2013-ban 5,8 százalékkal nőttek a személyautó-értékesítések hazánkban a megelőző évhez képest – adta közre nemrég a vezérképviseleteket tömörítő Magyar Gépjárműimportőrök egyesülete. Az MGE-től kapott adatok alapján összesen 56 140 db személyautó talált gazdára, míg 3,5 tonna alatti könnyű haszonjárműből 11 426 darabot értékesítettek a márkakereskedések.
Első az Opel
6120 eladott autóval és 10,9 százalékos részesedéssel a márkák közül az Opel érte el a legjobb eredményt a személyautók között. A német márka az egymást követő harmadik évben előzte meg a konkurenseket a legnépszerűbb márkák versenyében, pedig a vállalat az idei évben már nem számíthatott a 2012-es számokat megdobó rendőrautó-beszerzésre és kifutott a H Astra is. (A kisteherautókat is beleszámolva azonban az összpiac elsője ötödik éve a Ford.)
A korábbi eladások 30 százalékát adó Astra Classic III helyét a cég három modellel igyekezett kitölteni. A kiöregedő Corsa D-re vaskos engedményeket kínált a hálózat, az Astra J árát is lejjebb nyomta az importőr, a harmadik láb pedig a Meriva lett.Fordok, Szentendréről harminc országba
Nagyon kis különbséggel az összpiacon vezető Ford tavaly – a Škoda mögött – harmadik lett a személyautó-eladási ranglistán. A flottaeladásokban és a haszonjárművek terén hagyományosan erős vállalat az egyetlen piaci szereplő hazánkban, amelynek élén hölgy áll, Kővágó-Laky Andrea.
Míg néhány márka (pl. a Volvo) hazai leánycége időközben elvesztette a regionális központi szerepet illetve több márkát prágai központból irányítanak (pl. a francia gyártókat), a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. a hazain kívül még 29 piacon képviseli a márkát. Ezekben az országokba a szentendrei központtal működő importőr 51 231 ezer járművet adott el. A jó eredmények miatt a korábbi mintegy 100 fős létszám 220 fölé bővült az utóbbi két évben Szentendrén.
Jól fogyott a Škoda és a Volkswagen is
Hazánkban importőrként a Porsche Hungaria értékesítette a legtöbb autót az elmúlt évben. A cég, számos márkájával, háromból egy autó eladását jegyzi. Összességében 30 százalékos piaci szeletéhez a legtöbbet a Škoda és a Volkswagen személyautói tették hozzá, míg a prémiumszegmensben az Audi megőrizte piacvezető szerepét.
Itthon az összességében legnagyobb darabszámban értékesített típus a Škoda Octavia volt, megelőzve a Ford Focust illetve a Dacia Dustert és az Opel Astrát.
Erős a Dacia, esett a Renault
A francia márkák közül a Renault-nál jelentős volt a visszaesés. Ennek fő oka, hogy a közkedvelt Fluence-ból 2012-ben két hónap alatt féléves mennyiséget értékesítettek, így eleve erős volt a bázis év. (A 2011 végén megrendelt ezerhatos limuzinokat 2012-ban adták át a márkakereskedők, 27 helyett még 25 százalékos áfával, de már a 478 000 Ft-ról 85 000 forintra csökkenő regisztrációs adóval). A frissebb konkurensekkel az öregecskedő Mégane nehezen állja a versenyt, különösen a flottavásárlókért harcoló kombi vesztett teret.
A közös Renault-Dacia kereskedőhálózat húzómodellje változatlanul a tavaly ősszel felfrissített Duster, amely a magánügyfelek által a legnagyobb darabszámban vásárolt autó és továbbra is a legnépszerűbb SUV Magyarországon.
Ismerve a 2004-ben visszatérő márkát övező előítéleteket, a Dacia utóbbi három éve a hazai autópiac nagyon kevés sikersztorijának egyike. Pedig a Dacia az a márka, ahol gyakorlatilag nincs engedmény a listaárból.
