Autóvásárlás
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szörényi Úr!
Szeretnék autót vásárolni. A rendelkezésre álló keretem 800ezer és 1M Forint között van és tisztában vagyok azzal is, hogy ez a keret nem túl nagy. Gondoltam arra is, hogy vásárlás után egy külön félretett keretből, a vezérlést,az olajakat és a fék egyéb alkatrészeit kicseréltessem. Az autót hosszú utazásokra használnám, idénymunkán oda és haza utazásra, német és osztrák autópályákon. Tulajdonképpen olyan autóra lenne szükségem, aminek üzemanyagköltsége elfogadható és motorikusan is megbízhatónak számít.
Ebben az ársávban amit megjelöltem, gondolom csak benzines jöhet szóba. Az 1.6-os, vagy talán az 1.8-as ha kedvező a fogyasztása jöhetne számításba. Ilyen megjelölt ársávban, mennyit jelent a benzinesek által futott kilométer? Ezeket az autókat néztem: Astra G 1.6 16v, Vectra C 1.8, Mondeo II 1.8, Xsara 1.6, Megane II. Önnek mi a véleménye? Az olcsó és megbízható Astra G vagy a masszívabb de drágább Vectra vagy Mondeo, vagy talán valami más?
Tisztelettel Tibor!
Szakértőnk válasza
Kedves Tibor!
Szerintem se vegyen dízelt ebben az árkategóriában, főleg, ha a megbízhatóság ennyire fontos. Tipikus futásteljesítményt nem tudok mondani, lehet 150, de 320 ezer km is, viszont a benzinesek biztos, hogy sokkal kevesebbet mennek a dízeleknél. Mivel Ön autópályán utazik majd és a kisebb autók nem kerülnek kevesebbe, biztonsági és kényelmi okokból a Vectra vagy a Mondeo II között választanék. Jó légellenállásuk miatt a négyajtóst vagy az ötajtóst keresném, a Mondeo kombinak a hátsó futóműve is egyszerűbb a másik két változaténál, de ez nem nagyon érezhető. Autópályán a többletfogyasztás minimális a kompakt autókéhoz képest, 7,5-8 literre számíthat az 1,8-as benzinesektől.
A Mondeo kicsit tágasabb belül és jobb a futóműve. Alkatrészárban, megbízhatóságban mindkettő jó. A Vectra kicsit modernebb, de valamivel drágább, így apósomnak pl. 1,8-as Mondeót vettünk. A C Vectráról itt olvashat részletsebben, a Focusról ebben a cikkben. Nemrég írtunk a G Astráról. A többi autó közül egy késői Xsara jó választás, Mégane II-t viszont nem vennék, csak első generációst. Ebben a cikkben az autógáz üzemű használt autók vásárlásához adunk tanácsot.
Üdvözlettel, Szörényi András
Vezetéstechnika
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő Úr!
A segítségét szeretném kérni. Van egy 94-es Opel Astra Caravan-om, ami C16NZ motorkódú. Előzményként: A váltóm cserélve volt, és egy diesel került a régi helyére.
A kérdésem és a problémám annyi, hogy ezeknek a motoroknak milyen fordulaton érdemes működniük?
5.ben rángatás és erőlködés nélkül 1200-1300-as fordulattal 50-55km/h sebességgel tudok haladni, 1500-ös fordulattal kb 60km/h-val.. -(gps szerint ez 55km/h-nak felel meg.)
Kérdésem, hogy mennyire öli a motort ezt az alacsony fordulat, mi alá nem szabad menni?? vagy érdemes egy olajnyomásmérőt beszerezni és stílusban ahhoz igazodni?
Pár helyen azt olvastam és 1-2 ismerősöm is azt mondta nekem hogy legalább a 2000-2500-ös fordulatot tartani kell, ha nem akarok motorkárt magamnak, mert kicsi fordulaton kevés az olajnyomás. Többnyire városban közlekedek és nem szokásom kínozni a motort, de azt sem tartom feltétlen jobb megoldásnak hogyha 2000-2500-as fordulaton haladnék 50-el.
Várom válaszát! Köszönettel!
Szakértőnk válasza
Kedves Zoltán!
Hazudnék, ha azt írnám, hogy fejből pontosan tudom, az 1994 ? ben gyártott , adott motorkóddal ellátott Opel motor teljesítmény, és nyomaték görbéjét, váltó áttétel kiosztását, valamint az azóta eltelt időben a motorkopással kapcsolatos, és a helytelen üzemeltetési feltételekből adódó konkrét szerviztapasztalatokat.
Azt gondolom, a tervező amikor megépítette az autót,figyelembe vette :
– a motor teljesítmény és nyomaték görbéjét
– egy optimumra számolva osztotta ki a váltó fokozatait,
– az akkori kor motorolaj teljesítményét
– és a gyártói, élettartamra vonatkozó előírásokat
Ez alapján került bele az a váltó, amivel Ön autózott sokáig. A cserét követően, egy másik áttételű váltó került az autóba, ha én jól értelmezem, és most az a gond, hogy attól tart, 1200 ? 1300 ? as fordulaton bár ugyan rángatás nélkül halad, mit szól a motor hosszútávon mindehhez.
Józan értékítéletem alapján azt gondolom, a motornak jobb lenne, ha megközelítőleg ugyanazon a fordulaton forogna, mint amire az adott időszakban méretezték,( városi sebességű haladás közben ) hiszen a teljesítmény, nyomaték leadása,olajozási rendszere, hűtése, optimális üzemanyag betáplálási rendszere, fogyasztása erre lett kalkulálva.
Egy beépítendő olajnyomás mérő műszer csak annyi támpontot adhat Önnek, hogy igen a motorban üzemmeleg állapotban is van annyi nyomás, hogy vélhetően alacsony fordulatnál sem fog egy darabig károsodni. Szerintem 2000 fordulat / perc körüli fordulatszám tartomány lenne a megfelelőbb, 1200- 1300 ?as fordulatnak szerintem a motor, még ha nem is jelzi külön,városi forgalomban nem örül.
Még egy megoldás lehet, ezzel a váltóval városi forgalomban többet használja a 4. fokozatot, és csak akkor kapcsol fel 5,- be, amikor arra tartósan lehetősége adódik.
Üdvözlettel Székely Gyula
Jogi esetek
Olvasónk kérdezi
Tisztelt ügyvéd úr!
Azt szeretném kérdezni hogy az autómat kölcsön adtam egy itt tanuló de külföldi egyetemista ismerősömnek amiről két nyelven és két tanúval szerződést írtunk. A szerződés lejárta után értesültem hogy 10 db parkolási bírságot halmozott fel 20 nap alatt ! A parkolási társaság nem fogadta el bizonyítéknak a szerződést és bíróságra adta az ügyet. Ön szerint megnyerhetem a pert ? A szerződést teljes mértékben hiteles . Válaszát tisztelettel előre is köszönöm .
üdv. Kádár Zoltán
Szakértőnk válasza
Tisztelt Kádár Úr!
Előfordul, hogy a parkolási társaság az autó tulajdonosa ellen indít pert . Ilyen esetben Önnek lehetősége van a külföldi kölcsönbe vevőt perbe vonni maga mellett az alperesi oldalon.
tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!