklámpák.
Bitang jól mutat a szintén 918 Spyder örökségnek számító kormánykerék, kecses és sportos, ráadásul minden fontos funkciót rápakoltak a fejlesztők, kérdés, hogy a mindennapok során mennyire lesz kényelmes a gombokkal megpakolt volán használata. A minőségbe nyilván nehéz lenne belekötni, bőrrel, fémmel övezett sportos Kánaán jut a Macan tulajdonosoknak osztályrészül, de emellett a praktikum sem szenved csorbát. Alaphelyzetben 500 liternyi tér várja a csomagokat, de két utassal, a hátsó sort ledöntve 1500 literre növelhető ez az érték.
Bődületes teljesítmény
A főképp hazai, német konkurenciát támadó középkategóriás szabadidő-autó első körben három verzióban kerül piacra, S és Turbo, valamint Diesel S kivitelben. Mindháromban duplaturbón át lélegeztetett V6-os motor dolgozik, a benzines S esetén 340, míg a Macan Turbónál kerek 400 lóerőt teljesítve. Utóbbi teljesen új fejlesztésű öblösebb lökettérfogatú 3,6 literes blokk, tiszteletet parancsoló 550 Nm nyomatékkal.
Made In Germany
A Porsche kiemeli, hogy az új Macan összeszerelése holmi harmadik világbeli ország helyett német földön történik, Lipcsében, ahol 500 millió eurós befektetéssel hozták létre az új gyártósort. Itt a legóvatosabb becslések szerint évi 50 000 darab Macan készül majd, de az optimista félmosollyal elhintett infók szerint ez a szám akár 75 000 is lehet. De Made in Germany ide vagy oda, a pénznek a Porschénél sincs szaga: a sokkal drágább Cayenne karosszériáját a Volkswagen pozsonyi üzemében gyártatja, ahol az Audi Q7 kasztnija is készül illetve a Touareg, kompletten.
Azért az Európában várhatóan legnépszerűbb dízel sem lesz erőtlen, 258 lóereje, és combos 580 Nm nyomatéka elég ahhoz, hogy álló helyzetből 6,3 másodperc (Sport Chrono csomaggal 6,1 az érték) alatt lőjön ki százra. Már ez is veri a legtöbb sportautót, de a benzinrobbantó páros még rátesz egy lapáttal, a Macan S 5,4, a Macan Turbo pedig 4,8 másodperc alatt tudja le százas sprintet, ami szédületes érték az 1928 kilós önsúlyt figyelembe véve.
Az alapfelszerelés részeként jár az állandó összkerékhajtás valamint a fokozatokat finoman kapcsoló hétfokozatú, duplakuplungos PDK automataváltó. A Macan ezek mellett természetesen megkapja a Cayenne számára kifejlesztett összes technikai megoldást, az aszfaltozott útról letévedő tulajt a Porsche Traction Management (PTM) intelligens nyomatékelosztó rendszere segíti a továbbhaladásban és a légrugós felfüggesztés esetén lehetőség van a hasmagasság változtatására is. Az úton álló árkok, nyomvályúk ellen ezt a hatásos fegyvert bevetve 19 és 23 centiméter között lehet variálni a Macan hasmagasságát.
Hazai árak
A motorpaletta 4 hengeres, 2 literes turbómotorral bővül majd a továbbiakban, mely 280 lóerőt ad le. Hasonló megoldás érkezik dízelfronton is, így ebből a duóból lesznek az első 4 hengeres Porsche-modellek a 968-as 1995-ös bukása óta. Itthon a Macan S 14,3 millió forintos nettó alapártól érhető majd el, a csúcsverzió Macan Turbo 19,7 milliót kóstál, de a négyhengeres kivitelek várhatóan sokkal olcsóbbak lesznek, ezekre 11 millió körüli árat jósol a hazai importőr.