Min dolgozol most?
Teljesen új projekt, amelyet szinte a nulláról indítottunk, egyedül a platform adott. Első körben a koncepciók és a lehetséges irányok felvázolása volt a feladatom, a következő alkalommal pedig a többi formatervezővel együtt prezentáltam az erre vonatkozó első vázlatokat a főnökünknek. Sajnos ennél konkrétabban nem fogalmazhatok erről a kocsiról.
Hány évre előre látod, hogy miként néznek majd ki a jövő Volkswagenjei, amiket részben te tervezel?
Tíz-húsz-harminc év? Van egy saját vízióm a VW jövőjéről, viszont a valóság kicsit más. Már csak azért is, mert a jövőképet folyamatosan befolyásolják a jelen és a közeljövő trendjei, az autó végső formájának pedig olyannak kell lenni, hogy eladható legyen. Öt-hat évenként van generációváltás, három-négy évre előre dolgozunk, de még ez idő alatt is érezni olykor, ahogy öregedik egy formaterv. Rengeteget változtatunk és frissítünk a tervezés folyamán.
Honnan hová?
Fogarasi-Benkő László Sepsiszentgyörgyön született 1986-ban. „Már 4-5 évesen az autókat vizslattam, bár nem volt nagy kihívás megtanulni azt a pár márkát és modellt, amely még pár évvel a rendszerváltás után is meghatározta az utcaképet Erdélyben. Igazi csemegének számított az a néhány nyugati kivétel, amely ritkán felbukkant a városban. Egyszer viszont kiszúrtam egy számomra nagyon különös példányt; sportos tető, alufelni, sötétített ablak, tyúklétra.
Alig vártam, hogy megvizsgáljam, ami rendszerint annyiból állt, hogy meghatároztam a márkát és a modellt, na meg leolvastam a kilométeróráról a legnagyobb sebességet. Nagy megdöbbenésemre egyetlen feliratot sem találtam az autón, és képtelen voltam kideríteni, hogy miféle járgány ez. Nem találtam meg sem a Turbo rágós gyűjteményemben, sem pedig a korabeli román autós újságokban. Igazi misztikumnak maradt meg számomra ez az autó – ami egyébként egy negyedik generációs Toyota Corolla Coupe volt” – emlékszik a Vezess.hu-nak a kezdetekre a ma már a Volkswagen németországi központjában külső formatervezőként dolgozó dizájner. Útja a budapesti MOME-n indult, majd a Mercedesnél, a BMW-nél, és újra a Mercedesnél eltöltött gyakornoki időszak után vezetett Wolfsburgba.
Sokak szerint unalmas a Volkswagenek formája. Izgalmasabbak, változatosabbak lesznek a jövőben?
Minden márkának megvan a saját pozíciója, piaca. Véleményem szerint az egész autóipar és design – különösen a német – eléggé együtt mozog, együtt változik. Nem a Bangle-féle forradalmak a jellemzőek. Én nem számítanék hasonló forradalomra a VW-nél sem, inkább apró lépésekre, nyitásra a styling irányába, esetleg egy-két érdekesebb réteg-modellre. Egy VW elsősorban precizitásról, minőségről, tisztaságról szól, és ez a jövőben sem fog radikálisan megváltozni.
Térjünk vissza a jövőhöz. Szerinted hogy néznek majd ki 20 év múlva a személyautók?
