Aki Mercedesszel jár, jobban teljesít. Feltéve, ha az autója tele van a márka fejlett, vezetőtámogató rendszereivel. És ez nem csak mese, Dr. Petrekanits Máté, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Kutatóintézetének Terhelésélettani Laboratóriumának vezetője be is bizonyította. A teszt során kétféle járművel tették meg ugyanazt a tesztkört, azonos körülmények között. A különbség mindössze annyi volt, hogy az egyik autó egy előző generációs A-osztály, míg a másik a Mercedes nagyágyúja, a szinte már helyettünk gondolkodó szupermodell, az új S-osztály.
Maga a kísérlet azt vizsgálta, mennyire terheli meg a sofőrt az autó vezetése. Hogy erre fényt derítsenek, a tesztpilótát gazdagon bedrótozták, így a szívétől az agyáig mindenéről gyűjtöttek információt. A sofőr fülében az a fura fülbevaló nem bír különleges jelentéssel, csupán egy hőmérő. A tesztet egy nyugalmi állapotban megejtett mérés előzte meg, amikor felvették a tesztalany élettani adatait, majd jöhetett az éles próba.
A kísérletről készült videó itt tekinthető meg:
a videó a hirdetés után indul
Az előre kijelölt 10 kilométeres városi útvonalon először a Mercedes A180 CDI típusú, majd az Intelligent Drive-val felvértezett S350 következett. A vizsgálatot olyan eszközökkel végezték, amely főleg élsportolók, fegyveres alakulatok embereinek felmérésére, trenírozására fejlesztettek ki. A rendszer képes megállapítani hogy a vizsgált személy szervezete mennyire van optimális élettani állapotban.
A kétszer 20 perces vizsgálat végeztével kiderült, hogy „Az S 350 BlueTEC-kel szerzett tapasztalataink alapján a szívműködés, az anyagcsere és az agyhullám spektrum-analízis kimutatja, hogy a Mercedes-Benz Intelligent Drive-val szerelt tesztautó vezetése során kevesebb biológiai teljesítményre van szükség a vezető részéről. Ez azt jelenti, hogy a közlekedés során az autóba épített asszisztens-rendszerek hatékonyan támogatják a vezetőt, így például egy tárgyalásra az autó vezetője frissebben, koncentráltabban érkezhet meg.”
Hááát, maradjunk abban, hogy annak ellenére, hogy egy mérés nem mérés, még sincs nagy meglepetés. Borítékolható volt az végeredmény, hogy a nagyobb, kényelmesebb autóban a vezető is boldogabb. Inkább nézzük, mitől is kell „kevesebb biológiai teljesítmény” egy intelligens Mercedes vezetéséhez.
Például azért, mert okos tempomat van benne. Városban a legidegesítőbb közlekedési szituáció a dugóban senyvedés, araszolgatás. Kézi váltós autóban ez hatványozottan rémálomszerű, de automatában is lehet szenvedni. Az adaptív tempomat – Distronic Plus – viszont leveszi a terhet az ember válláról, tartva a beállított követési távolságot, szép kulturáltan követi az előttünk haladót. Magáll, elindul, teszi amit kell.
Az alapvetően radaralapú berendezés kormányzás-asszisztenssel is bővült, így a radaron kívül a szélvédő mögötti sztereó kamerák is beszállnak a munkába. Működésük során a felfestéseket figyelik, de az elől haladó autó helyzetét is képes figyelembe venni, így dugókban irányt és távolságot is tart a kocsi, magától közlekedik.
Distronic Plus:
a videó a hirdetés után indul
Emellett még olyan figyelmességre is képes dugóban – a multifunkciós hátsó lámpával felszerelt modell – , hogy a pirosnál állva leveszi a fényerőt, így nem égeti porrá a mögötte ülő autó vezetőjének retináját.
Hogy az izgága gyalogosok miatt se ugorjon meg a békés CEO pulzusa, az autó őket is szemmel tartja. Mármint a gyalogokat. Ha szuicid módon megpróbálják magukat az autó elé vetni, a Mercedes keresztülhúzza a számításaikat, és inkább megáll. Anélkül, hogy a vezetőnek akár a kisujját is meg kellene mozdítani.
Gyalogosfelismerő:
a videó a hirdetés után indul
És ez még nem minden, ha már annyira megnyugodott a vezető, hogy elbóbiskolt, a Mercedes még akkor is a hóna alá nyúl az aktív sávtartó rendszerrel. Ha pedig megérkeztünk úti célunkhoz, ultrahangos szenzoraival megkeresi a megfelelő méretű parkolóhelyet és még le is parkol helyettünk. Párhuzamosan vagy merőlegesen, ahogy kívánjuk. Már csak egy dologra kell koncentrálni, nehogy a középen nyomott fogkrémes tubus annyira felzaklassa a fontos embert, hogy szívrohamot kapjon.
Aktív sávtartó és holttérfigyelő:
a videó a hirdetés után indul
A fentiek után azonban érdemes belegondolni, mekkora pusztítást végezhet a forgalomban egy Intelligent Drive-ból mezei autóba átülő ember…
Szerinted kellenek egy autóba ezek az extrák?
Persze, magam is gyakran elbóbiskolok vezetés közben
0% ()
Megvagyok nélkülük, de hasznosnak tartom. Ha csak egyszer mentenek meg, már megérte
100% (1)
Fenét, egy autót vezessen a sofőr. Akinek nem megy, az meg járjon busszal!
0% ()
Nem tudom eldönteni, majd megkérdezem a Mercedesemet
0% ()