Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Kedves Szörényi Úr!
Olyan dilemma előtt állok, amire szerintem nincs megoldás, de gondoltam teszek egy próbát. Én is a lehetetlennel próbálkozom, egy nagyon jó autót szeretnék, nagyon kevés pénzért, de legalább nem feltétel, hogy max. 3l-t fogyasszon… :)
Szóval, 1M forintom van, és egy 3-as BMW E46 az álmom. 32éves vagyok, régóta van jogsim, de kevés a rutinom, viszont nem vágyom gyorsulni minden lámpától lámpáig, a BMW kívül-belül tetszik, nem munkába járni kéne, hanem hétvégi kiruccanásokra, és nem a „vagánykodás” a cél. Első autóm lesz, és az első gondolatom G astra vagy 323F mazda volt, de mivel láttam, hogy megvehetem az álmom is, így már csak a bajor csoda lebeg szemeim előtt.
Azt kérdezném, hogy Ön a helyemben bevállalna-e ilyen autót elsőre, és milyen motorral, nekem a 316-os is bőven elég lenne szerintem, ill. mit javasol? vegyek egyett az összes pénzemért, vagy keressek olcsóbbat,hogy maradjon javításra,vagy teljesen mindegy mennyiért veszek 700ezer és 1M között?
Szakértőnk válasza
Kedves Levente!
Valóban vannak ennél gazdaságosabb és rizikószegényebb megoldások ezzel a kerettel. Megnéztem a felhozatalt és akkor vennék ilyen autót, ha 1,5 millióm volna rá. De mivel annyira vágyik rá, ugorjon bele bátran, más kocsival csak boldogtalan volna és olyan autóért nem érdemes egy fillért sem adni, ami nem okoz örömöt.
A 316i motorja igen tohonya, literteljesítménye sem kiugró, mégis érzékeny az olajcserére. Egy kollégám és édesapja is E46-ost 316i-t használ (az egyik nemrég esett át motorcserén, pedig nagyon megkímélt volt mindkettő), ők 10 ezrenként viszik olajcserére az autót a biztonság kedvéért.
Arra ügyeljen, hogy a vezérműlánc átugrását megakadályozó szervizakción túl van-e az autó? Az E46 alkatrészárai viszonylag magasak, de ma már Facebook-csoportokban is lehet olcsóbban bontott alkatrészeket találni hozzá. Bár minden észérv a G Astra, a Focus I, a Lacetti, a Xsara vagy a békalámpás Corolla mellett szól, de az Ön esete egyértelmű. Inkább spórolnék még pár hónapot a szervizre, hogy legyen némi tartalék, de utána azt a típust venném, amelyre vágyom.
Üdvözlettel, Szörényi András
T. Szakértő Úr!
Igazi „low budget” minimálautó vásárlását tervezném napi fix 45-50km megtételére (Agglomeráció-Bp-Agglomeráció). Igazából először külföldön nézelődtem de a 150-300E Ft-os kategóriában itthon is van kínálat. Ami fontos lenne: megbízhatóság és alacsony fogyasztás. Mindenképpen benzinesben gondolkodnék, nézegettem a K11-es Micrát ezek már használható változatban 2-300EUR-ért vannak regadójuk alacsony, egész megbízhatóak állítólag és némelyikben már klíma is van. A Toyoták közül a Yaris még drága de pl. elődje a Starlet (80-as, 90-es széria) szintén olcsó és jónak mondott.
A Mazda 121-ről nem sok jót hallottam, a Mitsuk közül a Colt is elérhető árban van, ezekről nem sok mindent tudok. Egyéb típussal nem foglalkoztam de ha van esetleg titkos tipp szívesen venném!
Köszönettel, Szerémi Szabolcs
Szakértőnk válasza
Kedves Szabolcs!
Gyönyörű feladat, de nem megoldhatatlan. Ebben az ársávban a kiutazás költsége és az inkább Euro 2-es, semmint EU3-as motorok regadója akkora tétel, hogy inkább itthon horgásznék ki egy autót a kínálatból.
A K11-es Micra szerintem is jó ötlet. De Citroën Saxót és Peugeot 106-ost is néznék, mert az 1,1 literes benzinessel van bennük élet, jól fogyasztanak és megbízhatóak az ársávhoz képest.
A Colt jó, de nem annyira, hogy az alkatrészárait vállalnám érte. Az 1996 utáni Mazda 121 a Ford Fiestával egyezik meg, 300-ért inkább az van, 150 ezerért meg gömbölyű elődje. Én megkockáztatnék egy Renault 19-est, 250 ezer Ft körül a kínálat tetejéből válogathatsz és ez nem rohad úgy, mint a régi japánok. De közlekedési eszközként legjobban mégis egy 2005 előtti Swifttel járnál. Ebből mindig kapni szervizkönyves, első gazdás autókat nagypapák garázsából. Ez nem titkos tipp, de bejárásra ezért a pénzért nem tudok jobbat.
Üdv, Szörényi András
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Cím!
Ha egy „parkolási övezet” utcából egy zsákutca nyílik, ami parkoló is – s az minden egyéb KRESZ táblával el van látva, de külön parkolási övezetet jelzővel nincs – akkor jogosan pótdíjaztak meg azért, mert a zsákutcában történő parkolásomkor nem vettem jegyet? Mik a KRESZ táblák kihelyezésének egyértelmű kritériumai? (mert -szerintem – szándékosan úgy van kitáblázva az utca, hogy ne legyen egyértelmű a parkolási díjfizetés kötelezettségének határa)
Köszönöm a válaszukat!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Juhász Úr!
A parkolási övezettel kapcsolatban a Kresz 17§ ad tájékoztatást, miszerint:
Várakozóhely? (110. ábra); a tábla a járművek kijelölt várakozóhelyét jelzi, a tábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla jelezheti a várakozó helyen kötelező elhelyezkedés módját (pl. a jobb oldali kerekekkel a járdára állva kell várakozni) (111. ábra), vagy azt, hogy a várakozóhely kizárólag bizonyos járművek (pl. csak személygépkocsik 112. ábra, csak kerékpárok 112/c. és 112/f. ábra, mozgáskorlátozott személyt szállító jármű 115. ábra és 115/a. ábra) részére van fenntartva.
Ahol a várakozást ellenőrző óra van, kiegészítő tábla (113. ábra) jelezheti azt az időszakot, amelyben a várakozást ellenőrző óra (parkométer) vagy jegykiadó automata működtetése kötelező, vagy a kiegészítő tábla jelezheti azt is, hogy várakozni csak meghatározott időtartamig és a 41. § (4)-(5) bekezdésében foglaltak megtartásával szabad (113. és 114. ábra). A mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott várakozóhelyet kiegészítő tábla (115. ábra) vagy külön jelzőtábla (115/a. ábra) jelezheti
e/2.121 ?Várakozási övezet (zóna)? (112/d. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úton a várakozás megengedett vagy – 113. és 114. ábra szerinti kiegészítő táblán feltüntetett módon – a ?Várakozási övezet (zóna) vége? (112/e. ábra) jelzőtábláig a várakozás feltételekhez kötött.
A várakozási övezet esetén a parkolási határokat -fizető parklás kezdete és vége- kell a közút kezelőjének táblával jeleznie. Tehát, nincs szükség az Ön által említett zsákutca esetében a táblát ismét elhelyezni, ha az övezet kezdetén egyszer már elhelyezték a parkolási övezet táblát. A táblák elhelyezésével kapcsolatban a a közúti közlekedésről szóló 1988 évi I. törvény ad tájékoztatást.
Tisztelttel:
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!