Első körben az államok direktívái, és az ennek megfelelő műszaki fejlesztések, valamint az új anyagok és technológiák fogják továbbra is befolyásolni az autók alapvető felépítését, formáját, arányait. Mondok egy konkrét példát. Egyre közelebb kerülünk az önműködő, robot vezérelte autó gyártásához, ugyanis az EU céljául tűzte ki, hogy 2050-ig meg kell szüntetni a halálos kimenetelű közúti baleseteket, mondván, az ember nem megbízható. Ha megvalósul a kormány nélküli autó, a megváltozott használat alapjaiban forgathatja fel az utascella felépítését, műszaki tartalmát, ez pedig minden bizonnyal hatással lesz az autó külsejére is. Nagyon sok hasonló irányelv létezik, az összesnek együtt kell működnie és megvalósulnia egyetlen autóban. Szinte lehetetlen feladat ma mindezt összevetni, egyúttal elképzelni a formai kivetülését a jövőre vonatkozólag. És ez még csak a technikai oldal volt, pedig ott van a nem kevésbé fontos felhasználó is. Én mindenesetre az egyterű felépítés térnyerését, illetve evolúcióját tudom logikus lépésként elképzelni a jövőben, ha egy átlag személyautóról beszélünk.
Általánosságban kérdezem: számodra mikor jó egy autó formája?
Ha a belső (a műszaki tartalom) karaktere megfelel az autó külső karakterének, ez azonban inkább csak egy utópikus gondolat. Az igazán jó forma az, ami időtlen.
Egy új személyautó piaci sikerét mennyire befolyásolja a formája? A vásárlót az ártól, a márkaimidzstől a reklámokon át egy-egy aktuális akcióig számos tényező befolyásolja abban, hogy mit vesz.
A forma ereje az adott márkától, kategóriától, piactól függ. Azt gondolom, hogy például egy Golf esetében nagyon fontos a formaterv. Az új modellnek meg kell lepnie a közönséget, viszont továbbra is Golfként felismerhetőnek kell maradnia. A közönség hatalmas, a forma nem lehet megosztó. Nagyon sok elvárás van, viszont az autó piaci sikertörténetében mégis inkább statiszta marad a formaterv, és az autót elsősorban a márka, a minőség és a korábbi Golf generációk adják el.
Milyen mértékben befolyásol a márkahűség, a minőség és a reklám?
Bár viszonylag egyedi eset, de maradjunk akkor a Golfnál. Az első generáció gyakorlatilag kategóriát nyitott, elképesztő történelem van a modell mögött. Talán nevezhetnénk a legfontosabb tényezőt modell-, vagy Golf-hűségnek is, annyira kinőtte magát ez a modellnév. A minőség szintén fontos tényező, de ennek az ígérete már a márka szerves része. A reklám pedig maga az utcán guruló autó.
Vázold fel az olvasóknak röviden, hogy miként néz ki az a többéves folyamat, ami alatt a megbízásból utcaképes formájú autó születik a kezeitek között.
A feladat egy bejelentéssel, és egy, a műszaki tartalmat, méreteket, formai irányokat, és célokat tartalmazó prezentációval kezdődik (kick-off). Aztán a kis közös megbeszélésünket követően már surroghat is a ceruza. A következő hetekben, hónapokban különböző rendszerességgel összeülünk a főnökeinkkel prezentálni és megbeszélni a vázlatokat, látványterveket. Ez idő alatt a kutatástól, keresgéléstől egyre közelebb kerülünk a konkrét elképzelésünkhöz, formatervünkhöz. A főnökök kiválasztanak x darab formatervet, és a hozzájuk tartozó tervezők előbb digitális modellt (CAS) készítenek, majd ezt életnagyságú agyagmodellre marják rá. Utána manuális modellezés kezdődik, amely a munka talán legnagyobb részét teszi ki. Ebben a fázisban már milliméter pontosan illik betartani az összes megkötést (ún. hard points), amit a mérnökökkel való folyamatos konzultáció biztosít. Az elkészült modelleket már a nagyobb főnököknek is prezentáljuk, és sűrű bólintásokkal juthatunk el egészen Winterkornig (Martin Winterkorn a VW-konszern első embere – L.Cs.), egyébként bármelyik szinten visszadobhatják a munkát. Innentől kezdődnek a változtatások és a modellek kiszórása, hiszen a végén csak egy maradhat. Ha rábólintanak egy modellre (design freeze), akkor jöhet a nagyító, ami azt jelenti, hogy minden egyes formai csatlakozást, kis sarkot, zugot, rádiuszt, illesztést rendbe kell rakni. Ez nem kevés idő, de többek között pont ettől kelt olyan érzést egy VW formaterve, amilyen valójában is. Precíz és tiszta.
