1 000 000, azaz egymillió Facebook rajongója van a Ford Mustangnak Európában, egy olyan kontinensen, ahol hivatalosan nem is árulták a modellt.
Gigabuli
Nem aprózta el a Ford! Négy kontinens hat nagyvárosában Dearbornban, New York-ban, Los Angelesben, Barcelonában, Sanghajban és Sydneyben egy időpontban (csütörtök du.) tartotta nagyszabású, „Go Further” elnevezésű rendezvényét, hogy bemutassa jövőbeni terveit és leleplezze az új Ford Mustangot. Bill Ford, a Ford Motor Company világszintű ügyvezető elnöke az európai helyszínen jelent meg, ahová összesen 2500 vendéget, újságírókat, kereskedőket hívott meg a márka.
„Mindig is volt Mustangom és mindig is lesz. Amikor véglegesítettük a formát, azonnal megrendeltem az elsőt” – mondta Bill Ford, amikor csütörtök délután bemutatta az új autót. Irigyek vagyunk, hiszen a V8-as dübörgéssel a színpadra gördülő kocsik látványra is nagyon izgalmasak.
Marad a retró
1964-es bemutatása óta több mint 9 millió Mustang talált gazdára. Legnagyobb sikereit az első években érte el a modell, akkor évi 550-600 ezer darab is elkelt belőle. Egyénre szabhatóságával, dinamikájával és árával hódított. A hetvenes évek olajválsága azonban visszavetette az érdeklődést a sportos modellek iránt, és a Mustang is gyengébb motorokat, unalmasabb körítést kapott.
2005-ben a Ford a retrohangulatot meglovagolva újra életet pumpált az autóba, amely azonban továbbra is igazi amerikai modell maradt. A jövőre 50 éves Mustang hatodik generációja azonban újabb fokozatra kapcsol, világmodell lesz.
Továbbra is kétféle karosszériaváltozatban, kupé és vászontetős kabrió kivitelekben, az amerikai Flat Rock összeszerelő üzemben készül a Mustang, de számos újdonság segítheti hódítását. A tervezők megőrizték az előző generáció retrós vonalait, amelyhez modern jegyeket társítottak. Megmaradt a nyújtott motorház a cápaharapást idéző orral és a rövid far a hármas oszlopot formázó hátsó lámpatesttel. Ugyanakkor laposabban fut a tetővonal és szélesebb a karosszéria. A motorháztető és az első sárvédők a súlycsökkentés érdekében alumíniumból készültek.
Négyhengeres motorral is
A hagyományokhoz hűen továbbra is elérhető a Mustanghoz V8-as blokk, de a takarékosság jegyében (az európai üzemanyagárakat figyelembe véve) négyhengeres motorral is kapható lesz a kocsi. Legutóbb az 1986-os SVO változatban volt ilyen. Persze a Ford igyekszik ezt nem hangsúlyozni, még a sajtóanyag műszaki adatai között sem szerepel a hengerek száma (A táblázatot mi készítettük).
Nem kell azonban aggódni, a 2,3 literes EcoBoost motor sem épp gyenge darab. Teljesítménye 309 lóerő, maximális nyomatéka pedig 407 Nm, ami az egyelőre hiányzó hivatalos menetdinamikai adatok nélkül is biztató. A közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel, kettős független változó szelepvezérléssel is ellátott szerkezet a Ford első motorja, amelyben kettős megfúvású turbótöltő dolgozik. 2,3 literes motor már szerepelt Mustangban, az 1975-ös Mach I-et ilyennel gyártották, sőt turbós változat is volt később.
Persze, aki a klasszikus élményre vágyik, annak az 5,0 literes lehet az igazi. Turbósziszegés helyett mélyről jövő rotyogással. A nyolchengeres blokk 425 lóerővel, illetve 529 Nm nyomatékkal igyekszik minél rövidebbre szabni a hátsó kerekek pályafutását.
Mindkét motorhoz hatfokozatú manuális sebességváltó tartozik, a több kényelemre vágyók kérhetnek automata váltót is (szintén hatfokozatú), amelyhez kormány mögötti váltófülek is tartoznak.
Nemcsak sportoláshoz
Az új Mustang vadonatúj első és hátsó futóművet kapott. Szó sincs már merevtengelyes hátsó részről, a két hátsó kerék is függetlenül mozoghat. Jobb úttartást, komfortosabb rugózást és precízebb kormányreakciót ígér a Ford. Mivel a gyártó szerint mifelénk „gyorsabban halad a forgalom” a futóművet az európai vásárlók igényihez igazították. Európában az alapfelszereltség részeként 19 colos kerekekkel szerelik a kocsit.
Szériában jár a hangvezérlésű és érintőképernyős Ford SYNC, amellyel a szórakoztató rendszer vezérelhető, felárért kerül a Mustangba a 12 hangszórós prémium hifi és a 8 colos képernyőhöz csatlakozó navigációs rendszer.
A hódítók
Ám nem a Mustanggal akarja bevenni Európát a Ford, a sportmodell csak egyike annak 25 típusnak, amelyeket a következő öt év során vezet be a márka az európai piacra. Ezek közül kettőt. amelyeket már korábban megismertünk – most élőben is láthattunk. Az Edge Concept egy nagy szabadidő-autó hírnöke, amely az EcoSport és Kuga mellé érkezik, a Ka Concept pedig egy globális kisautó jövőképe.
A Kuga és az Edge is a tehetősebb vevőket célozza, ahogy az új Vignale modellek is. A Ford hisz benne, hogy van keresnivalója a prémium vevőknél. Amerikában megkétszerezték a prémium szegmensből érkező vevőiket (BMW-től, Auditól elcsábítva), és egyre több ügyfelük van Európában, akik magas felszereltséggel kérik autójukat. A következő öt évben egymillió új ügyfelet remél a Ford a prémium körökből.
Az új Ka a kevésbé tehetőseket célozza, de ott is minél több modern technológiát bevetve. Állítólag e tekintetben a szegmens legjobbja lesz, de mint a barcelonai rendezvényen megtudtuk, ez a szemlélet általános lesz a teljes Ford-kínálat tekintetében. Önálló – vezető nélküli – parkolás, automatikus akadálykikerülő technika, torlódási asszisztens, amely dugóban átveszi az autó irányítását – csak néhány fejlesztés, amelyek hamarosan megjelenhetnek a Fordokban. A középtávon az autók közötti kommunikáció lesz a legfontosabb fejlesztési irány, míg hosszútávon az integrált önjáró autók.
Utóbbi kiemelten fontos, mert ahogy Bill Ford fogalmazott beszédében, erre van szükség ahhoz, hogy az autók nyújtotta személyes mobilitás megmaradjon. Jelenleg már egymilliárd autó van a földön, de ez a szám 20 éven belül akár megduplázódhat. Ezzel pedig a jelenlegi technológiákkal egy globális dugót hoznánk létre.
Reméljük nem úgy lesz!