A DS termékvonalat – amely azóta egyértelmű sikert hozott – pontosan öt évvel ezelőtt, szintén André Citroën születésnapján indították útjára. Most pedig a jól menő DS árnyékában talán kissé elhanyagolt, „mezei” Citroën vonalat rázzák gatyába, a Cactus személyében igen erős kezdéssel. Hangsúlyosabb dizájnnal, nagyobb kényelemmel, több, valóban hasznos kütyüvel próbálják kívánatossá tenni a modellt, és mindezt megfizethető, elérhető áron.
A Cactust az új világ, új emberének szánják, akik az eddigiektől eltérő szempontok alapján választanak autót. A Citroënnél úgy érzik, a modern ember retteg a stressztől, így az egyszerű dolgokat szereti, amelyek nyugalmat árasztanak, könnyen kezelhetőek.
Így a Citroën Cactus külseje nélkülöz minden agresszivitást, sima, barátságos felületek határolják a konszern legkisebb padlólemezére épített járgányt. Állítólag az elkövetkező évtized Citroënjei is hasonlóak lesznek, A Cactushoz hasonló, szimpatikus, szerethető modelleket várhatunk a márkától.
Kintről a C4 Picasso-nál alkalmazott fordított lámpaelrendezés – fent a LED-es nappali fény, alatta az igazi fényszóró – mellett az autó külsejét védő, szintén újdonságnak számító Airbump betétek teszik jellegzetessé. A levegővel töltött apró kis buborékok védik a kasztnit a kisebb parkolós balesetektől, koccanásoktól. Persze ez is több – pontosan 4 – színben rendelhető, így a védelmen kívül a személyre szabhatóságban is komoly szerepe van.
Citroën Cactus kívülről:
A Cactus bentről is próbál elütni a megszokottól. Utasterében a pamlag-szerű első ülések a legizgalmasabbak, amelyek között nincsen rés, látszatra egyetlen széles ülőfelület az egész, a műszerfal egy nagy kijelző, és a középkonzol gomberdejét is lecserélték modern, 7 colos érintőképernyőre.
Magát a robotváltó kapcsolóját is sikerrel egyszerűsítették mindössze 3 apró gombra. Az viszont már nehezebben érthető, hogy az így megspórolt helyre betettek egy olyan méretű kézifékkart, amely még egy bányadömperben is indokolatlanul nagy lenne. Pedig a Citroën tud kényelmes, okos villanykéziféket gyártani. Valószínűleg itt anyagi megfontolásból nem fért bele ez a megoldás.
Citroën Cactus bentről:
Kesztyűtartója inkább egy hatalmas, felnyitható üreg – különleges módon az utas oldalán a tetőbe rejtették a légzsákokat – és a legtöbb berendezési tárgy is így vagy úgy, de különbözik a megszokottól.
Fogyókúra
A C4 Cactus meglepően könnyű lett, saját tömege mindössze 965 kilogramm. Hogy bőven beférjenek az egy tonna alá, a motorháztető alumíniumból készül, és le kellett mondani a lehúzható hátsó ablakokról – ezek csak bukóablakok, de a szellőztetéshez ez is megteszi – az egyben dönthető háttámlájú hátsó üléseken 6 kg-ot spóroltak, az ablaktörlőn másfelet, és a hővédő tetőablak árnyékolóját is elhagyták, hogy nagyjából 200 kilóval könnyebb lehessen az autó, mint a hagyományos C4-es.
Ennek pedig a fogyasztásban is érezhető hatása lehet, a dízelmotoros Cactus katalógusadata 3,1 liter. Méreteit tekintve nagyjából a Golffal evez egy csónakban, hossza 4,16 méter, szélessége 1,73, magassága 1,48 méter, csomagtartója 358 literes. De ezek csak a száraz adatok, hiába hasonló a méret, a centiken kívül a bohókás, érzelmes Cactus legfeljebb annyira hasonlít egy racionális, német modellre, mint egyik tojás a másik létrára.
Előfizetéses Cactus
A Citroën az értékesítés témakörében is tudott újítani, így kétféle bérleti módot is választhat, aki Cactusra vágyik. A bérleti díj a szervizeket, biztosításokat is magában foglalja, és a havi elszámolás történhet fix, illetve megtett kilométer alapon is. Hogy ez itthon mennyire lenne népszerű, működőképes, azt nehéz megjósolni. Mindenesetre érdekes megoldás.
Tavaly szeptemberben Frankfurtban ilyen pompásan festett a Cactus. Meg is csodáltuk. Többször is.
Árak
Hogy mennyibe kerül majd itthon a Cactus, arról egyelőre nem tudni semmi pontosat. Az ígéretek szerint valahol a mezítlábas C4-es ára körül lesz a Cactus-é is, bár ezzel kapcsolatban nekünk vannak kétségeink, utóbbi mégiscsak egy mókásabb, vonzóbb autó. De ne legyen igazunk, hiszen már azt is nehezen hittük el 2013 szeptemberében, hogy az ott látott tanulmányból fél éven belül autó lesz. Pedig mint látható, lett.
Alig várjuk, hogy végre kipróbálhassuk és lássuk mire megy a kategória többi modellje a Renault Capture, Škoda Yeti, Peugeot 2008, Opel Mokka stb. ellen.