Gyakorlaton voltál és dolgoztál 6-6 hónapot a Mercedesnél és a BMW-nél, majd újra fél évig Mercedes központjában terveztél. Belülről milyenek a dizájn-központjaik?
A Mercedesnél Gorden Wagener vezetésével épp egy design-forradalom kellős közepébe csöppentem, igazán inspiráló közeg volt. A müncheni Bangle-éráról bár lekéstem, a projektek erős konceptuális megközelítése azért a BMW stúdiójában is megmaradt. A két cég munkafolyamata egyébként első látásra elég hasonló, a legnagyobb különbséget inkább a két cég eltérő márka-, és designfilozófiái adták.
Arra kérlek, emelj ki egy márkát a VW-konszernen kívül, amely számodra mostanában nagyon szimpatikus formákat dob piacra.A Kia európai részlege egész érdekes autókat készít, úgy a kiállításokra, mint az utcára. Játékos, viszont következetes és tiszta a formakezelése. Ez nem véletlen, a márka az elmúlt években egy határozott forradalmon ment át, melynek részeként a designstúdiókat is friss, VW-konszernben nevelkedett tervezőkkel töltötték fel, míg a design irányítását az ex-audis Peter Schreyerre bízták. A Kia mellett még megemlíteném a Volvót, amely egyre érdekesebb autókat készít, illetve a Renault elképesztő koncepcióautóit, amelyek rendszeresen hatalmas sikert aratnak a kiállításokon.
Melyik márka jár ezzel szemben tévúton?
A Lamborghinikre ráférne már egy alapos frissítés, de úgy en bloc igaz ez az egész szuper-sportautó kategóriára.
Melyik a szerinted valaha készült legszebb formájú autó?
Nem akarok a szakma szemüvegével válaszolni, ezért úgy fogalmaznék, hogy számomra egy E-Type ugyanolyan gyönyörű, mint egy B osztályos Audi S1, vagy egy jó ízléssel, házilag barkácsolt, körlámpás Zsiguli.
Melyik a legkevésbé sikerült?
A legutóbbi élményemet osztanám meg. A Los Angeles-i párádén mutattak be, Youabian Puma nevet viseli, és egy plasztikai sebész munkája. Látni kell!
Mivel jársz a hétköznapokban? Befolyásolta a formája a választást?
Egy második generációs Mazda MX-5-öt hajtok. Viszonylag friss szerzemény, és annyit kell tudni róla, hogy a lehető legértelmetlenebb autó, semmilyen szempontból nem kompatibilis az esős Wolfsburggal, viszont kifejezetten jó hatással van az endorfinszintre. A formája annyira nem érdekelt, az sem hatott meg, hogy sokan fodrászautónak tekintik. Beszállásnál klasszikus gépszag üdvözli az embert, aztán az első váltás és kanyar után világossá válik, hogy ez a kis szappantartó egyáltalán nem lányoknak készült. Aki már vezetett ilyet, az tudja, hogy miről szól, aki meg elkönyvelte fodrászautónak, az próbálja ki. Egyébként otthon, az udvaron, süllyed még egy 1982-es E21 320 is, felújításra várva. Ez volt az első autóm, igazi játszós cápa. Magam szeretném rendbe rakni, szóval a körülmények miatt még várnia kell.
Mi az álomautód a jelenleg kaphatók közül?
Kilenc évig gokartoztam. Inkább garázsról, éjszakába nyúló szerelgetésekről, na meg pályaversenyzésről álmodozom. Járgánynak jelenleg a Mazda is bőven megteszi. Mire kiautózom, biztosan lesz pár szakadt lökhárító, arra kell a pénz. Egyébként a titkos tervem egy saját építésű pályaautó.
Ha kíváncsi Fogarasi-Benkő László egyéb munkáira, kattintson ide.