Jó pár érdekességgel itt vannak a tavalyi baleseti statisztikák. Nem fárasztjuk a kedves olvasót az ORFK számtengereket tartalmazó táblázataival, kiszedtük belőlük a legfontosabb adatokat, amelyek választ adnak a lényeges kérdésekre.
Továbbra is csökkennek a halálos balesetek?
Kezdjük a legfontosabbal, egyben a legjobb hírrel: 2013-ban ismét mérséklődött a magyar utakon meghaltak száma. Így alakultak az adatok az elmúlt 5 évben:
2010 – 740 fő
2011 – 638 fő
2012 – 605 fő (ekkor 541 balesetben hunytak el ennyien)
-egyre modernebb, egyre biztonságosabb autókat használunk
-folyamatosan nő a biztonsági öv használata
Tényleg emelkedett a súlyos sérüléses balesetek száma?
Igen, sajnos a jó hírek itt véget is érnek. 2006 óta rendületlenül, évről évre csökkentek idehaza a komoly következményekkel járó balesetek, ám a legfrissebb ORFK-adatok szerint tavaly megtört a folyamat. Kíváncsiak vagyunk az okokra, meg is kérdeztük a rendőrség szakértőit, hamarosan megírjuk.
2010 – 4941
2011 – 4527
2012 – 4355 (ez az év volt a legjobb, sajnos emelkedés követte)
2013 – 4617 Hogy állnak a könnyű sérülést okozó ütközések?
Szomorú, de tavaly ezek is nőttek az előző évhez képest, ugyanakkor itt már a csökkenés sem volt teljesen egyenes vonalú az elmúlt években. Amint az alábbi számok mutatják, 2010-ről 2011-re minimálisan emelkedett a szám, majd az újabb csökkenés tavaly tört meg ismét.
2010 – 10.718
2011 – 10.737
2012 – 10.278
2013 – 10.404
Nagy számokról van szó, és kis mozgásokról, ezért itt tendenciáról talán túlzás lenne beszélni. A leginkább érdekes kérdés – amire szintén várjuk az ORFK hivatalos válaszát -, hogy 5 éve miért nem sikerül csökkenteni a balesetek számát?
Sőt, gyakorlatilag ugyanott tartunk, mint közel másfél évtizede: 2001-ben 10 700 darab könnyű sérüléssel járó baleset történt az útjainkon, míg 2013-ban ugye 10 404 darab. Szinte ugyanott vagyunk.
Mi okozza a legtöbb balesetet?
Kis túlzással éjjel-nappal azt hangsúlyozza a rendőrség, hogy a gyorshajtás, meg a gyorshajtás. Amit persze árnyal, hogy relatív, avagy abszolút gyorshajtásról beszélünk-e (érdemes erről elolvasni a cikkünket), ezt figyelembe véve máris komplexebbnek tűnik a kép.
Több elgondolkodtató számot láthatunk a grafikonon. Ha valamit ki kell emelni, akkor az mindenképpen sokkoló, hogy tömegek nem tudnak biztonságosan kanyarodni: tavaly 2433 darab személysérüléses balesetet okozott a gyakorlat hiánya. (Itt ugye nem arról van szó, hogy a megengedettnél nagyobb sebességgel ment be valaki egy kanyarba, majd elszállt. Az pl. a gyorshajtás kategória.)
Mi mennyi balesetet okozott?
Itt a legnehezebb következtetést levonni, mert azt senki nem tudja, hogy mennyi bringa közlekedik az országban, pláne azt, hogy mennyi gyalogos – a járműveket soroló statisztikának ugyanis utóbbiak is részét képezik. Márpedig a járművek számához viszonyítva lehetne megmondani, hogy kik hibáznak a legtöbbet. Íme, a sorrend:
2015 esetben kerékpáros volt a hibás
1385 alkalommal tehergépkocsi
972-szer gyalogos miatt sérült meg valaki balesetben
787 alkalommal segédmotorkerékpáros hibázott
642 esetben motorkerékpáros
206 alkalommal a buszsofőr
Hol történik a legtöbb tragédia?
Ott, ahol arányosan a legtöbb jármű közlekedik: a fővárosban, majd körülötte, Pest megyében – eddig nem meglepő a sorrend. Ha viszont megnézzük a top 10-et, találunk érdekességeket.
2) 1596 – Pest megye
3) 891 – Bács-Kiskun
4) 871 – Hajdú Bihar
5) 857 – Szabolcs-Szatmár-Bereg
6) 817 – Győr-Moson-Sopron
7) 698 – Borsod-Abaúj-Zemplén
8) 675 – Csongrád
9) 639 – Fejér
10) 632 – Szolnok
Összességében nőtt vagy csökkent a balesetek száma?
Ezen a számon sajnos nem változtatott a rendőrség és a politika által sokat hangoztatott szigorúbb jogszabályi háttér, sőt. A személysérüléses balesetek száma a 2012-es 15 174 darabról 15 574-re nőtt tavaly.
Csekély emelkedés, de a lényeg, hogy ezzel csaknem egy évtizedes tendencia fordult vissza: 2006 és 2012 között minden évben csökkent Magyarországon a balesetek száma, tavaly viszont újra emelkedett.
Ha konkrétan arra kíváncsi, hogy melyek a legveszélyesebb utak, akkor nézze meg a lakhelye szerint az alábbi cikkekben:
Nyugat-Magyarország legveszélyesebb útjai