Ibolya jókedélyű, csupaszív nő. Amikor arról beszélünk, hogy a VIII. kerületi rendőrök biztos az első megcsípett akkumulátor-tolvaj nyakába varrják az összes balhét, felsóhajt: „szeeegény!” Én szúrom oda, csak ne tessék őt sajnálni.
Mint kiderült, rendszeressé vált Budapest több kerületében, hogy feltörik az egyszerűbb kocsikat, és kilopják belőlük az akksikat. Ibolya autóját hat hónap alatt hatszor törték fel. Valószínűleg ugyanaz az ember.
Esőben nem helyszínel a rendőr?
„Nem tudta indítani a kismenyem a kocsit, a fiamért ment volna. Addig észre sem vette, hogy felnyitotta valaki a motorháztetőt” – emlékszik a legelső esetre, amely még augusztus végén történt. Kihívták a rendőröket, „akik a mai napig jönnek” – mondja a nő. Jól értik, nem jöttek ki a rendőrök, bár Ibolya szavaiból kiderül, a következő autófeltörésnél sem jártak jobban az akkor egy óra után érkező egyenruhásokkal.
Csobánc utca, nyócker. Többnyire olcsó autók sorjáznak az omladozó lábazatok tövében, térfigyelő kamerát nem látni. Kattintok néhány fotót. Ibolya korábban a rossz hírű városrész önkormányzatánál dolgozott, épp a nagy bekamerázások idején, „de ide nem jutott”. Na, pont itt törték fel a kocsiját. Először is, másodjára is, meg a többi alkalommal.
Az öregecske Daewoo Lanost októberben bántotta megint a tolvaj. „Az első lopás után 22 ezerért vettünk bele új akksit a boltban, ahol az ismerős mesélte, hogy hát az ő kocsijából is kilopták. Másodjára már kijöttek a rendőrök, de mivel esett az eső, nem tudtak nyomokat rögzíteni.”
A környéken sertepertélő közteresek szerint az idősebb Suzukikat, hasonszőrű járműveket fosztogatja valaki. Hogy nem egyedi a probléma, azt egy neve elhallgatását kérő rendőrtől tudjuk, aki Kőbányát és Kispestet említi Józsefváros mellett fertőzött területként. Valamelyik tévében elhangzott a minap, hogy talán egy házaspár tolvajkodik, ebből élnek.
Kölcsönkérte az após Suzukiját
Tartva a nagyjából egy hónapot, november közepén törték fel harmadszor a kocsit, de ekkor már használt akksit vitt el a tolvaj. „Szereztem egyet a kollégámtól” – veszi át a szót Ibolya fia, Norbert. Ez után történt meg először, hogy a rendőrség írásban reagált a történtekre, alább láthatják az „eljárás megszüntetését” kimondó határozatot, „mivel az eljárás alá vont személy kiléte nem állapítható meg”.
Magyarán a tolvaj tovább garázdálkodhatott. Meg is tette.
„Hegesszem be az akksit, tanácsolták a kollégák, de ezzel magamat szívatom meg, ezért inkább az apóssal úgy döntöttünk, hogy vascsövet szerelünk be. Meg is történt, azóta ebben fut a motorháztetőt nyitó bovden.” Nem sokkal később azonban elromlott a kocsi, megint eltűnt az utcából. Norbert szerint ez az állandó akksicserélgetés egyáltalán nem tesz jót neki. Sebaj, elkérte az após szintén koros Suzukiját, bár hallotta, ezeket is nyitogatja az utca szarkája.
Ezúttal viszont résen volt, nem parkolt a kamera nélküli Csobánc utcába, hanem a szomszédos Kálvária téren tette le állandóan az após Suzukiját. Ugye kitalálják, hogy mi történt? Sajnos nem vicc, ebből is kilopták az akksit.
Majdnem egyszerre jött a nyomozó és a tolvaj
Ha még számolják, akkor már ne adják fel, csak két kocsifeltörés van hátra, plusz egy harmadik. Kezdjük a plusz eggyel, ezt Norbert szomszédjának a kocsija bánta, amelyben pedig riasztó is van. Sőt, riasztott is kétszer. A történtek utólagos rekonstruálása során arra jutott a szomszéd, hogy első riasztáskor meglephette a tolvajt a szirénázás, aki talán pár másodpercnyi helyzetfelmérés után lehajtotta a motorháztetőt, mire elhallgatott a rendszer. Mindenki megnyugodott a lakásokban, biztos téves. Általában ezt reméljük az otthon melegében, amikor autóriasztó hangja szűrődik be az utcáról.
