Egy vadiúj autó vásárlása sem mindig fenékig tejfel, hiába púposodik a pénztől a zseb, a válogatósokat türelemre tanítja a várakozási idő. Melyik márkánál mi befolyásolja ma a megrendelt jármű leszállítását? Van, aki már 2 éve vár a megrendelt kocsijára.
Magyar gyártás = gyorsabb szállítás?
Sokakat meglephet, de a száznál is többféle ma megrendelhető autó közül majdnem a legtöbbet egy Magyarországon készülő kocsira kell várni. Az Audi A3 már gyártott Limousine változatára a hivatalos indoklás szerint a győri gyártáskezdet, és nagy érdeklődés miatt 22-28 hetet, azaz legrosszabb esetben 7 hónapot is várakozni kell.
Kecskeméti riválisa hasonlóan élénk érdeklődést generált tavaly, viszont a gyártás már teljes tempóban pörög. Ennek ellenére a Mercedes-Benz azóta is világszerte különösen népszerű dizájnlimóját, a CLA-t december eleji megrendelés esetén is legkorábban csak 2014. első negyedévének a végén szállítják.Több hazánkfia vásárol az esztergomi Suzuki termékeiből, amelyet konkrét felszereltséggel kínálnak, ezek pedig a cég szerint mind elérhetők raktárkészletről. „A gyártásba ritkábban helyezett felszereltségű modellek igényelhetnek várakozást, azonban átlagosan 4-6 héten belül ezeket is legyártjuk” – állítja a Magyar Suzuki Zrt.
Japán-Korea vagy Mexikó-USA macerásabb?
A nagy japán márkák közül egyedül a Mazda gyárt kizárólag a szigetországban, míg a Toyoták, Nissanok vagy a Hondák sokkal közelebbről is érkeznek. A hosszabb szállítás idő (hajó + vonat + tréler) miatt a Mazda kevés opcióval bolondítható, egymásra épülő felszereltségi szinteket kínál top hatékonysággal művelt készletezéssel. Utóbbi azt jelenti, hogy nem csak a magyar, hanem az egész közép-kelet-európai régió kereskedői együttműködnek – így próbálják tartani a maximum 4 hónapos szállítási határidőt.
Nagyjából ugyanezt próbálják tartani a többiek is, a Toyota cégcsoport kínálatából ma a V8-as Land Criuserre és a Lexus LS 600h-ra kell a legtöbbet várni a magyar megrendelőnek, pont 4 hónapot, míg egyes Japánban gyártott Hondák esetében ez legfeljebb 5 hónap lehet. Ugyanez igaz a szigetországban három márkalogóval gyártott elektromos autóra is (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Citroën C-Zero).
Valamivel közelebb van Dél-Korea, ám az augusztusi és szeptemberi sztrájkok miatt néhány különösen keresett Kia modell több hónapos csúszást szenved. Az új Carensnél 6-7 hónap a várakozási idő, míg az Optima esetében 7, a Sorentonál 7-8 hónap. A testvérmárka Hyundainál egyértelműen a Santa Fe lóg ki a sorból, amely a várakozásnál sokkal nagyobb kereslet miatt szélsőséges esetben akár 12 hónappal a megrendelést követően érkezhet csak be az országba.
Túl sok nálunk kapható autót nem gyártanak Mexikóban, ezek közül a VW Beetle Cabriolet DSG-re viszont akár fél évet is várakozhat a vevője. A hazai importőr 8-10 hétre rendel előre, a szállítás is eltarthat 8 hétig, míg az átadás kereskedőnként eltérő, 2-4 hét között van.
A németországi BMW-k átlagosan 1,5-4 hónapos szállításával ellentétben az Észak-Amerikában gyártott X3, X5, X6 esetében máris 4,5-5 hónapra ugorhat a várakozási idő. Az igények miatt szintén az USA-ban készülő, onnan behajózó Mercedes-Benz GL esetében a december eleji megrendeléstől számolva 2014. második, harmadik negyedévében, azaz mostantól akár 10 hónap múlva jöhet el a magyarországi kulcsátadás.