Egész jól szerepelt a Citroën. A hatalmas akciók megnyitották a magánvásárlók bugyellárisát, akik a márka autócsere-programjában vettek új autókat. Az ügyfelek jól fogadták a C-Élysée-t is, amelyből Budapesten taxiként is látni nem egyet.
Jól ment a Toyotának és Mazdának
Tavaly több japán márka is veszített piaci részesedéséből a 2012-es arányokhoz képest, de nem mindegyik. Az év egyik nyertese a Toyota. A személyautó-piacon belül mindig is kedvelt márka ráerősített a flottaértékesítésre is. Az ő fegyverük nem annyira a nagybani vevőknek kínált, másutt akár 20-22 százalékos engedmény, hanem a jó értéktartás és a kiszámítható szervizköltség.
Az erőfeszítések egyik gyümölcse az a 240 autó, amelyet a Hewlett-Packardnak sikerült értékesíteni (a HP korábban Renault, majd Ford flottát vásárolt, összeurópai megállapodások keretében.)
Nagyon erős évet zárt a japán márkák közül a Mazda, amely 73,4 százalékkal legjelentősebb növekedést produkálta a 100 autó felett értékesítő márkák közül. A Mazda6 fogadtatása több mint kedvező, a középkategóriás flottaleadásokat hagyományosan vezető Insignia-Mondeo-Passat trió mögött negyedik a szegmensben. A Mazda3-ból három hónap alatt elkelt a 12 hónapra tervezett mennyiség és az utcaképben nem véletlenül látni ennyi CX-5-öt.
Prémiummárkák: fontosak a gyári autók
Továbbra is jelentősek a piacot befolyásoló hatások. A prémiumszegmensben elsősorban a BMW-t érinti kedvezőtlenül, hogy a győri Audinál és a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában dolgozó munkatársaknak biztosított autók a forgalomba helyezési statisztikában is szerepelnek, hiszen magyar rendszámot kapnak, bár ténylegesen nem vásárolta meg őket külső ügyfél.
Reexport: hétből egy autó
Sokkal fontosabb piactorzító tényező a reexport, az itthon rendszámozott, majd a forgalomból kivont autók kivitele külföldre. Ez sok márkánál jellemző, többek között a Nissan és a FIAT esetében is. A Nissan autói közül különösen erős volt a kereslet külföldről a Juke és a kifutó Qashqai iránt. A nyugati kereskedők a FIAT-modellek közül az 500-ast viszik külföldre, de komoly tételben vásároltak és exportáltak Ducatókat is – súgta meg egy a reexport menetét jól ismerő forrásunk.
Az euróhoz képest rémesen gyenge forinttal, nyugat-európai kereskedőknek megéri hazánkban bevásárolni és otthon jóval magasabb áron eladni a portékát. Ez nyilván irritálja az autógyárakat és a hoppon maradó kinti vezérképviseletet, de a nagy árkülönbség élteti a bizniszt.
Erősödik a Suzuki
Azok szerint, akik nálunk jobban belelátnak ebbe a témába (amiről senki nem beszél szívesen), átlagosan 15 százalékosra tehető a reexport aránya. De ennél jóval magasabb, nagyjából 20 százalékra saccolható ez az arány a Suzukinál.
A Suzuki 2013-ban lényegesen jobb évet zárt, mint tavaly előtt, piaci részesedése közel egy százalékot gyarapodott, 7 százalékra. Sikeres az eredetileg Suzuki-tulajdonosoknak meghirdetett autócsere-program, amelyben más márkájú autókkal is részt vehetnek az ügyfelek.
2014-re az autóimportőrök lobbiszervezete 10-12 százalékos növekedést jelzett előre. Becslésük szerint a személyautó-értékesítések meghaladhatják a 60 ezres darabszámot, amire 2008 óta nem volt példa. Az MGE prognózisa alapján az idei évben 62 000 új személyautó kaphat magyar rendszámot, ami azonban továbbra is kevés a csökkenő szervizforgalomból alig vegetáló márkakereskedések túléléséhez.