Ebben az esetben nem így történt. Hamarosan visszatért a tolvaj a hangoskodó járműhöz, és már tudta, hová kell nyúlni, így gyorsan hatástalanította a rendszert. És persze elvitte az akksit.
Térjünk vissza Norberthez, aki múlt hétfőn fedezte fel, hogy miközben többször kifosztott Daewoo-ja a szerelőnél pihen, ez a gazember felavatta az apósa Suzukiját is.
Ez az utóbbi lopás, vagy talán ez a sok bűncselekmény így együtt mégis hozott valamicske eredményt. Norbertet felkereste egy hús-vér nyomozó, ami már csak azért is meglepő fordulat, mert elmondása szerint a sok bejelentés ellenére az elmúlt fél esztendőben a cikkünkben is szereplő egyetlen dokumentum jött a rendőröktől. Az is ugye csak annyit közölt, hogy nincs eredmény. A nyomozó azonban faggatózott, sőt, megcsillantotta a reményt.
„Elárulta, hogy van valaki a célkeresztjükben, de nem tudják rábizonyítani, mert szinte képtelenség tetten érni. Piszok gyorsan dolgozik, kiválóan ismeri ezt a pár típust, és talán segítője is van” – meséli Norbert, hogy mire jutottak a nyomozóval múlt szombat délelőtt. Itt különösen fontos a napszak megnevezése, mert alighogy távozott a hatóság embere, aznap délután ismét visszatért a tolvaj.
Ezúttal ismét a Lanost törte fel, alighogy megérkezett a kocsi a szerelőtől. Ráadásul már benne volt a bovden körül futó vascső, ami az illetéktelen nyitást gátolta volna. „Megnéztem, hogy a fenébe nyithatta fel a motorháztetőt, és hát kikerülte a csövet, oldalt, a doblemez mellett nyúlt fel. Piszkosul ismeri a kocsit.”
Lajos azt mondta, ebből most már elég!
Ezúttal a neten, használtan vásárolt akksit vitte magával a tolvaj, ami azért bizarr, mert az információk szerint éppen a neten árulhatja a gazameber „használt akkumulátor”-ként a lopott szajrét pár ezresért.
„Amikor meghallotta ezt a főnököm, Lajos, azt mondta, hogy ebből most már elég” – veszi vissza a szót Ibolya. Lajos egyenlő Szabó Lajossal, aki történetesen nagy név az autóvadászok között, bár a közvélemény nem igazán ismeri. Pedig cége, és ő maga is személyesen sokat segített az autótolvajok elleni harcban a hatóságoknak, például világszínvonalú technikával anno a legendás Gepárd-csoportnak.
Szabó úr egykori garázscége mára prosperáló vállalattá terebélyesedett, és Ibolyáék tolvajának pechjére zömében nyomkövetőket, és egyéb csúcskütyüket gyárt járművekbe.
Jelentjük, a Csobánc utcában, és környékén sokszor kifosztott Daewoo-ba az IData szakemberei beszereltek valamit. Ami remélhetőleg okosabb az eddig legyőzhetetlen tolvajnál. Ami várja, hogy a szarka ismét rárepüljön a kocsira. Hogy mit szereltek be, azt persze nem áruljuk el.
A csapda tehát bekészítve, a Vezess.hu pedig várja a fejleményeket! Ha visszatér, megírjuk.
A cikkünkben szereplő fotók és autómárkák illusztrációk. Vagy nem. Természetesen minden így történt, és ott történt, ahogyan írtuk, de véletlenül sem szeretnénk segíteni ennél többet a tolvajnak. Inkább bizonytalanságban tartanánk őt – reméljük, olvassa a cikket.
(Önnel is történt már hasonló? Írja meg az auto@sanomamedia.hu-ra. Vagy van tuti megoldása, ami segítségére lehet a többi autósnak? Írja meg lejjebb kommentként!)
Olvasta börtönben készült interjúnkat az autótolvajokkal? Megéri, kattintson a képre!