Furcsa leírni az amerkai gyártású kocsik között a Fiat, vagy a Lancia márkanevet, de a Chrysler-házasság következtében a Fiat Freemont és a Lancia Voyager egyedi megrendelés esetén olykor csak fél év múlva kerülhet leendő hazai vevőjéhez, az ugyanahhoz az importőrhöz tartozó összes Jeep modellel együtt. A hangsúly az egyedi megrendelésen van, ugyanis mindből próbál magyarországi készleten tartani autókat a forgalmazó.
Speciális igényei vannak?
A gyári statisztikák szerint a Mercedes ügyfelei 80 százalékban testre szabott autót rendelnek, ami eleve kinyújtja a szállítási időt, ezt a magyar importőr mások mellett úgy próbálja lerövidíteni, hogy nemrég csatlakozott egy európai hálózathoz, amelynek eredményeként külföldi márkakereskedések készletéből is kiszolgálhatják a magyar megrendelőt. Ennek ellenére például egy, a márka kínálatában nem szereplő (!) fényezés kérése esetén – mert erre is van lehetőség – kb. 2 hónapnyi plusz szállítási idővel kell számolni.
Egy-egy felextrázott Audinál kb. 4-8 héttel hosszabbítják meg a várakozást az egyedi igények, a BMW Magyarországtól viszont azt a választ kaptuk, hogy a sorozatgyártásban elérhető opciók náluk nem befolyásolják a gyártási időt. Ez a kijelentés már nem igaz a cégcsoportnál a még inkább személyre szabhatóságot biztosító BMW Individual, MINI Yours és Rolls-Royce Bespoke programok esetében, amelyeknél hosszabb rendelési és gyártási idővel kell számolni.
Az Opel esetében az OPC változat rendelése nagyjából egy hónappal tolja ki a kulcsátvétel időpontját, annak ellenére, hogy ezeket a kocsikat egy külön, OSV nevezetű (Opel Special Vehicles) üzemben szerelik össze. De népautónál is dobhat a várakozáson egy-egy spéci igény, a SEAT-oknál a közelmúltban előfordult, hogy panorámatető rendelése esetén 2-3 hetes késést jelzett a gyár.
Ezek a rekorderek?
Amikor arra kértük a forgalmazókat, hogy írják meg, melyik autójukra kellett a legtöbbet várni, a fentiek függvényében nem is írtak nagy számokat. Az Audi kínálatából egy Q7 V12 6.0 TDI volt az egyedi külső színnel, teljesen egyedi bőrözéssel, és sok individuális extrával, amire 6 hónapot kellett várni az ügyfélnek.
A nemrég bevezetett Opel Mokkára a gyártás koreai felfutása közben olyan mennyiségű rendelés futott be, hogy fél évnél is hosszabb idő telt el a kulcsátadásig, ami azóta javult, de a legjobb jövőre lesz, amikor áthozzák Zaragozába a crossover gyártását.
2004 végén a Touareg 2,5 R5-nél nehézkesen bírta a tempót a tiptronic váltó beszállítója, így akár 7 hónapot is várni kellett egy Volkswagenre, míg a Dacia nagyot durranó Dusterjére pár éve 8 hónapot is várni kellett, a 2002-ben megjelent XC 90-es Volvóra és 2006-ban a Civic 5D-re 9-9 hónapot.
Mindez persze semmi ahhoz képest, hogy egy honfitársunk már 2012 elején megrendelte a Porsche 918 Spyderjét, amit 2014 elején adnak át neki.
Több érdekesség is van ebben a sztoriban, de a két legextrémebb ez. Egyrészt bő 1,5 évvel a gyártás megkezdése előtt megrendelte már a kocsit, másrészt a márkánál általában szokásos 10 százalék előleg helyett ebben az esetben az akkor még 645 ezer eurós alapár (ami 193,5 millió forint, amúgy azóta feljebb ment) + az áfa 30 százalékét le kellett tennie előre.